• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur viktig är en klockas historia för dig?

Scipio

Patek
2-Faktor
Det finns risk att klockan kommer från någon som dödats i krig, köpts för svarta pengar, är betalning i narkotikaaffärer, till-tvingad under hot, stulen på andra sidan jordklotet, borttagen från armen vid mord etc. Hur viktigt är det för dig att klockans historia är ren?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hehe, för mig skulle det innebära premium om klockan suttit på en knarkbaron i Bolivia och lekt rövare. Särskilt eftersom jag är en mes och aldrig skulle våga mig på sånna äventyr.

9.jpg
 
Ser gärna att mina guldklockor varit delbetalning (tillsammans med svarta pengar) i coola narkotikaaffärer, fetare känsla!

Så länge klockan inte är stulen är ju det mesta OK... Viktigare vilken historia man skapar själv mellan sig och klockan.

Vad tycker du?
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hm...skulle väl inte säga att den är avgörande, visst har klockan historia en viss roll om man köper den. Dock så går skick och tillbehör före historia när jag köper. Frågan är väl om man kan vara riktigt hundra på vad klockan kommer ifrån om den har bytt ägare allt för många gånger genom åren, kan finnas många ägare om klockan har många år på nacken och utan några papper (cert). Självklart så skulle jag inte köpa en klocka om den hade svart förflutet, som du påtalar i din tråd.

Skulle nog inte känna någon glädje alls att bära omkring en klocka som har varit med om, rån, krigsbyte, blivit stulen, narkotikaaffär, mord etc, hur billigt man än betalt för klockan.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Om en klocka (eller andra grejer jag har) har en intressant historia ger det ett mervärde, men om det är en "svart" historia så är det sämre. En militärklocka som varit på uppdrag (och möjligtvis varit ute på dödande) skulle jag mycket gärna ha, men en klocka som varit ute i de grumligare vattnen skulle jag inte köpa. Vi handlar ju en hel del med begagnat guld, och självklart händer det då och då att det kommer in människor som man är rätt så säker på att de inte helt ärligt har fått tag på sina saker. Självklart backar man ur då!

Viktigt att komma ihåg är att så fort man gör affärer med någon man anser klandervärd så ger man direkt eller indirekt stöd till den personen. Man kan INTE friskriva sig med "Om inte jag köper Rollen/Glocken/guldlänken så gör någon annan det".

Du är ansvarig för det du gör.

Går det inte rykten om en Junta-GMT här på KS förresten?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
De banorna har jag aldrig tänkt i.

Jag fick genast upp en bild av rubriken "Sveriges största narkotikatillslag" - och kort efter det försvinner tio aktiva KS-profiler. :cigar:
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Man vet nog inte mycket om en klockas bakgrund när den köpts på Kaplans heller Af Sjodahl :)



Precis! Så är det, var det jag försökte få fram i mitt inlägg, om klockan är gammal och har bytt ägare, både privat och på pantbanker så som Kaplans med fler. Men kan som sagt aldrig vara 100% säker, men om den kommer komplett så skall det väl mycket till, innan klockan skall ha en svart historia bakom sig.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag hade tyckt det vore spännande att ha en DD som Castro burit. Gärna med någon form av bevis på att så är fallet.

Eller en Seiko från någon japansk kejsare...

Det finns en anledning till att issued klockor är värda mer.

Men att ha något som man vet använts vid grävandet av en massgrav intresserar inte.
 

Lowe92

Cartier
Håller nog med en del i det Jacobz säger, men i verkligheten hade jag nog hellre sluppit sådant också. Har hellre en clean klocka än en klocka som varit med vid diverse hemskheter.
 

almeyero

Panerai
Som många andra sagt, bara klockan inte är stulen så är det ju spännande med lite historia, både "mörk" och "ljus" historia.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Så länge den inte suttit på någon i släkten och inte är stöldgods (vill inte ha en stulen klocka), helt irrelevant.
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Alla mina klockor har burits av Ron J och har sett jävligt mycket action. Im not shitting you, det är extremt sant och de är, när/om jag säljer, värda en galen premium! :cigar:
 

Alpha

Omega
Jag skulle ha väldigt svårt att smälta om jag gick runt med en klocka som någon blivit utpressad eller rånad på. Tänk dig själv tanken att nån pressar dig på din keeper och sen 6 månader senare ser du den (man skulle ju inte kunna vara säker på att det är just den men ni förstår känslan) ser man den på Jontes,19 år,handled gåendes på Sergels torg...

