Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

I normala fall putsar jag INTE en klocka

Diskussion i 'Vintage' startad av LongCon, 20 juli 2015.

1. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Men i det här fallet ville jag se hur loppisklockans lager av roseguld såg ut. Svärfar vill ha en guldklocka till vissa tillställningar och tänkte detta kanske kunde funka tills han skaffat en i solitt guld. Jag rekommenderar er INTE att göra det då patinan som skapats över lång tid försvinner, vilket är trist. Putsade den försiktigt vill jag tillägga och det är inget jag kommer göra på min morfars gamla fickur från Zenith.
    20150718_151837.jpg
    20150720_113950.jpg
    20150720_114105.jpg

Pappi, Fixoflex, Weasel och 8 andra gillar detta.
  2. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag älskar att polera fickur...
    Det finns etthundratusen stycken med fantastisk patina som inte är värda något alls, spar de som har emotionellt värde för er eller är värda sjukt mycket cash, och putsa resten.

Rekommenderar silverdip för smycken! Kom bara i håg att smörja charneren litet sedan.

LongCon gillar detta.
  3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Torka porslinstavlan med, de jag varit på har varit helt vattenfasta.

Matts, Strindberg och LongCon gillar detta.
  4. Jetsetet

Jetsetet Friends of KS

Från:
    Lund
    theargonaut gillar detta.
  5. Strindberg

Strindberg Biskop

Att ta bort smuts först är viktigt, och sidan har helt rätt i att oftast är det lort som är problemet. Sen ska man följer instruktionerna. Max 30 sek!

Vi har guldsmedsbutik sedan fem år tillbaka, min fru har jobbat i branchen i 12 år (utbildad guldsmad) och svärfar har haft butik i 26 år.
    Silverdip är bra, och ingen av oss är "fina i kanten".

Jokkmokkswe gillar detta.
  6. Strindberg

Strindberg Biskop

Nu när jag sitter vid datorn ser jag att man tydligt ser hur tunn förgyllningen är, att den är bortsliten/polerad på kanten. Inte för att @LongCon är dum och dålig, utan helt enkelt för att den är mycket tunn.

7. LongCon
    Trådstartare

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Misstänker att det mesta försvunnit sedan tidigare. Var väldigt varsam faktiskt :)

Strindberg gillar detta.
  8. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Blev riktigt bra, gjorde du rätt i! :)

LongCon gillar detta.