• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Här ställer du snabba och korta klockrelaterade frågor

dauit

Panerai
2-Faktor
Vi alla har varit i den situationen, du har en fråga som du egentligen ska kunna svaret på men ändå får du inte fram något, google hjälper inte heller. Och det är då som den här tråden kommer in.
Jag hade tänkt mig att i den här tråden ställer vi snabba och korta (dumma) frågor om klockor och klockrelaterade saker som inte behöver sin egen tråd.

Som TS kan jag börja.

Hur stort avstånd är det mellan luggarna på Tudor BB, har läst både 20mm och 22mm, lutar mer åt 22mm hållet men jag vill höra med er först.
 
Anledningen är att jag samtidigt vill be de sätta på bandet. Nära på att dra uret i marken när jag inte fick loss bandet... Sedan vill jag gärna se och känna på bandet också.. kan du ge mig en prisbild och butiker?

Typ 170kr har jag för mig. Stressköpte ett på stjärnurmakarna (tror jag?) på fleminggatan en gång..
 

SSL

Audemars
Anledningen är att jag samtidigt vill be de sätta på bandet. Nära på att dra uret i marken när jag inte fick loss bandet... Sedan vill jag gärna se och känna på bandet också.. kan du ge mig en prisbild och butiker?

Sök upp återförsäljare av triwa, där kan det finnas

Eller andra modeklockorställen
Aplace i city kanske har
 

jbbs

Omega
Hur viktigt är papper på en klocka?
Har aldrig köpt en dyrare klocka (20k+) och känner att ifall man lägger så mycket pengar så vill man gärna ha fullset, eller? Eller spelar det ingen roll alls?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Hur viktigt är papper på en klocka?
Har aldrig köpt en dyrare klocka (20k+) och känner att ifall man lägger så mycket pengar så vill man gärna ha fullset, eller? Eller spelar det ingen roll alls?

Du ska ju mest vara intresserad av det om du vill sälja klockan vidare, det ökar andrahandsvärdet något. Men jag skulle nog inte köpa en klocka utan fullset, jag vill ha helhetskänslan :)
 

jbbs

Omega
Du ska ju mest vara intresserad av det om du vill sälja klockan vidare, det ökar andrahandsvärdet något. Men jag skulle nog inte köpa en klocka utan fullset, jag vill ha helhetskänslan :)


Blir så paranoid när det handlar om mycket pengar, men ser att folk köper mycket dyrare klockor här på köp och sälj utan papper. Hur kan man egentligen veta att den är äkta?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Blir så paranoid när det handlar om mycket pengar, men ser att folk köper mycket dyrare klockor här på köp och sälj utan papper. Hur kan man egentligen veta att den är äkta?

Gå till urmakare och be dem öppna upp och kolla att allt är ok, helst innan transaktionen är genomförd då
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Var kan man köpa natoband i Stockholm dvs fysisk butik? Vad kan man förvänta sig för pris?
Krons ur har. 300bagis styck dock..

Köpte faktiskt ett trots det hutlösa priset då jag skulle ut och resa och inte en chans i världen att banden hade hunnit komma på posten. De var trevliga och hjälpte mig ta bort gummit iaf!
 

billo

Cartier
Jag har en super viktigfråga. Håller på att kollar på en SS UTC. Finns det många sådan falska klockor i omlopp.

Skall man behöva kontrollera denna klocka hos en urmakare. Eller är de bara att tuta och köra om man hittar ett bra ex på blocket.

Tack i förhand
 

sweedee

Cartier
Går det alltid justera länkar hur mycket man vill? Dvs ta bort länkar så man får den mindre.. Antar att så borde vara fallet.
 

Galaxy

Rolex
Har någon några Oysterquartz hand-in-pocket-shots, alternativt wrist shots från lite längre avstånd? Vet inte om jag är mest sugen på en OQ eller en DJ... Vilken skulle ni valt och varför?

