• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur vet jag om klockan är i helguld?

carlanton

Audemars
Kanske en dum fråga, men jag rotade igenom min låda med gammal klockskrot och hittade en gammal Sovjetisk damklocka, rätt lyxig variant med automatverk och "vattentät" boett. Jag fick den av någon tant i Vitryssland, men den har aldrig fungerat. Tänkte just göra en bortskänkes-annons på K&S när det slog mig att den kanske är i guld, och inte bara är förgylld. Jag skruvade upp boetten och kollade i gängorna utan att se några spår av stål. Jag hittade dock ingen stämpel, men den kanske döljs av urverket.

Jag har även en äldre quartzomega som jag tror är helt i guld, men hittar ingen stämpel i den heller. Den har ganska mycket repor och dings, men jag kan inte se något stål titta fram. Jämfört då med min andra Omega i double, där guldbeläggning är nästan helt bortsliten. Jag kan ingenting om guld egentligen, men om jag tycker att båda klockorna har en ganska matt finish, och drar mer åt det rödaktiga hållet.

Så, vad kan jag göra?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Prova inte med en stark magnet, (om du inte tagit ur verket?) gissar att det kan fucka upp ett mekaniskt urverk rätt rejält, plus att det inte funkar då verket är i stål... Stämplar ska väl vara synliga? sort of the point...
 

morrism

Audemars
Om den inte funkar och han tänkte ge bort den spelar det väl ingen roll, magneten kommer inte fastna på metallen om det är en solid guldboett mellan verket och magneten, ta ut verket annars
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Du kan ju alltid prova att skicka den till ngn av alla smsguldköpare?
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Ok. I de fallen jag varit med om har det (självklart med hjälp av lupp) stämplat.
Har du någon bild på klockan ifråga?
 
Topp