Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Hybris av sällan skådat slag

Diskussion i 'Diskussion' startad av galácticon, 11 september 2016.

1. galácticon
    Trådstartare

galácticon Biskop

Micromärken hit, och Kickstarter-projekt dit; det där står mig nästan upp i halsen nu. Men frågan är om inte nedan tar alla pris. Eller kan du toppa med ett bättre (eller värre beroende på hur man ser det) exempel?
    Screenshot_2016-09-11-08-16-05.png

Mforce gillar detta.
  2. yepsson

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Och så ger du den gratis reklam genom att ägna en hel tråd åt ett märke man aldrig skulle snubbla över annars ;);)

Tarkovski, m8rt, Zalath och 3 andra gillar detta.
  3. galácticon
    Trådstartare

galácticon Biskop

Inte alls. Skriver inte ur deras namn, Vilket gör att Google aldrig hittar min tråd; således ingen reklam. Kan inte tänka mig att någon klockbroder pga tråden kliver in och köper... ;)
    Tror däremot att jag hittat värsta exemplet hittills och tyckte att det var ganska strongt, i denna hybrisindustri.

JohnDoe gillar detta.
  4. yepsson

yepsson Friends of KS

Från:
    Göteborg

Haha var smått ironisk ju :D
    Men håller med dig till 100%

galácticon gillar detta.
  5. JohnDoe

JohnDoe Friends of KS

Från:
    Sverige, stockholm
    Inom en vecka kommer vi ha fler "nya svenska märken" med samma "låga profil" som kommer hit med sin unika ide.

Tarkovski, Wozzor, stelah och 6 andra gillar detta.
  6. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Söner of Sweden tar nog ändå priset.

TomasBStockholm och Torsten gillar detta.
  7. galácticon
    Trådstartare

galácticon Biskop

Förstår inte hur jag helt lyckats missa den. Finns det en tråd?

8. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
  9. Criss Cross

Från:
    Stockholm
    Have fun med läsningen

Wiliamo, galácticon och Dykarsjuk gillar detta.
  10. watchesarefun

watchesarefun Stadsbo

Är det safe att påstå att DW skapat en hysterisk trend?

11. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Har helt missat denna :D

galácticon gillar detta.
  12. daveid

daveid Stadsbo

Den saknar en kvalitetsfaktor eftersom den inte har Lume. ping @Söner by Sweden

eshmootie och 903lew gillar detta.
  13. Arnholm

Arnholm Stadsbo

Från:
    Schlätta
    Ja. Dock ganska naivt att tro att man ska kunna konkurrera med ett sådant företag. Ett etablerat företag med gott rykte utanför KS. Få är nog villiga att lägga pengar på en liknande produkt för dyrare peng, när ingen kommer känna igen märket.

watchesarefun gillar detta.
  14. Söner by Sweden

Söner by Sweden Bonde

Från:
    Göteborg, Sweden
    Hej hej alla,
    Hybris? Nej

Nybörjare i konsten att tillverka och marknadsföra klockor? Ja

Människa och felande? Ja

Stor passion för klockor? Ja

Har ni en seriös fråga om Söner så svara jag gärna.

Dykarsjuk gillar detta.
  15. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Okej, här är några: Hur kom du fram till namnet ? Varför just Söner ? Varför står det inte Söner på klockorna ?

Vänligen
    Forumets undersköterska

16. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skrev du inte tidigare att du kunde det här med att tillverka klockor men hade lite mer att lära om marknadsföring?
    DW var först och lyckades hitta en plats i segmentet sälja skitgrejer som lyxprodukter till ett pris många har råd med. Platsen är nu upptagen och de som köpt en DW tänker nog att dom är lyxigt unika och modemedvetna men planerar nog inte att göra ytterligare hål i plånboken för att köpa en likadan klocka. I ett fåtal av dessa DW köpare har säkert ett genuint klockintresse väckts men dessa går nog inte vidare med en Söner utan siktar nog vidare uppåt i den horologiska trappan, inte nedåt.
    Du verkar ha driv och självförtroende, ta med dig det in i någon vettig affärsidé. Lycka till

17. Criss Cross

Från:
    Stockholm

"Redan för 10 år sedan såddes fröet till vad idag är Söner by Sweden. Läs gärna berättelsen här.
    Sen går det inte att jämföra klockorna i sig, DW och Söner by Sweden ligger i två olika segment. Vårt segment är samma som Tissot med ett pris på mellan 3000-4500kr."

Fråga: vad är det som gör att klockan hamnar i ett annat segment än DW bara pga att den är 4 gånger så dyr?

