Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Ibland står tiden stilla en liten stund...

Diskussion i 'Diskussion' startad av nissehult, 20 oktober 2015.

1. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Ett fenomen som jag länge har uppmärksammat men aldrig fått tillfälle att fråga om har äntligen förklarats för mig.

Har ni någon gång slängt en blick på er klocka och tyckt att trots en svepande sekundvisare så står klockan still? I en kort stund så far tanken genom huvudet att klockan har gått sönder. Och sedan så börjar sekundvisare att svepa igen. Kan det vara så att vår hjärna är så otroligt snabb i tanken att den relativa tiden får oss att tro att tiden står stilla?

Nej. Jack Forster på Hodinkee skrev igår om fenomenet som heter chronostasis.
    http://www.hodinkee.com/articles/Wh...When You Glance At It (Even Though It Hasn't)

Chronostasis är den illusion som hjärnan skapar när blicken rör sig snabbt. Om du till exempel flyttar blicken från ena sidan av rummet till den andra så uppfattar du ingen suddig bild av mittdelen av rummet. Detta beror på att hjärnan i upp till 0,5 sekunder fryser/justerar bilden så att själva bildförändringen som faktiskt sker inte förvillar, förbryllar eller skapar yrsel och andra problem. Wikipedia har förstås mer information:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Chronostasis

Själv så är jag nöjd. Jag har lärt mig något nytt och fått svar på en fråga som gäckat mig länge.

Så kom ihåg, det vi ser är ibland en illusion. Precis som att det vi ser och hör inte är det som händer just nu eftersom det tar en kort, kort, kort stund för signaler att nå fram och för hjärnan att processa informationen. Det betyder att det vi ser och hör just nu redan är historia...

Urkvinnan, StrawberryFields, Wi och 35 andra gillar detta.
  2. ozzyozzy

ozzyozzy Friends of KS

3. Stefan Elfström

Stefan Elfström Stadsbo

Det var väldigt intressant. Tack för informationen

4. Taxman

Taxman Friends of KS

Det där har man ju upplevt några gånger och alltid blivit lika nojjig att något är galet med klockan! :D Härligt att få en förklaring.

5. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Finns förklaring till allt, skönt.

6. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Tack för intressant läsning :)

7. ZtaFfaN

ZtaFfaN Stadsbo

Från:
    Tjockhult
    Härligt. Ordning återställd!:)

8. romanov

romanov Borgare

Från:
    Stockholm
    Då har man lärt sig något nytt

9. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Fan vad många gånger jag har upplevt det! Tack! :)

10. Klockers

Klockers Stadsbo

Det där händer mig varje dag när jag ska dra upp speedyn! Känns som den står still i 3-4 sekunder

11. nöt

nöt Biskop

Har märkt det med min kvartsare men aldrig annars faktiskt.

12. Alfred E. Neuman

Alfred E. Neuman Bonde

Väldigt intressant, var tvungen att testa med några svep med klockan framför mig.

13. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Tack för att du delar, intressant! :)

14. Wienerbröd

Wienerbröd Bonde

Från:
    Stockholm
    Skönt att höra! Fått för mig då och då att jag har blivit galen...

15. Stefanweei

Stefanweei Biskop

Från:
    Göteborg
    Upplevt många gånger.

Var nog inte ensam om att försöka återskapa det typ 10 gånger när jag läste trådstarten... eller? :bag:

16. joca

joca Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Ah, då vet man vad det beror på nästa gång det händer :)

17. galácticon

galácticon Biskop

Haha, tänkte på detta när jag tidigare idag kollade är mitt nytillskott :)

18. Mcgregor

Mcgregor Friends of KS

Haha jag tänker så flera gånger om dagen nästan. Intressant fakta. Älskar KS man lär sig alltid något nytt

19. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Sitter faktiskt och pluggar om bland annat det här fenomenet för tillfället i min psykologutbildning, vilket sammanträffande. Väldigt intressant mindbug som spelar oss klocknördar ett väldigt roligt spratt.

nissehult gillar detta.
  20. Oniel

Oniel Stadsbo

Ett till fråga har blivit besvarad :)

21. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
  22. nissehult
    Trådstartare

nissehult Friends of KS

Kul. Vet du möjligen vad fenomenet heter när man efter att tex. har köpt något så ser man plötsligt denna sak överallt? Det är någonting med blah*blah*frekvens*blah*blah.

23. Glusch

Glusch Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Absolut, den bias du pratar om kallas Baader-Meinhof bias. Fast generellt sätt benämns den tillgänglighetsbias, av viissa frekvensbias från engelskans frequency bias/illusion. Den handlar om precis det du sa, att man upplever att man osannolikt ofta hittar något i sin omgivning man nyligen befattat sig med.

nissehult gillar detta.
  24. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Brukar hända mig men då är det ingen illusion, utan att jag helt enkelt haft min quartzare för dagen och glömt det :D

Mårtenssons ur Brookfield