• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hyra bil i USA?

bluetrain

Cartier
Jag och min bättre hälft ska på roadtrip till kalifornien/nevada nu i sommar och tänkte höra era erfarenheter då jag själv inte är van vid detta för amerkat.
Det finns ju sjukt många uthyrare och rent generellt med biluthyrning kan det ju vara lite lurigt om man inte passar sig. Tex att de försöker pracka på samma försäkring en gång vid bokning och sen när man hämtar ut, ja ni vet ju hur det är. Ja och sen givetvis så vill man gärna ha en försäkring som täcker om väl blir några konstigheter.

Vi kommer vara borta ca 14dagar i juni. Landar i Las Vegas och kommer åka runt för att sedan flyga hem från LAX. Eftersom vi kommer tillryggalägga drygt 300 mil så har jag tänkt mig en mellanstor/större SUV. Har kollat tex avis, dollar och de stora men lite svårt att få grepp på vad som ingå, vilken bil man får osv.
Ska man tex hyra direkt från uthyraren eller är det bättre att ta via allmän bokningssajt. Har sett tex att det går att hyra bil via norwegian eller autoeurpe? Kan detta vara något att ha?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Som du säger, en djungel det där.
Om du vill få ner priset så kika igenom rabatter du har via jobbet, banken, COOP-kortet, föreningar (MRF har rätt bra på Hertz) osv osv. Annars är min uppfattning att du ganska ofta kan få riktigt fina priser om du bokar via flygbolaget eller sajter som samlar bolagen typ www.holidayautos.se

Hyrde via Hertz i somras, betalade $560 för en 7-sitsig (Chryster Town & Country) i 14 dagar. Då hade jag i stort sett alla försäkringar som gick plus fria mil, hade extra försäkring som täckte ev självrisk via bankkortet. Självklart fick jag frågan om mer försäkringar när jag hämtade den men tackade nej.

Ganska skönt att välja uthyrare som även finns i Sverige så man kan ställa ev frågor och lösa ev problem utan att behöva oroa sig för tidsskillnad eller missförstånd pga språket (nu är det ju iofs lugnt eftersom det är i US).

Edit: Lycka till! Låter riktigt skoj :)
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Jag bokar alltid Avis preferred. Kanske inte billigast med väldigt bekvämt. Inga köer utan raka vägen till bilen.
 

joca

Patek
2-Faktor
Om man inte känner någon eller har väldigt goda referenser så skulle jag välja att hålla mig till de större aktörerna, t.ex. Avis/Hertz.
Bland det värsta som finns är struliga småhandlare "oj jag ser en repa där" "du sa aldrig att du ..." "det där kostar extra.." osv osv :)
 

Chattras

Cartier
Börjar man grotta ner sig lite i alla hyrbilsföretagen i USA så finns det tillslut bara 3 aktörer som står för 95% av marknaden. Avis, Hertz och Enterprise. Så det är lite det samma. Den enda fördelen jag har märkt med att hyra av Hertz istället för Dollar t.ex. är att man slipper 1000 frågor och upp-sale-försök när man ska hämta bilen samt att det är ofta mycket mindre köer. Dock något dyrare. Men efter massa timmars resande är det skönt att slippa träffa någon som vill sälja på en dyrare gps, större bil, bättre stereo mm. mm.

- Avis äger Budget och Zipcar
- Hertz äger Advantage, Dollar och Thrifty
- Enterprise äger Alamo och National
 

Veratio

Cartier
Jag har hyrt ett femtontal gånger av Alamo. Boka på .se och boka guld-paketet, så ingår småsaker som en tank och extra förare. Aldrig fått vänta i kö mer än ett par minuter, bilarna har varit fräscha och fina och personalen (med ett undantag i NY) har varit mycket trevliga och enkla att ha att göra med. Tycker att dom håller sig bra prismässigt. OBS! Oftast får man åka en liten minibuss till uthyrningsstället men det har alltid funkat smidigt för mig. Så är det väl med budgetmärkena.