500x1000px-LL-2786a7f0_DSCN5784.jpeg

IMG_1587.JPG


(Lånade bilder båda två)
 

Hugii

Audemars
Oj vad rörigt det kommer att vara här. Kanntänka mig att en hel del frågor blir obesvarade. Drt är inte som att skicka en fråga till kundtjänsten och hoppas att nånbtar den efter fikat :)

Men bra tänkt... kul tråd
 

Hugii

Audemars
Har någon några Oysterquartz hand-in-pocket-shots, alternativt wrist shots från lite längre avstånd? Vet inte om jag är mest sugen på en OQ eller en DJ... Vilken skulle ni valt och varför?

500x1000px-LL-2786a7f0_DSCN5784.jpeg

IMG_1587.JPG


(Lånade bilder båda två)

Hade inte föregående talare (compiss) en OQ till försäljning? Du kanske kan låtsas vara en potentiell köpare och få måååånga bilder hehe :angel:
 

Brogren

Cartier
Har någon några Oysterquartz hand-in-pocket-shots, alternativt wrist shots från lite längre avstånd? Vet inte om jag är mest sugen på en OQ eller en DJ... Vilken skulle ni valt och varför?
(Lånade bilder båda två)


Jag har en DJ 1601 med WG-ring och hade valt den igen då den passar till allt. Och då menar jag allt.


Någon som vet vart man kan hitta ETA-2784 urverk eller delar? Skulle vara till stor hjälp

http://www.watchpartssupply.com/ind...d=lS-jvWBWA65YHk0xqoEho2&keyword=2784&x=0&y=0 kanske?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har någon några Oysterquartz hand-in-pocket-shots, alternativt wrist shots från lite längre avstånd? Vet inte om jag är mest sugen på en OQ eller en DJ... Vilken skulle ni valt och varför?

500x1000px-LL-2786a7f0_DSCN5784.jpeg

IMG_1587.JPG


(Lånade bilder båda två)
Har haft båda och jag tycker OQ är lite roligare. En fördel är att den visar rätt tid;)
Använder OQ mer än vad jag trodde att jag skulle göra. Sedan är den skön just för upplevelsen, enl mig att, klockan känns större än vad den är.
Bjussar på bilder

image.jpg
image.jpg
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Går det alltid justera länkar hur mycket man vill? Dvs ta bort länkar så man får den mindre.. Antar att så borde vara fallet.


Vet inte vilken klocka du syftar på men på Rolex/vissa Tudor så har dom några som är lite bredare som är "permanenta" länkbitar och efter det sitter sånna bitar som du kan ta bort. Det går också att ta bort permanenta men det är lite krångligt och det blir inte lika snyggt eftersom det diffar lite i bredd på de olika länkbitarna (permanenta/dom som går att ta bort)
 

F-L-P

Panerai
Jaha, så är det en äldre klocka, spelar det egentligen ingen roll ur ett praktiskt perspektiv?
Tack!

Nej, enda är att det finns folk som tycker att det är viktigt att ha fullset när man köper, så de potentiella kunderna missar man om man skall sälja den vidare. Själv så tycker jag inte att det är så viktigt för bruksklockor. Min lokala pulare får öppna och så kollar vi att det ser ut som sig bör. Såklart tänker jag lite annorlunda gällande samlarobjekt men det är inte direkt i min budget.

Alla ser inte klockor på samma sätt som vi utan tänker: Varför ska jag spara en låda och ett utgånget garanti bevis?

Fortfarande osäker? möt upp säljaren hos AD och han köper en äkthets kontroll. Om den är ok betalar du fullt pris plus avgiften för kontrollen.
 

F-L-P

Panerai
Har någon några Oysterquartz hand-in-pocket-shots, alternativt wrist shots från lite längre avstånd? Vet inte om jag är mest sugen på en OQ eller en DJ... Vilken skulle ni valt och varför?

(Lånade bilder båda två)


Utan tvekan en DJ. med alternativ oyster, jubile, läder, slät ring, räfflad ring och mängder av tavlor kan man variera sig in i absurdum.
 
Topp