18. horologium

horologium Bonde

Från:
    landsvind
    En seriös fråga. Vilket Miyota kvartsurverk sitter i klockan? Tack :)

David och eriksson850 gillar detta.
  19. Söner by Sweden

Söner by Sweden Bonde

Från:
    Göteborg, Sweden
    Hej Undersköteskan.
    Det kommer från mina två största inspirationskällor, mina söner. Så enkelt är det. När jag funderade på namnet ville jag välja något som reflekterade något som är viktigt och betyder mkt för mig. Något som driver mig. Då föll det på mina söner. Det är oxå därför loggan är lite kryptisk. :D

På de klockor som nu produceras finns det med på urtavlan. Se illustration på en av 8 modeller. Fasen dig, det skulle släppas senare. ;)

Bifogade filer:

20. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Kom igen nu folket. Jag var en av dom som var djupt kritisk till hans projekt och allt runt det. Men känns det inte lite onödigt att tagga honom i trådar som han inte har något att göra med?

stelah, MariaE, Falken och 11 andra gillar detta.
  21. Söner by Sweden

Söner by Sweden Bonde

Från:
    Göteborg, Sweden
    Den lilla arbetshästen Citizen Miyota 2035 (3 visare, inget datum)

Bifogade filer:

• image.png
      image.png
      Filstorlek:
      198,5 KB
      Visningar:
      115
  22. Söner by Sweden

Söner by Sweden Bonde

Från:
    Göteborg, Sweden
    Tackar för det...

23. slimjim

slimjim Rösten från Bro

Jag vill inte framstå som varken dryg eller otrevlig. Men jag måste ändå fråga. Vad skiljer mellan modellerna? Jag tycker att de ser lika ut.
    Hoppas verkligen att du får fart på företaget, det vore fantastiskt med fler svenska märken som verkligen är något.

Bild från sidan, min fråga vad skiljer?
    image.png

Senast ändrad: 11 september 2016
  24. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Skillnaden ligger i namnen: 11a, 11b, 11c.... till 11h.

Göteborgare gillar detta.
  25. Brunleif

Brunleif Stadsbo

Liar liar pants on fire!
    Du svarar ju inte alls de.

26. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö

Det här är Miyotas kaliber 2035. Ett pålitligt kvartsverk. Untouched by human hands och utan några stenar, mycket billigare än så här går det inte att få ett kvartsverk. Det är självfallet inte byggt för att servas likt finare kvartsverk som Omegas kaliber 1332 eller ett Rolex OQ-verk eftersom det vida skulle överstiga kostnaden av ett nytt verk - det är inte byggt för att senare kunna plockas isär, så när oljorna är slut eller har stelnat så slänger man urverket (och klockan). Det kan ta ett årtionde. Två i allra bästa fall.

1) Varför påstå att urverket klarar "flera mansåldrar". Det är ju direkt felaktigt och det gör ju inte ens de finaste kvartsverken då all elektronik går sönder, förr eller senare ?

2) Vad är det som är premium med urverket, som ju ska vara särskilt utvalt till klockan ? Det är ju ett massproducerat verk, därtill ett av de allra billigaste och enklaste som finns. Det kan ju inte ta mer än en femtedel av den lediga platsen i boetten i anspråk, resten får ju fyllas med en fixerande ring i plast.

Vänligen
    Forumets undersköterska

stelah, Göteborgare, vikgul och 3 andra gillar detta.
  27. wadbro

wadbro Stadsbo

Som delsvar på hybris tanken, jag är precis hemkommen från Precious mässan, en inköpsmässa för klockor o smycken - inte mkt nytt på klockfronten, av nya utställare så var kanske 5 st look-likes av dw, alla med sina egna "unika" utseende o brand stories. Intresset var väl ganska svalt kändes det som, när man gick förbi montrarna så var det inte nått större tryck direkt. Morris klockorna var väl den som hade mest intresse... Om ngn av de som jobbar med de andra märkena hänger här så säger dom säkert det motsatta - må så vara, detta är min personliga analys. DW har satt sig i en unik position i Sv o behåller den, intresset ökar hela tiden. Jag har sålt hundratals o känner att det inte saktar ner...

Söner by Sweden gillar detta.
  28. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Det är klart man inte servar ett 2035, ett nytt kostar ju 15 kronor på cousins. Håller med om att det blir krystat att kalla det för premium, jag skulle nog inte nämnt verket öht i marknadsföringen för klockan...

29. Lukkan

Lukkan Bonde

Kan ju inte börja igen i den här tråden börjar få mardrömmar om söner by sweden.:dead:

30. Cryssarn

Cryssarn Friends of KS

Från:
    Nashville
    Ja det var ju inte han som började skriva i denna tråden

David gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield