• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur verifierar ni äktheten vid köp på distans? (Utomlands)

Rber

Audemars
2-Faktor
- Köp säljaren?
- Foto av klocka/cert/kvitto/äkthetsbevis?

Dela gärna med er av era erfarenheter!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag handlar bara av folk med ett stabilt rykte, och kan känna mig lugn på det sättet.

Har gjort några affärer i sverige utan vidare referenser, och då har jag begärt foto på klocka, cert och legitimation.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag vet vad jag köper och av vem. Tyvärr så är det lätt att luras över nätet så referenser och gut feeling är viktigt bortsett från att man är bra påläst på det man shoppar. Det är svårt att skydda sig helt men lite sunt förnuft och research minskar risken markant.
 
Be honom sätta en tid och ett datum som du bestämmer och fota klockan med cert box osv... Då vet du åtminstånde att han har klockan och att den finns, men sedan om han skickar den är ju en annan sak...

Köp säljaren är ju standard rådet....
 

Hardy

Thug
Kollar alltid upp säljaren så noga jag kan! Även vid ett flertal tillfällen sagt till säljaren att lämna in den hos tex Rolex för ett äkthetsbevis (kostar lite men är värt det). tycker ofta man märker om säljaren är seriös och kunnig osv.
 

max

Dancing Queen
Dels kollar jag personens forumaktivitet, ber om foto på klocka med dagstidning alternativt framför dagens bbc på datorskärmen.
Sedan brukar jag be om en verifierbar adress och fast telefonnummer hem eller till kontoret som jag kan nå personen i fråga på. Känns allt bra så är det ju inte mkt att be för, läskigt när man trycker över 50kkr till någon man aldrig träffat.
Sen gäller det att alltid ha i huvudet att det alltid kommer fler klockor! Så om en affär känns halvfishy så stå över och vänta på en som känns bättre!

Sen kan man ju dubbelkolla flygpriserna, finns klockan i europa så är det ju en kort resa för f2f på en flygplats. Lite halvstruligt med pengar men kontanter funkar ju.
 

DrDre

Patek
Om du har tänkt att köpa tex en vintage rolex så räcker det inte med att säljaren är hederlig (som tex en hyggligt etablerad butik) utan då bör man också se till att säljaren är extremt kunnig. Iom att det finns väldigt välgjorda vintage fakes aså bör man vara extremt försiktig och köpa från en säljare som kan upptäcka detta.
 
Topp