Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hur viktigt är urverket i ditt val av klocka?

Diskussion i 'Diskussion' startad av JS, 23 augusti 2013.

1. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

En tanke som slog mig på vägen hem från ICA - hur viktigt är urverket i val av klocka?

För egen del känns det bättre att betala extra för ett in-house verk än ett ETA. Klart att ETA är bra verk, men differentieringen mellan olika märken som använder dem blir ändå rätt låg. Med andra ord skulle det kännas trist att betala mkt mer för klocka A än klocka B om de har samma urverk i sig (oaktat eventuella justeringar av verket och yttre faktorer på boett etc)

Vidare så skulle jag aldrig byta klocka bara för att urverket är uppdaterat - jag går primärt på designen av klockans yttre delar. Ingen visuell uppdatering av klockan men uppdatering av urverk - no dice...

Ett relevant exempel var när Rolex introducerade den blå fjädern (parachrom?). Vill minnas att verken med den gamla fjädern hette 3185 och de med den nya och blå fjädern hette 3186. När detta uppdagades sålde vissa sina Exp2 med 3185 för att byta till Exp2 med 3186...

Hur är er syn på vikten av urverk kontra yttre design och "kvalitet"?

(om ovan text verkar flummig så skyller jag på rödvinet...)

2. vikgul

vikgul Lilla Buh

Från:
    Huvudstaden
    Som du säger, tråkigt att betala 30k för en klocka med 2824-2 när det finns för 5.. Men ett in-house med gott rykte är mycket roligare och tryggare, oavsett vilken kaliber. Just rolex verk har väll rätt genomgående bra rykte så spelar inte stor vad som sitter i!

3. Per

Per Björklövens finest

Inte nämnvärt.

Pilot och Davvan gillar detta.
  4. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Samma här. Tilltalas mer av design, historik och känslan.

maxmol, Pilot, Denke och 1 annan gillar detta.
  5. M021

M021 Friends of KS

Spelar in mer än vad jag trodde, sneglade tidigare på en APROO kronograf, efter att läst på om 3120 verket som sitter i AP RO och divern, för att sedan se att dom monterat en piggyback på 3120 på kronograferna gjorde att jag tappade intresse, ska man lägga runt 200' ska det bannemig kännas genuint, sen är det såklart en tolkningsfråga. Kikade också Panerai 292 vs 394, där kändes det mindre viktigt av någon anledning.. Inte konsistent men ja, skulle inte byta samma ur pga av uppgradering av utverk men tar det i beaktning helt klart

6. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Förstår att det tar emot lite att betala de summorna för en "fullösning"...

Molle gillar detta.
  7. Sten

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Jag har gått i liknande funderingar en tid. För mig är klockans utseende viktigast, (dock skulle jag inte köpa en Jet-Set fastän jag tyckte att den vore snygg) men en annan viktig aspekt är nog urverket. Och det är precis som vikgul säger; tråkigt att köpa en klocka för 30 då det finns samma urverk i en för 5.

Men då är frågan, vilka tillverkare finns det som har in-houseverk och som inte kostar minst 40 lakan? Seiko, javisst men finns det någon tillverkare i "mellansegmentet"?

8. 80talisten

80talisten I wish a could afford a real gold Rolex!

Från:
    Eskilstuna
    Beror nog på, men oftast vill jag ha något som ger så bra och hög prestanda i förhållande till priset. Annars värdesätter jag historik, hantverk, hög kvalitet, utseende/stil och givetvis även prestige, även om jag inte sätter den först. Men den får man på köpet den dagen en Rolle köps in. :)

9. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Orient och Sea-Gull bland annat.

10. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Förmodligen måste du hosta upp en del deg för att få inhouse (nu pratar vi pris vid köp av ny klocka över disk)...

11. Sten

Sten Stadsbo

Från:
    Ostrobothnia
    Jo, men ännu högre i segmentet om man vill ha en med lite mera "status" så kommer vi genast till typ Omega?! Eller har jag fel?

12. 80talisten

Från:
    Eskilstuna
    Jo då är det nog Omega isåfall.

13. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Skulle säga att Sea-Gulls tourbillons har lite mer "status" än en dussin-Omega. ;)

China och 80talisten gillar detta.
  14. China

China Guest

För mig är urverket A & O, oavsett prisklassen. Visst spelar designen på klockan en viss roll, men en "snygg" klocka utan ett bra urverk känns ganska ointressant. Inhouse eller inte känns som att det kvittar, det avgörande är vad urverket presterar och hur mycket arbete som lagts ner. Många klagar på modifierade ETA urverk, men många gånger så handlar det både om mer hantverksmässig tillverkning och bättre prestanda än många inhouse. För att ta det här rent krasst så är de flesta urverk massproduktion oavsett prislappen, och det är heller inte så att ett högt pris är någon garanti för överlägsen kvalité/prestanda.

JayJay, _jonte, Camo00 och 4 andra gillar detta.
  15. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    En kombination av det yttre och inre i mitt fall. Optimalt är ju en till det yttre tilltalande klocka med ett urverk som är top-notch.

Vänligen
    Forumets undersköterska

jnordb och Camo00 gillar detta.
  16. rzc

rzc Stadsbo

Går i första hand på design men verket har ganska stor betydelse också, har svårt att betala större summor för klockor
    med tex. ETA 2xxx eller 7750, ännu jobbigare om det är Unitas...

Byta klocka pga nytt verk? Beror på...
    Rolex 3xxx med ny fjäder är ju inte nytt verk så nej men är det tex. en PO som har bytt till 8500, ja.

17. China

China Guest

Tja,alla Unitas kanske inte kan dras över en kam?

_jonte, Camo00, acce1999 och 1 annan gillar detta.
  18. MJ24

MJ24 Friends of KS

När jag initialt började intressera mig för klockor, hade jag ingen som helst aning om inhouse eller annat, då var det bara att klockan inte skulle vara batteridriven och att den skulle vara snygg.
    Ju mer tiden har gått och ju mer intresserad jag blivit, desto viktigare har det blivit med inhouse-verk. att tillverkren har en egen identitet även på insidan av klockan.
    Är dock inte såpass noga att jag känner att jag måste byte klocka bara för att en fjäder eller annat uppdaterats.:)

19. rzc

rzc Stadsbo

Kanske det, syftade mer på "dämpade" standard versioner av Unitas 6497 som används i vissa "premiummärken" ;)

20. POO

POO Präst

Verket är en del i helheten.
    Sen är det ju inte riktigt så enkelt som att alla ETA-verk är samma bara för att de råkar ha samma modellbeteckning i grunden.
    Varför skulle ett modifierat top grade ETA, eller vad nu värstingversionen kallas, vara sämre eller innehålla mindre hantverk än, låt säga, ett massproducerat rolexverk?

21. Inte så viktigt, man betalar för märket, inhouse behöver väl inte alltid heller betyda bättre?

22. rzc

rzc Stadsbo

Sant, inhouse behöver inte betyda bättre tekniskt, det handlar snarare om
    exklusivitet, ett verk som endast finns i tillverkarens egna klockor.

23. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Det är sant, men med inhouse så kan man tänka att man betalar för design, utveckling etc av urverken. När man lägger ner 30-50 tusen på en klocka med ett 2824-2 urverk så undrar man vart pengarna går...

henk von helvete gillar detta.
  24. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Sant. Jag kan göra ett inhouse-verk i morgon hemma som kommer vara skituselt...

Men om ett märke gör ett eget urverk så är det i alla fall unikt för det märket. Det är alltid värt något i min bok

25. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Pengarna går till Swatch Groups aktieägare : D

26. China

China Guest

Jo, där har du givetvis helt rätt. Men det jag tycker ofta att det blir snett och vint när det handlar om modifierade ETA/Unitas ( eller handgraverade/skeletterade) då de urverken inte kan jämföras med standardverken.

27. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Inte så viktigt. Men med det sagt skulle jag inte betala 40 kakor för en klocka med standard ETA-verk.

28. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Omegas 8500 anses väl finare än rolex 3150?

29. JS
    Trådstartare

JS Friends of KS

Rolex verk är inte fina. De är effektiva traktorer, byggda för att gå och gå samt hålla tiden perfekt. Inte för att se vackra ut :D

Målarn gillar detta.
  30. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Viktigt !
    Men med denna prio var det nära att det blev en Patek Quartz, det är en konsekvens...
    Betr Rolex vs Tudor så väljer jag inhouse.
    Vad är piggyback ?

Mårtenssons ur Brookfield