Åker San Fransisco - Los Angeles - San Diego - Las Vegas - San Fransisco. Borta en månad men kommer hem i mitten av maj. Har bara gjort den sidan en gång förut och det är länge sedan, samt bara i några dagar, så nu är det dags. Längtar redan! Lycka till!
 

Edin

Panerai
Momondo.se tycker jag är enkel att boka genom och har själv använt den sidan flertalet gånger jag bokat hyrbil utomlands.

När jag bokat bil i USA har det alltid blivit AVIS då de, vid de tillfällen jag bokat, har erbjudit fria mil, en extra förare (2 totalt) och är en större aktör så allt skit som små bolag ibland kan ha för sig inte existerar. Båda gångerna har jag kollat av bilen NOGRANT innan man åkt iväg och har alltid hittat mindre skador som jag anmärker på me dom inte ens bryr sig om vilket jag tycker är helt ok så länge jag får det noterat så inte jag bli skyldig till något vid återlämning.

Två saker man ska tänka på när man hyr bil är att man ALDRIG kan boka en specifik bilmodell. Du bokar enbart en storleksklass och kan således få en XC90 om du bokar en Tahoe. Det andra är att kolla upp vad ditt betalkort har för försäkringar genom att du betalar med kortet (läs även det finstilta) och läs igenom hela kontraktet innan du skriver på och fråga om saker du är osäker på INNAN kråkan är satt.

Av tre besök i USA med hyrbil har jag två gånger fått en Volvo och en gång en Bmw, känns lagom kul för oss Svenskar men hey, det är bra bilar och folk i Usa tycker man åker flått värre. :D
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Börjar man grotta ner sig lite i alla hyrbilsföretagen i USA så finns det tillslut bara 3 aktörer som står för 95% av marknaden. Avis, Hertz och Enterprise. Så det är lite det samma. Den enda fördelen jag har märkt med att hyra av Hertz istället för Dollar t.ex. är att man slipper 1000 frågor och upp-sale-försök när man ska hämta bilen samt att det är ofta mycket mindre köer. Dock något dyrare. Men efter massa timmars resande är det skönt att slippa träffa någon som vill sälja på en dyrare gps, större bil, bättre stereo mm. mm.

- Avis äger Budget och Zipcar
- Hertz äger Advantage, Dollar och Thrifty
- Enterprise äger Alamo och National
Avis och Hertz har alltid nya bilar. När de är klara med bilen skickas den vidare till Budget och Dollar, så har jag fått det förklarat.
 

Veratio

Cartier
Avis och Hertz har alltid nya bilar. När de är klara med bilen skickas den vidare till Budget och Dollar, så har jag fått det förklarat.

Men jag har nästan alltid fått bilar som varit helt nya eller nyskick och gått väldigt lite när jag har kört Alamo (undantag cabrioleter på Hawaii, då var det årets modell men dom var använda). Men nöjd ändå!

Här i Sverige har jag hyrt med Budget många gånger, då vi bara har en två-sits-bil och min sambo har två barn som måste få följa med ibland ;). Dom bilarna har alltid varit helt nya eller i nyskick och gått väldigt lite. Så det kanske inte alltid är så?
 

cab

Audemars
2-Faktor
Hyrde senast via Avis, blev uppgraderad till en helt ny Mustang. Fungerade bra och var rätt billigt.

Fördelen i USA är att de fan inte ens kollar på hur bilen ser ut när man lämnar tillbaka den. Jag blev påkörd från sidan och han smet så klart, lite vax på det och de såg inte ens bucklan :D

I Tyskland så går ju de fan med lupp och letar märken efter så där är det viktigt att anmärka alla skador innan man plockar ut bilen.
 