Men action där emot skulle vara en extra krydda. Zlatans AP, Pablo Escobars rolex, klockan JFK fick i present av Marlyn, Mike Tysons vinstklocka, Che Guevaras rolex, osv..
 

fc2

Rolex
Kriminell historia har jag inte tänkt så mycket på, däremot är historia väldigt viktigt när vi pratar militärur och det är en av de saker jag verkligen gillar med militärur. Att sitta och drömma sig bort med att ens klocka har gjort mach 1 eller 2 och hjälp till att försvara ett lands gränser är något som ger en klocka charm på ett sätt som inga eller få nya kan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
När jag läste rubriken trodde jag du syftade på klockans original historia typ Explorer och Mount Everest,den betyder mycket för mina klock köp...;)
Nej, jag syftade på den enskilda klockans historia, fast jag håller med om att klockmodellens historia också kan ge lite extra mjukvärde. Jag menar om man kan leva med en klocka som man vet kommer från en massgrav t ex. Personligen är historien viktig. Helst vill jag se inköpskvittot för att försäkra mig om att allt är ok. En stulen skulle jag aldrig kunna bära. En händelserik historia vore som många anser en klar bonus. Det ger själ till den. Nu söker jag mig, kanske av den anledningen, enbart efter nya eller nästan nya. Ni är ett moraliskt starkt gäng här på KS. Det glädjer mig. Tack för alla bra inputs!
 

Hugii

Audemars
hmmmmmm...... spänning i att klocka har varit en delbetalning för knarket eller annat skit.
Då tycker jag ni ska springa till närmsta bankomat, ta ut en hundring och rama in den. Den har säkert förekommit minst en gång vid en knarkaffär.

Vilken tråkig spänning ni efterfrågar.
 

legshot

Breitling
Det man inte vet lider man inte av ;)

Håller med föregående talare, bara klockan inte har blivit stulen eller liknande så är det coolers. Annars är det bara ballt om den har vart en delbetalning på Sicilien eller liknande. Tänk bara på att det finns någon som ovetandes går runt med en klocka som tickat på månen :)
 

don.h

Cartier
Jag skulle snarare rent av betala mer för ett ur med en "cool" historia bakom. Men min moral är å andra sidan inte den bästa så kanske fel person att fråga... :blackalien:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag skulle också kunna betala mer om klockan har en historia som jag anser ger klockan ett mervärde. Kanske har vi olika syn hur en sådan "cool" historia kan se ut. Att plocka klockan från ett lik är inte en "cool" historia för mig. Inte heller när någon har blivit utsatt för någon kränkning eller övergrepp. Min moral är att jag har problem med de som bär dyra klockor och tror de därmed är förmer än andra, eller de som inte hittar balansen mellan att ge och ta i ett samhälle. En klocka är en symbol vars drivkrafter för inköpet tydligt visar vem vi är. Det är min bild. De ädlaste drivkrafter, enligt mig, är respekten för hantverket, kärleken till en klockas åldrande, människor som klarar att bära en fin klocka utan att förändras, glädjen i att lära mer om de olika komplikationerna och urverks tekniker, nyfikenheten inför designspråket de olika märkena har etc. Jag vill inte lägga någon värdering i vilka etiska val vi gör. Det är bara intressant och kul att lyssna in vad andra tänker.
 

don.h

Cartier
Med en cool historia men jag givetvis inte att den är köpt av kalle med kniven från jakan som rånat någon på den.... Snarare al capone motsv. Sen kan man ju fråga sig varför det skulle vara mer ok. Fidel castro som tidigare har nämnts och chegevara har skickat ett antal själar i graven
 
Topp