• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ibland inbillar man sig att det krävs fullt dagsljus för bra bilder...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
men denna fick jag till på kvällen med solens frånvaro... Efter mycket tränande och lekande i det manuella läget så får man ut en hel del med dessa DSLR:s... :)

hB9Q4io.jpg
 

petank

Omega
Riktigt bra bild! Jag brukar oxå ta i dagsljus när solen är borta. Gäller att hitta den rätta vinkeln mot ljuset. Då får man mest rättvisande bild. Går även bra med automatinställning, faktiskt. Svårt att fota klockor överlag.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Riktigt bra bild! Jag brukar oxå ta i dagsljus när solen är borta. Gäller att hitta den rätta vinkeln mot ljuset. Då får man mest rättvisande bild. Går även bra med automatinställning, faktiskt. Svårt att fota klockor överlag.
Jag tog faktiskt fotot på fönsterblecket med klockan placerad så att gardinen "dämpade" ljuset från en stark glödlampa i närheten... Jo det är otroligt svårt att fota klockor... Kolla in botvidssons klockfototråd i hemslöjddelen... Där snackar vi professionell fotograf!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Sen är det skandal att jag ej har skaffat mig ett riktigt makroobjektiv.. :bag: Men det är fågelfotandet som överskuggat klockfotandet... Man får köpa sig ett makro ganska snart....
 

petank

Omega
Jag tog faktiskt fotot på fönsterblecket med klockan placerad så att gardinen "dämpade" ljuset från en stark glödlampa i närheten... Jo det är otroligt svårt att fota klockor... Kolla in botvidssons klockfototråd i hemslöjddelen... Där snackar vi professionell fotograf!

Kollade Botvidssons tråd och fotofilmskurs och han är ju kung på detta...Men det kostar ju att fixa all utrustning för denna proffsfotografering, typ motsvarade vad en Rolle GMT kostar...:) . Din bild är helt otroligt bra , trots fönsterbleck, glödlampa och gardin-lösningen. Det går att fixa bra bilder med enkla medel och lite fantasi samt tålamod och ett stort minneskort i kameran , så man kan ta 100 bilder per en som blir bra.
 

Icaras

Rolex
Pratade med en bekant som jobbar med modefotografering mm. Hon tipsade bland annat om att så gott som aldrig ha objektet man vill framhäva i bildens centrum (men i fortfarande i fokus såklart).
Låt säga en bild på en fågel som vrider huvudet. Beskär då så att du har lite space "bakom" fågeln men stort space åt det hållet den vridit huvudet. För att göra bilden mer levande.
Kanske svårt att applicera det med klockor som motiv och gäller väl egentligen inte produktfotografering men du förstår poängen? ;)
Du tar ju bilder på mycket annat så vitt jag vet :)
 

Mr Chance

Kalmar
Det gäller att hitta det så kallade gyllene snittet i bilderna och aldrig (utom i porträtt) ha objektet centrerat. Luft på någon sida av objektet adderar liv och rörelse till bilden och gör den således mer intressant.

Fotografen är alltså tusentals gånger viktigare än utrustningen för att få till en bra bild.

:)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Pratade med en bekant som jobbar med modefotografering mm. Hon tipsade bland annat om att så gott som aldrig ha objektet man vill framhäva i bildens centrum (men i fortfarande i fokus såklart).
Låt säga en bild på en fågel som vrider huvudet. Beskär då så att du har lite space "bakom" fågeln men stort space åt det hållet den vridit huvudet. För att göra bilden mer levande.
Kanske svårt att applicera det med klockor som motiv och gäller väl egentligen inte produktfotografering men du förstår poängen? ;)
Du tar ju bilder på mycket annat så vitt jag vet :)
Tack för dina synpunkter! Att fota klockor är egentligen inte mitt primära intresse med fotografering... Jag höll mest på med fågelfotografering i sommras :)

xNpdFXq.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Mycket läcker bild på en läcker klocka!

Nog blir man sugen på det rätta prylarna inom foto när man ser alla
bilder som KS-are har tagit!

Jo, har du tips på en bra tubkikare!?
 
Topp