Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hybridkronografer

Diskussion i 'Diskussion' startad av Norra, 5 januari 2016.

1. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Inte så vanligt att folk snackar om hybridkronografer, men jag som ogillar kvarts, skulle jag någonsin äga ett kvartsur så skulle det vara till exempel en Omega Constellation med cal. 1270 eller liknande. Urverket är ett kvartsverk, men kronograffunktionen (sekundvisare för kronograf+knapparna) är mekaniska.. sen finns något snarlikt från Seiko också, sced023 t. ex, men där tror jag bara att det är ett svepande kvartsverk, alltså ej hybrid.

Finns det fler liknande hybrodkronografer värda att titta på?

Bifogar ett par videoklipp nedan;

Icaras och theargonaut gillar detta.
  2. MrSundstrom

MrSundstrom Friends of KS

Bara nybörjare som ogillar kvarts! ;)

Norra och Peter cerwin gillar detta.
  3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Jag har för mig att JLC Kyros är elektro-mekanisk, rätta mig gärna om jag är felinformerad.
    image.jpg

Norra och andheg gillar detta.
  4. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    '. CHRONO AVENGER Rattrapahte.jpg
    breitling chrono avenger sixty-nine rattrapante,,,snyggast i avengerserien IMHO

Apansson gillar detta.
  5. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Dum fråga från en som inte orkar googla: innebär elektromekanisk att det ät ett kvarts urverk som driver klockan och ett automatiskt system för kronograf-komplikationen? Lite annorlunda i så fall.

Norra gillar detta.
  6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Norra och Kejsaren gillar detta.
  7. Skeeter

Skeeter Stadsbo

Seiko Meca-Quartz verk, typ VK64 mfl har dubbla stegmotorer, en som driver den ordinarie tisdvisningen som vilken quartz klocka som helst och en som via kugghjul driver alla kronograf visare.

En rolig sidoeffekt är att man kan ställa klockan medan kronografen fortsätter att gå, kul.
    Reset funktionen är helmekanisk och ögonblicklig. Känslan i kronografknapparna är nästan densama som på en helmekanisk kronograf

Andra MecaQuartz verk är t.ex. Jaeger-LeCoultre calibre 630/631 (första på marknaden?) och Piguet calibre 1270.

Ett exempel på klocka som använder VK64 verket utanför Seiko sfären är Protipo Autodromo

Norra gillar detta.
  8. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Är inte den bara automatisk?

9. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Tyckte de där var så jävla fula förut, men ny tycker jag de är ganska snygga faktiskt..

JLC Cal. 630/631 är porrigt :D

Mårtenssons ur Brookfield