• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur viktig är clibern vid ert klockköp?

Scipio

Patek
2-Faktor
ETA-verk väljer jag bort. Jag vill att den ska ticka även om 50 år, förhoppningsvis på min sons arm.
ImageUploadedByTapatalk1424560840.084122.jpg
 

Cyklisten

Cartier
ETA-verk väljer jag bort. Jag vill att den ska ticka även om 50 år, förhoppningsvis på min sons arm.
ImageUploadedByTapatalk1424560840.084122.jpg
I så fall är väl ett standard ETA ett mycket bra val eftersom tillgången på reservdelar/dontarverk lär vara god. De senaste årens trend med in-house verk innebär ju knappast att ett ur kommer kunna ticka i hundra år bara för den sakens skull att det är in-house.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
I så fall är väl ett standard ETA ett mycket bra val eftersom tillgången på reservdelar/dontarverk lär vara god. De senaste årens trend med in-house verk innebär ju knappast att ett ur kommer kunna ticka i hundra år bara för den sakens skull att det är in-house.
Så kanske det är? Jag kan inte säga emot. Dock brukar leverantörer ta ansvar för sina produkter. Ett ETA-byggt verk har inget ansvar mot kund så hur säkert är det att delar finns om 50 år? Att t ex Panerai eller Rolex skulle skulle säga till en kund att de inte servar det verket längre, är inte sannolikt, som jag ser det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
ETA/Sellita verk som modifieras och kallas "In-House Manufacture" får mig att kräkas.
"In House" per definition är att ett verk byggs från grunden i en och samma byggnad/Företag, likaså resten av klockan.

Jag har otroligt svårt att betala mer än kring 25k för ett ETA verk, då jag vet att allt över det, oavsett hur fint finisherade, är ett överpris i mina ögon.
Visst, de är arbetshästar till verk, men de är ingen finess eller "hög" kvalité dem om man jämför med annat.
ETA/Valjoux 7750 får mig att må illa av hur tråkigt och illa byggt verket egentligen är i jämförelse med ett 2892 med kronografmodul, och samtidigt hittas i klockor kring 50k klassen, om inte högre...

Kort och gott; Verket är för mig kring 60% av beslutet.
Motivation: Det spelar ingen roll hur snygg klockan är, krånglar verket så ledsnar man på klockan, simple as that. Oavsett prisklass.

Vill man ha BRA kronografverk och letar nytt, kika på Omegas 9300 serie, JLC's kronografer har alltid varit bra, Rolex Daytonaverk är väldigt bra (Det nya, In-House verket) Lange's kronografer är väldigt bra också.
Letar du vintage, leta efter Lemania 321 verket, väldigt utbrett och extremt välbyggt verk.
Undvik: Valjoux 72, höll tiden rätt dåligt, gick ofta sönder, inte speciellt välkonstruerad i jämförelse med Lemania 321.

Av denna anledning går tyvärr många IWC bort för mig, då Ingeniuer allt som oftast har ETA-Verk (Vågar inte säga alla eftersom jag inte är 100% insatt i IWC, men vet att de flesta har det.) och ligger kring 40k+...

Således så är Longines några av de mest prisvärda klockorna på markaden, då de har ETA-verk och man kan hitta en kronograf som antingen är 7750 (Trikompax) eller ett 2892 med en kronografmodul (Duokompax) för under 25k NYA, även vanliga automater med 2892 eller 2824 för 10-15k, vilket enligt mig är precis den prisklass som ETA-verk ska ligga på

