• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

I.N.O.X. den oförstörbara. Testandet fortsätter!

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Det är väl snarare den direkta smällen som skadar urverket än g-kraften som upphör när den åker runt i en centrifug? Då den ligger still på ungefär samma plats i centrifugen (antar jag på grund av g-kraften) och får lite "små smällar" i jämförelse... Rätta mig gärna om jag tänker galet :) Har varit en lång arbetsdag..

Nog är det så. Frågan är hur lång stöten får anses vara. Det kommer att avgöra storleken på kraften som uppstår. Teoretiskt blir den oändlig... men om stöten får anses ta några hundradelar av en sekund sjunker kraften snabbt.

M x G x H = 30 x 9,81 x 5= Ungefär 1500NM. Inte direkt asmyclet kraft, som en riktigt hård box i magen, typ. Testa slå iväg den som en boll med ett basebollträ, det borde vara en utmaning. :)

Nej, det är väl som man säger, det är inte farten som dödar utan de plötsliga stoppen.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Körde 30 sekunder i micron...

WP_20160919_037.jpg


efter 16 började det ryka...

WP_20160919_038.jpg


och för första gången har vi lyckats förstöra något...

WP_20160919_042.jpg


tyvärr var det bandet, klockan tickar på obemärkt. :(
Äntligen gick något sönder :D
 

oystercase

Cartier
M x G x H = 30 x 9,81 x 5= Ungefär 1500NM. Inte direkt asmyclet kraft, som en riktigt hård box i magen, typ. Testa slå iväg den som en boll med ett basebollträ, det borde vara en utmaning. :)
Inte NM. Det du räknat ut är rörelse energi vid anslag i Joule.
Sedan får du ha vikten i rätt enhet, dvs inte 30 utan 0,03 kg.
Total rörelseenergi är alltså 1,5J.
Detta kan i sin tur räknas om till hastighet(liten omväg att räkna så här).
E=mv^2/2, dvs anslagshastigheten =(2E/m)^(1/2)=10m/s

Om vi antar helt oelastisk stöt, dvs ingen studs och att inbromsning sker över 1mm (0,001m). Lite formler behövs
a=v/t
s=a*t^2/2
Alltså är s=(a*v^2)/(2a^2) =>
a=v^2/(2s)
a=10^2/0,002=100/0,002= 100 000 G
Inbromsningen tar då 0,1 ms
Prova matcha det i en centrifug...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte NM. Det du räknat ut är rörelse energi vid anslag i Joule.
Sedan får du ha vikten i rätt enhet, dvs inte 30 utan 0,03 kg.
Total rörelseenergi är alltså 1,5J.
Detta kan i sin tur räknas om till hastighet(liten omväg att räkna så här).
E=mv^2/2, dvs anslagshastigheten =(2E/m)^(1/2)=10m/s

Om vi antar helt oelastisk stöt, dvs ingen studs och att inbromsning sker över 1mm (0,001m). Lite formler behövs
a=v/t
s=a*t^2/2
Alltså är s=(a*v^2)/(2a^2) =>
a=v^2/(2s)
a=10^2/0,002=100/0,002= 100 000 G
Inbromsningen tar då 0,1 ms
Prova matcha det i en centrifug...
Jag fick igång dig i alla fall. :D
Tvivlar dock på att klockan väger 30 gram. :)
 

Knät

Cartier
Har skickat en förfrågan till en väns vän som är ägare av en ubåt... Tror inte att dom går jättedjupt med den dock..

edit: Maxdjup på 180 meter så det är ju en baggis för I.N.O.X. :(
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Farten gör dock inte någon större skillnad.
Eftersom tråden även utvecklas till en lektion i fysik så får du gärna visa vad det är för skillnad i tryck för klockan om den sitter fast i nosen på en ubåt som ligger still jämfört med en ubåt som åker fram i säg 40 km/h på 150 meters djup. Min gamla HP-28S har sedan länge gått och gömt sig i någon låda - och den skulle nog inte hjälpa mig ändå eftersom mina fysikkunskap är rätt så dammiga efter alla år.
 
Eftersom tråden även utvecklas till en lektion i fysik så får du gärna visa vad det är för skillnad i tryck för klockan om den sitter fast i nosen på en ubåt som ligger still jämfört med en ubåt som åker fram i säg 40 km/h på 150 meters djup. Min gamla HP-28S har sedan länge gått och gömt sig i någon låda - och den skulle nog inte hjälpa mig ändå eftersom mina fysikkunskap är rätt så dammiga efter alla år.
Gångrar du farten med 173,4 eftersom 9 i vissa fall kan misstas för 6, sedan plussar och minusar med 18xdjupet delat på gredelin eftersom rymdvarelser e rosa.
 

Knät

Cartier
Eftersom tråden även utvecklas till en lektion i fysik så får du gärna visa vad det är för skillnad i tryck för klockan om den sitter fast i nosen på en ubåt som ligger still jämfört med en ubåt som åker fram i säg 40 km/h på 150 meters djup. Min gamla HP-28S har sedan länge gått och gömt sig i någon låda - och den skulle nog inte hjälpa mig ändå eftersom mina fysikkunskap är rätt så dammiga efter alla år.
Ja, jag är ju inte fysiker så kan inte räkna på det. Men jag har erfarenhet av att släpas bakom en båt i 30 knop.. Visst känns det men det är inget större tryck att prata om. Om det dessutom ska påverka klockan så måste en packning ligga rakt mot färdriktningen. Sätter man klockan med boettlocket framåt så kommer ju trycket på locket göra att packningen tätar ännu mer.
Ovetandes om hur packningarna runt glaset sitter så tror jag på samma teori där.
Men jag kan ju ha jättefel. Kan någon överbevisa mig med en uträkning så blir jag bara glad!
 
Topp