Edin

Panerai
Avis vs budget i Sverige funkar inte alls som Avis vs budget i USA.
Och Avis Sverige kan INGET om vilkor eller betalningslösningar som gäller i USA. Du måste alltid vända dig till det land du ska hyra i vid frågor. Tyvärr..
 

bluetrain

Cartier
Aha, jag trodde det kunde finnas en fördel att hyra av samma firma i Sverige, ex Avis... Men får kanske tänka om där? Föredrar hellre något beprövat/stort så man inte behöver oroa sig. Ska kolla de stora firmorna och se vad de har för dealar.. Gällande bilval i största allmänhet så hade jag helst fått välja så gärna en "fet SUV" av amerikanskt snitt, typ Tahoe. En grotetskt stor bil som säkert drar 3l milen som jag aldrig skulle få för mig att köpa här hemma men väl där borta känns den helrätt tycker jag! :) Men visst får jag en BMW så ska jag inte klaga och för all del nya XC90 skulle jag inte tacka nej till heller.
 

Edin

Panerai
Aha, jag trodde det kunde finnas en fördel att hyra av samma firma i Sverige, ex Avis... Men får kanske tänka om där? Föredrar hellre något beprövat/stort så man inte behöver oroa sig. Ska kolla de stora firmorna och se vad de har för dealar.. Gällande bilval i största allmänhet så hade jag helst fått välja så gärna en "fet SUV" av amerikanskt snitt, typ Tahoe. En grotetskt stor bil som säkert drar 3l milen som jag aldrig skulle få för mig att köpa här hemma men väl där borta känns den helrätt tycker jag! :) Men visst får jag en BMW så ska jag inte klaga och för all del nya XC90 skulle jag inte tacka nej till heller.

Suburban ska du ha då. En Tahoe framtill men en extra rad längst bak och är säkert en meter längre. Eller en F650 men tvekar på att de finns som hyrbilar. :D
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor

Har gjort liknande västkust/Nevada/m.fl. roadtrip vid två tillfällen, förbaskat läckert! Du kommer ha det skitkul!
De företag Chattras nämner inkluderande dotterbolagen ska alla vara safe. Funkar i min erfarenhet bra att ta det via bokningssite.
 

Edin

Panerai
En sak som många inte vekar ha koll på vad gäller alla försäkringar hit eller dit:
Om man täcknar en försäkring genom boknings site eller vart helst men då inte hyrbilsbolagets egna försäkring så kommer bolaget i fråga att ta ut avgiften från dig personligen om olyckan är framme och så vår man själv söka ersättning för denna kostnad genom försäkringsbolaget man täcknade försäkringen hos. Samma sak om du använder dig av försäkringen man ofta har via Mastercard/Visa.
 

demondave

Rolex
Roadtrippade 5 pers Seattle-San Diego (och tog bilen upp till Sanfran för att hamna på ett smidigt flyg hemåt) för några veckor sedan. Hyrde av Sixt, fungerade riktigt bra. Hade bokat Tahoe-klass (or similar, alltså), fick en flångny Toyota Sequoia. 7-sitsig stoooooor SUV, 5,7-liters V8, ändå rätt rimliga 1,3 liter per mil på minst sagt krokiga 101 och hwy1. Inkopplingsbar AWD var inte så tokigt, hittade lite stränder vi fick köra på i norra Oregon. Hade varit svårt om man tagit en minibuss eller liknande.

Enda nackdelen var rätt seg (extern) GPS, hade nog hellre uppgraderat kartorna på en hemifrån.

Kommer absolut kolla på Sixt när jag hyr bil där borta igen, tidigare har det varit Avis. Strulade endel sist jag hyrde av dom, hade bokat specifik modell, X3. Fanns givetvis ingen inne, trots just specificerad bekräftelse. Dom ville erbjuda en Lincoln Towncar iställtet.. Njae :) Tjatade mig till fri upgrade till en shysst 528xiA, satellitradio och sånt, men verkligen inte vad jag hade tålamod till efter en seg flygning.
 
Topp