• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ibland står tiden stilla en liten stund...

nissehult

Patek
2-Faktor
Ett fenomen som jag länge har uppmärksammat men aldrig fått tillfälle att fråga om har äntligen förklarats för mig.

Har ni någon gång slängt en blick på er klocka och tyckt att trots en svepande sekundvisare så står klockan still? I en kort stund så far tanken genom huvudet att klockan har gått sönder. Och sedan så börjar sekundvisare att svepa igen. Kan det vara så att vår hjärna är så otroligt snabb i tanken att den relativa tiden får oss att tro att tiden står stilla?

Nej. Jack Forster på Hodinkee skrev igår om fenomenet som heter chronostasis.
http://www.hodinkee.com/articles/Wh...When You Glance At It (Even Though It Hasn't)

Chronostasis är den illusion som hjärnan skapar när blicken rör sig snabbt. Om du till exempel flyttar blicken från ena sidan av rummet till den andra så uppfattar du ingen suddig bild av mittdelen av rummet. Detta beror på att hjärnan i upp till 0,5 sekunder fryser/justerar bilden så att själva bildförändringen som faktiskt sker inte förvillar, förbryllar eller skapar yrsel och andra problem. Wikipedia har förstås mer information:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chronostasis

Själv så är jag nöjd. Jag har lärt mig något nytt och fått svar på en fråga som gäckat mig länge.

Så kom ihåg, det vi ser är ibland en illusion. Precis som att det vi ser och hör inte är det som händer just nu eftersom det tar en kort, kort, kort stund för signaler att nå fram och för hjärnan att processa informationen. Det betyder att det vi ser och hör just nu redan är historia...
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Det där har man ju upplevt några gånger och alltid blivit lika nojjig att något är galet med klockan! :D Härligt att få en förklaring.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Upplevt många gånger.

Var nog inte ensam om att försöka återskapa det typ 10 gånger när jag läste trådstarten... eller? :bag:
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Haha jag tänker så flera gånger om dagen nästan. Intressant fakta. Älskar KS man lär sig alltid något nytt
 

Glusch

Cartier
Sitter faktiskt och pluggar om bland annat det här fenomenet för tillfället i min psykologutbildning, vilket sammanträffande. Väldigt intressant mindbug som spelar oss klocknördar ett väldigt roligt spratt.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
image.jpeg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Sitter faktiskt och pluggar om bland annat det här fenomenet för tillfället i min psykologutbildning, vilket sammanträffande. Väldigt intressant mindbug som spelar oss klocknördar ett väldigt roligt spratt.
Kul. Vet du möjligen vad fenomenet heter när man efter att tex. har köpt något så ser man plötsligt denna sak överallt? Det är någonting med blah*blah*frekvens*blah*blah.
 

Glusch

Cartier
Kul. Vet du möjligen vad fenomenet heter när man efter att tex. har köpt något så ser man plötsligt denna sak överallt? Det är någonting med blah*blah*frekvens*blah*blah.

Absolut, den bias du pratar om kallas Baader-Meinhof bias. Fast generellt sätt benämns den tillgänglighetsbias, av viissa frekvensbias från engelskans frequency bias/illusion. Den handlar om precis det du sa, att man upplever att man osannolikt ofta hittar något i sin omgivning man nyligen befattat sig med.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Brukar hända mig men då är det ingen illusion, utan att jag helt enkelt haft min quartzare för dagen och glömt det :D
 
Topp