• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hydroconquest quartz

TopHat

Breitling
Hejsan.
Jag var inne på Rob Engström och kikade lite på en hydroconquest här om dagen. Jag tänkte bara fråga om ni vet hur deras quartz klockor är? Enligt folket på RE så är quartzen givetvis billigare i drift eftersom den inte behöver servas, men det kan också hända att den behöver byta urverk senare just eftersom den inte servas. Så jag är nu lite kluven. Vad säger ni?
 

bubben67

Omega
2-Faktor
Det ska nog mycket till om du ska behöva byta urverk inom en rimlig framtid på en quartz.
Det är inget du behöver oroa dig för, enligt mitt sätt att se det.
 

bubben67

Omega
2-Faktor
Ska även tillägga att det är viktigt att byta batteriet i tid, så det inte börjar läcka.
Det är väl typ det värsta som kan hända.
 

Sullstrom

Panerai
2-Faktor
Min första "riktiga klocka" var en längorna HC chrono. Jag trivdes riktigt bra med den men allteftersom intresset växte så lockade en automatisk klocka mer vilket gjorde att jag tröttnade på den.. Kvalitetskänslan i klockan var hög och länken riktigt skön! Vad gäller urverket kan jag inte säga mer än att det höll tiden precis som ett Quartz-verk ska göra!

Här är en bild på den! Lycka till med ditt köp :)

image.jpg
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jag har automaten. Och den är grym på alla sätt. Har även en Tissot quartz som är grym. Båda tillhör swatchgroup. Tror inte att det är något fel alls på HC quartzen. Tvärt om den är säkert grym. Men jag tror att du på sikt vill ha automaten. Det är lite roligare, personligare.
 

TopHat

Breitling
Jag har automaten. Och den är grym på alla sätt. Har även en Tissot quartz som är grym. Båda tillhör swatchgroup. Tror inte att det är något fel alls på HC quartzen. Tvärt om den är säkert grym. Men jag tror att du på sikt vill ha automaten. Det är lite roligare, personligare.

Tack. Jo jag tror att du har rätt där. Har dock tre automater redan, där den dyraste är en Pelagos. Lite därför jag var inne på quartz. För att förändra lite. Dessutom så blir servicarna på Tudorn och HCn totalt ganska dyra.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Det är ganska klart vad det är du gillar. Tycker de påminner om varandra. Frågan är om de är för lika.

Jag gillar båda modellerna skarpt. Funderat något på en blå vintage flinga?
 

TopHat

Breitling
Annars så finns det ju Tissot Seastar eller Certina DS Action Diver med automatiskt för liknande pris. Är det något att ha?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Longines kvartsverk kommer från ETA. Håller hög kvalité.

I övrigt är longines klockor väldigt välbyggda för sin prisklass. Länken på hydron är ljusår bättre än den som åter finns på ex Tag Heuers Aquaracer 300m.
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jonulf
Tack för input. Hur står sig Certinan mot HCn?

Certinan och HC'n är likvärdiga va det gäller kvalité. Jag äger en blå HC auto 41mm och har haft 2 st Certinor som jag sålt av inom 1 månad båda gångerna. Då har det varit den svarta på länk. Det enda jag kan säga är att jag upplevde Certinan som lite "barnsligare" om man nu kan säga så. Bezelkanten har en konstig kantig form och siffrorna på den är lite annorlunda, ser nästan lite konstiga ut, samt att den är väldigt stor (43mm). Så enligt mig känns den inte riktigt lika sofistikerad och exklusiv som HC'n.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

TopHat

Breitling
Tack för all input grabbar. ser ut att bli en certina. om jag väljer länk eller gummi återstår att se.
 
Topp