• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hybris av sällan skådat slag

galácticon

Patek
2-Faktor
Micromärken hit, och Kickstarter-projekt dit; det där står mig nästan upp i halsen nu. Men frågan är om inte nedan tar alla pris. Eller kan du toppa med ett bättre (eller värre beroende på hur man ser det) exempel?
Screenshot_2016-09-11-08-16-05.png
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Och så ger du den gratis reklam genom att ägna en hel tråd åt ett märke man aldrig skulle snubbla över annars ;);)
Inte alls. Skriver inte ur deras namn, Vilket gör att Google aldrig hittar min tråd; således ingen reklam. Kan inte tänka mig att någon klockbroder pga tråden kliver in och köper... ;)
Tror däremot att jag hittat värsta exemplet hittills och tyckte att det var ganska strongt, i denna hybrisindustri.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Inte alls. Skriver inte ur deras namn, Vilket gör att Google aldrig hittar min tråd; således ingen reklam. Kan inte tänka mig att någon klockbroder pga tråden kliver in och köper... ;)
Tror däremot att jag hittat värsta exemplet hittills och tyckte att det var ganska strongt, i denna hybrisindustri.


Haha var smått ironisk ju :D
Men håller med dig till 100%
 

Sbys

Omega
Hej hej alla,
Hybris? Nej

Nybörjare i konsten att tillverka och marknadsföra klockor? Ja

Människa och felande? Ja

Stor passion för klockor? Ja

Har ni en seriös fråga om Söner så svara jag gärna.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Skrev du inte tidigare att du kunde det här med att tillverka klockor men hade lite mer att lära om marknadsföring?
DW var först och lyckades hitta en plats i segmentet sälja skitgrejer som lyxprodukter till ett pris många har råd med. Platsen är nu upptagen och de som köpt en DW tänker nog att dom är lyxigt unika och modemedvetna men planerar nog inte att göra ytterligare hål i plånboken för att köpa en likadan klocka. I ett fåtal av dessa DW köpare har säkert ett genuint klockintresse väckts men dessa går nog inte vidare med en Söner utan siktar nog vidare uppåt i den horologiska trappan, inte nedåt.
Du verkar ha driv och självförtroende, ta med dig det in i någon vettig affärsidé. Lycka till
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej hej alla,
Hybris? Nej

Nybörjare i konsten att tillverka och marknadsföra klockor? Ja

Människa och felande? Ja

Stor passion för klockor? Ja

Har ni en seriös fråga om Söner så svara jag gärna.


"Redan för 10 år sedan såddes fröet till vad idag är Söner by Sweden. Läs gärna berättelsen här.
Sen går det inte att jämföra klockorna i sig, DW och Söner by Sweden ligger i två olika segment. Vårt segment är samma som Tissot med ett pris på mellan 3000-4500kr."

Fråga: vad är det som gör att klockan hamnar i ett annat segment än DW bara pga att den är 4 gånger så dyr?
 

Sbys

Omega
Okej, här är några: Hur kom du fram till namnet ? Varför just Söner ? Varför står det inte Söner på klockorna ?

Vänligen
Forumets undersköterska
Hej Undersköteskan.
Det kommer från mina två största inspirationskällor, mina söner. Så enkelt är det. När jag funderade på namnet ville jag välja något som reflekterade något som är viktigt och betyder mkt för mig. Något som driver mig. Då föll det på mina söner. Det är oxå därför loggan är lite kryptisk. :D

På de klockor som nu produceras finns det med på urtavlan. Se illustration på en av 8 modeller. Fasen dig, det skulle släppas senare. ;)
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    50.2 KB · Visningar: 253

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej Undersköteskan.
Det kommer från mina två största inspirationskällor, mina söner. Så enkelt är det. När jag funderade på namnet ville jag välja något som reflekterade något som är viktigt och betyder mkt för mig. Något som driver mig. Då föll det på mina söner. Det är oxå därför loggan är lite kryptisk. :D

På de klockor som nu produceras finns det med på urtavlan. Se illustration på en av 8 modeller. Fasen dig, det skulle släppas senare. ;)

Jag vill inte framstå som varken dryg eller otrevlig. Men jag måste ändå fråga. Vad skiljer mellan modellerna? Jag tycker att de ser lika ut.
Hoppas verkligen att du får fart på företaget, det vore fantastiskt med fler svenska märken som verkligen är något.

Bild från sidan, min fråga vad skiljer?
image.png
 
Senast ändrad:
2035_side1_with_overall_height__55117.1457733572.500.500.gif


Det här är Miyotas kaliber 2035. Ett pålitligt kvartsverk. Untouched by human hands och utan några stenar, mycket billigare än så här går det inte att få ett kvartsverk. Det är självfallet inte byggt för att servas likt finare kvartsverk som Omegas kaliber 1332 eller ett Rolex OQ-verk eftersom det vida skulle överstiga kostnaden av ett nytt verk - det är inte byggt för att senare kunna plockas isär, så när oljorna är slut eller har stelnat så slänger man urverket (och klockan). Det kan ta ett årtionde. Två i allra bästa fall.

1) Varför påstå att urverket klarar "flera mansåldrar". Det är ju direkt felaktigt och det gör ju inte ens de finaste kvartsverken då all elektronik går sönder, förr eller senare ?

2) Vad är det som är premium med urverket, som ju ska vara särskilt utvalt till klockan ? Det är ju ett massproducerat verk, därtill ett av de allra billigaste och enklaste som finns. Det kan ju inte ta mer än en femtedel av den lediga platsen i boetten i anspråk, resten får ju fyllas med en fixerande ring i plast.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Som delsvar på hybris tanken, jag är precis hemkommen från Precious mässan, en inköpsmässa för klockor o smycken - inte mkt nytt på klockfronten, av nya utställare så var kanske 5 st look-likes av dw, alla med sina egna "unika" utseende o brand stories. Intresset var väl ganska svalt kändes det som, när man gick förbi montrarna så var det inte nått större tryck direkt. Morris klockorna var väl den som hade mest intresse... Om ngn av de som jobbar med de andra märkena hänger här så säger dom säkert det motsatta - må så vara, detta är min personliga analys. DW har satt sig i en unik position i Sv o behåller den, intresset ökar hela tiden. Jag har sålt hundratals o känner att det inte saktar ner...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
2035_side1_with_overall_height__55117.1457733572.500.500.gif


Det här är Miyotas kaliber 2035. Ett pålitligt kvartsverk. Untouched by human hands och utan några stenar, mycket billigare än så här går det inte att få ett kvartsverk. Det är självfallet inte byggt för att servas likt finare kvartsverk som Omegas kaliber 1332 eller ett Rolex OQ-verk eftersom det vida skulle överstiga kostnaden av ett nytt verk - det är inte byggt för att senare kunna plockas isär, så när oljorna är slut eller har stelnat så slänger man urverket (och klockan). Det kan ta ett årtionde. Två i allra bästa fall.

1) Varför påstå att urverket klarar "flera mansåldrar". Det är ju direkt felaktigt och det gör ju inte ens de finaste kvartsverken då all elektronik går sönder, förr eller senare ?

2) Vad är det som är premium med urverket, som ju ska vara särskilt utvalt till klockan ? Det är ju ett massproducerat verk, därtill ett av de allra billigaste och enklaste som finns. Det kan ju inte ta mer än en femtedel av den lediga platsen i boetten i anspråk, resten får ju fyllas med en fixerande ring i plast.

Vänligen
Forumets undersköterska
Det är klart man inte servar ett 2035, ett nytt kostar ju 15 kronor på cousins. Håller med om att det blir krystat att kalla det för premium, jag skulle nog inte nämnt verket öht i marknadsföringen för klockan...
 
Topp