Ett annat exempel på saker som är konstigt gjorta är t ex. Panerai, som ofta använder kronografverk, så som ETA/Valjoux 7750, i klockor som inte ens har kronograf. Detta stör mig något otroligt, men är en ytterst personlig åsikt. (Exempel är PAM00048)
Panerai nya modeller har vara in-houseverk så de gamla med ETA-verk i fasas ut, enligt vad jag hört. De ersätts med deras nya 8-dagars verk.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fast Panerai har fått kritik för att de har många modeller med ETA-verk. Det är inget fel i det, men jag anser de vara övervärderade då de kostar lika mycket som in-house många gånger. Dock, nu fasas ETA-verken ut ur Panerai nya modellserier. Alla nya modeller kommer att ha in-houseverk. Jag är själv sugen på deras left-handed PAM00219, men jag tror och hoppas urverket byts ut snart. Kanske redan till Baselmässsan? Tyvärr har ju schweizerfrancen som bröts loss från Euron för någon månad sedan och steg rakt upp i taket, skapat turbulens med kraftigt höjda priser. Det har naturligtvis dragit med sig begagnatmarknaden också. Det lugnar nog ner sig sa han som hade is i magen.
 

Genta

Cartier
Hoppar in på ursprungsfrågan och säger att det är helheten som avgör, men urverket är för mig väldigt viktigt och helst ska det synas också genom en safirglasbotten så man får njuta av hantverket. In-da-house (har svårt för det ordet - finns det inget bra svenskt ord? Det tyska manufaktur tycker jag fungerar bättre i brist på svenskt alternativ) är kul, men inte nödvändigt, kvaliteten är viktigare. Har en Frederique Piguet-kronografverk i min AP med utsökt känsla, känner inget behov av ett egenkonstruerat verk i det fallet.

Bifogar lite bilder för att försöka övertyga om att verket är viktigt - vem kan inte gilla det här?

Sommar06 087.jpg


PP caliber.JPG
 

Mr Chance

Kalmar
...Att t ex Panerai eller Rolex skulle skulle säga till en kund att de inte servar det verket längre, är inte sannolikt, som jag ser det.
Men det är precis vad de gör. Kontaktade AD angående ett gammalt Rolexverk för någon månad sen och fick svaret att de inte finns reservdelar till det verket längre. Serva kan de, men inte byta ut trasiga delar.
 

Bosse

Friends of KS
En mental checklista som jag följar här i randomiserat ordning:

Handarbete, in-house, små volymer, fristående bolag om möjligt familjeägt, 5-siffror i SEK, tidshållning

POFF!

Där försvann merparten av tillverkarna på marknaden.

Så till estetiken, Stål, WG, Platin OK annat ej OK (guld gör sig bättre på min fru) kurved Krystal med AR, AR är ett krav utan kompromiss på nytt, 36-40mm frånsett Dykare, max höjd 15 mm (vem vill ha ett höghus på armen?) Mycket hög finish på allt.



//Bosse
 

nissehult

Patek
2-Faktor
En mental checklista som jag följar här i randomiserat ordning:

Handarbete, in-house, små volymer, fristående bolag om möjligt familjeägt, 5-siffror i SEK, tidshållning

POFF!

Där försvann merparten av tillverkarna på marknaden.

Så till estetiken, Stål, WG, Platin OK annat ej OK (guld gör sig bättre på min fru) kurved Krystal med AR, AR är ett krav utan kompromiss på nytt, 36-40mm frånsett Dykare, max höjd 15 mm (vem vill ha ett höghus på armen?) Mycket hög finish på allt.



//Bosse
Erhm, vad finns det för alternativ kvar då?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En mental checklista som jag följar här i randomiserat ordning:

Handarbete, in-house, små volymer, fristående bolag om möjligt familjeägt, 5-siffror i SEK, tidshållning

POFF!

Där försvann merparten av tillverkarna på marknaden.

Så till estetiken, Stål, WG, Platin OK annat ej OK (guld gör sig bättre på min fru) kurved Krystal med AR, AR är ett krav utan kompromiss på nytt, 36-40mm frånsett Dykare, max höjd 15 mm (vem vill ha ett höghus på armen?) Mycket hög finish på allt.



//Bosse
Va? Hur mycket av det där var kopplat till urverket? :D

Personligen gillar jag urverk som håller tiden bra och som inte kostar fläsk att serva om man nu mot förmodan hamnar i ett läge då man måste serva. Att delar eller nya urverk finns att tillgå är självklart en stor fördel så man slipper sitta på svartepetter.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
En mental checklista som jag följar här i randomiserat ordning:

Handarbete, in-house, små volymer, fristående bolag om möjligt familjeägt, 5-siffror i SEK, tidshållning

POFF!

Där försvann merparten av tillverkarna på marknaden.

Så till estetiken, Stål, WG, Platin OK annat ej OK (guld gör sig bättre på min fru) kurved Krystal med AR, AR är ett krav utan kompromiss på nytt, 36-40mm frånsett Dykare, max höjd 15 mm (vem vill ha ett höghus på armen?) Mycket hög finish på allt.



//Bosse

Dornbluth? Bortsett från storleken då.
Djäklar var sugen jag är på att lägga en beställning på en 99.3 eller Regulator!
Handgjord "bespoke" klocka till massproducerat pris :)

image.jpg

image.jpg
 

Bosse

Friends of KS
Dornbluth? Bortsett från storleken då.
Djäklar var sugen jag är på att lägga en beställning på en 99.3 eller Regulator!
Handgjord "bespoke" klocka till massproducerat pris :)

image.jpg

image.jpg


Du har helt rätt, jag har en (99.0) men den är väll stor för mina 17.5 cm handleder, 42mm är ok men stor silvrig tavla och liten glassring gör att den bärs (för) stort. I övrigt så är familjen Dornblüth mycket trevliga och har mycket hög känsla för kundvård.

oeQG8Wx.jpg


Arkivbild, och jag vill ha vår NU!

//Bosse
 

Bosse

Friends of KS
Va? Hur mycket av det där var kopplat till urverket? :D

Personligen gillar jag urverk som håller tiden bra och som inte kostar fläsk att serva om man nu mot förmodan hamnar i ett läge då man måste serva. Att delar eller nya urverk finns att tillgå är självklart en stor fördel så man slipper sitta på svartepetter.


Tja, Grand Seiko urvärk checker alla boxer eller? så estetiken var mer ett personligt tillägg, allt handler inte om verket, möjligen att RM har superba verk men inte f** jag vill bära en.

//Bosse
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Men det är precis vad de gör. Kontaktade AD angående ett gammalt Rolexverk för någon månad sen och fick svaret att de inte finns reservdelar till det verket längre. Serva kan de, men inte byta ut trasiga delar.
Oj då, det är då, om inte förr, man söker sig till vintagefliken i entusiastforum som typ KS.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Oj då, det är då, om inte förr, man söker sig till vintagefliken i entusiastforum som typ KS.


Eller snarare trålar Ebay/frågar någon gammal urmakare, som känner en annan urmakare, som kanske känner någon som kan ha. Till slut sitter du där överlycklig efter att ha fått köpa ett nos minuthjul från yttre mongoliet för 5000:- :)
 

DrDre

Patek
Tycker det beror på vad det är för klocka. Jag har två stycken lite "finare"/elegantare klockor (en JLC Reverso och en IWC Portuguese 7 dagars) som man bär på rem i exotiskt skinn och där tycker jag att det är roligt med känslan av hantverk och att det är ngt lite mer avancerat. Det är ju ett smycke snarare än ett Råd&Rön-val.

Däremot klockor för vardagsbruk (länk, skruvkrona etc) som tex Rolex, så vill man väl ha något robust och stryktåligt som rolexverk eller ETA 2824. Dessa är ju mer bruksföremål och då vill jag gärna ha ett matchande urverk.

Folk gillar bilanalogier. För mig en finare klocka ungefär som en finare sportbil (tex en Ferrari) där man vill att det ska vara snyggt med fina detaljer etc och man kan då accpetera med lite underligheter. En bruksklocka är som en bra vardagsbil (tex en MB) och då förväntar man sig att den ska funka och vara praktisk och tåla en del.
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Ja som alltid är det väl så att man får vad man betalar för. Gällande kaliber så borde tidhållighet i alla fall ligga här på topplistan av krav som den skall uppfylla oavsett pris klass.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Förutom det uppenbara att den ska hålla tiden, så in-house. En orsak varför jag hoppade över Tudor på stegen upp till The Full Pein Fürlänger
 
Topp