• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

I behov av expertis

Diogenes

Cartier
Släng arbetspennan ifrån er, ge fasen i chefens uppmaningar, stäng in er i ett skrå, släpp litet på slipsknuten, kavla upp skjortärmen och hämta en kopp kaffe för här behövs er hjälp och fulla potential.

Jag ropade hem ett gäng vintagedinkor för ett tag sedan där bland annat denna låg. Till en början så tillskrev jag klockan ingen större uppmärksamhet men har allt eftersom blivit mer och mer nyfiken på vad det kan vara, därav min förhoppning om er expertis.

På urtavla står det "Solen". Ovanför subsek står det "Håkanson" och nedanför står det "Import" samt "Swiss made". Mycket underligt. Är det en schweizisk klocka tillverkad för/hos Håkansson för den svenska marknaden? Och är det möjligen en militär-variant då den mäter 3.5 (kronan inkluderad)? Jag har också märkt att det står "30" på det högra, översta bandhornets baksida. Dessvärre har jag inget verktyg för att öppna upp klockan. Det fantastiska är att klockan fungerar alldeles fantastiskt bra, tappat möjligen 1 minut på 20/h. Jag funderar litet på att sälja den men blir allt mer osäker desto mer jag betraktar den.

jKN0o68.jpg



 

Camo00

Patek
Har tyvärr ingen expertis att erbjuda, men har hört att det var ganska vanligt(?) att urmakare/butiker fick sitt namn tryckt på klockor från någon schweizisk tillverkare. Man ser alla möjliga namn ibland när man letar vintage...

Den var förbannat läcker hursomhelst!! :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det där var ju inte lätt att googla. Föreslår att du korkar upp och tar ett foto på urverket, så kanske saker klarnar.

mvh A
 

Diogenes

Cartier
Tack för era svar. Jag har försökt googla fram och tillbaka större delen av dagen men hittar minsann ingenting (eller också är jag en dålig "googlare"). Jag har inte verktyget för att öppna bakboetten - tips på vart jag får tag i ett sådan?

Mvh
I.R
 

Diogenes

Cartier
Nu kanske jag bara missförstår men jag kan väl inte öppna denna typ av bakboett med sådant verktyg - jag behöver väl snarare en "nyckel"?!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag vet inte om det kanske finns något verktyg som är mer optimalt, men jag tror inte att det ska vara några problem att få upp den med en vanlig boettöppnare. Så länge du väljer rätt medföljande bits... :)
 
C

China

Guest
Lite lurigt då "Solen" inte verkar ha registrerats som varumärke, men kanske urverk och ev märkningar i bakstycket kan ge flera ledtrådar. Däremot så fanns det en guldsmed/urmakare med verksamhet i Borås (ev.Göteborg) som hette Helge Håkanson, som kan vara importören. Tyvärr så har jag inga uppgifter om företagsnamn och verksamhetsperiod, men det kan gå att få fram via boken Guld, silver, juveler från Guldsmedsbranschens informationsbyrå utgiven 1951, som med lite tur finns på biblioteket eller antikvariat.
 

Diogenes

Cartier
Efter lite slit, och inspiration av Eriksson850 så lyckades jag alldeles nyss få upp bakboetten.

Urverket är ett 16 jewels swiss made. På innelocket kan följande utläsas (uppifrån och ner): Prelet (?) och ett +. Acier Stavbrote. JF. 30.

Det är lite svårt att utläsa, kanske lyckas ni bättre.
IjKOc9Z.jpg

 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror dessa klockor brukar besitta något AS verk... Bra, stabila, funktionella... Dock Inte speciellt värdefulla eller ovanliga. :) Men jag är tok-amatör, frågan är vad China skulle säga. ;)

*edit* Tror att staybrite är en typ av rostfritt stål som har egenskapen att det ska hålla sig skinande och fint! :)
 

Diogenes

Cartier
Lite lurigt då "Solen" inte verkar ha registrerats som varumärke, men kanske urverk och ev märkningar i bakstycket kan ge flera ledtrådar. Däremot så fanns det en guldsmed/urmakare med verksamhet i Borås (ev.Göteborg) som hette Helge Håkanson, som kan vara importören. Tyvärr så har jag inga uppgifter om företagsnamn och verksamhetsperiod, men det kan gå att få fram via boken Guld, silver, juveler från Guldsmedsbranschens informationsbyrå utgiven 1951, som med lite tur finns på biblioteket eller antikvariat.

Kan detta ge några ledtrådar när jag nu äntligen fick upp locket?: Urverket är ett 16 jewels swiss made. På innelocket kan följande utläsas (uppifrån och ner): Prelet (?) och ett +. Acier Staybrite. JF. 30.
 
C

China

Guest
Kan detta ge några ledtrådar när jag nu äntligen fick upp locket?: Urverket är ett 16 jewels swiss made. På innelocket kan följande utläsas (uppifrån och ner): Prelet (?) och ett +. Acier Staybrite. JF. 30.

Som eriksson850 är inne på så är urverket ett AS ur 984 eller 1002 familjen. Boetten är tillverkad av Finger i Lengnau, Schweiz, och troligtvis så har man även monterat klockan. Ganska udda klocka med lite ovanligare visare, jag tycker att du ska kosta på en service och behålla den.:)
 

Diogenes

Cartier
Som eriksson850 är inne på så är urverket ett AS ur 984 eller 1002 familjen. Boetten är tillverkad av Finger i Lengnau, Schweiz, och troligtvis så har man även monterat klockan. Ganska udda klocka med lite ovanligare visare, jag tycker att du ska kosta på en service och behålla den.:)
Tack så väldigt mycket för dina kunskaper. Man tittar plötsligt på klockan med nya ögon när man vet mer om hennes "historia". Jag får se lite hur jag gör, det finns ju så mycket där ute i klockvärlden som lockar. Jag är i vilket fall evigt tacksam - räkna med att det dyker upp nya/fler frågor allt eftersom; klockintresset är än så länge bara i sin uppstartsfas.

Mvh
I.R
 
Topp