• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ica-handlare tjänar flis

mmx

Cartier
Tråden handlar om att ljus har en konstant hastighet påverkar också vår förståelse av tid. När två rymdfarkoster skickar ut en ljusglimt mot jorden rör sig ljuset med samma hastighet från båda rymdfarkosterna. Men om den ena rymdfarkosten står stilla och det andra rör sig i samma riktning som ljuset kommer det vara skillnad på hur lång tid det tar att nå fram till jorden. Det beror på vilken rymdfarkost man befinner sig i. På rymdfarkosten som står stilla kommer tiden gå snabbar än ombord rymdfarkosten i rörelse. Det kan vara svårt att acceptera, för vi är inte vana vid att röra oss i närheten av ljusets hastighet. De hastigheter vi rör oss med på jorden är så oändligt låga att vi inte upplever variationer i tid. Men tiden är relativ till skillnad från ljusets hastighet som är konstant.
Sov du totalt på grundkursen? Ljuset hastighet i vakuum är konstant. Stor skillnad, hint: ljusets brytning etc. Skärpning nu!
 
P

Philippe Stern

Guest
undrar om de säljer Hestis? :)

hestis.jpg
Här finns en häst som heter Hugii...https://www.pinterest.com/pin/294634000595251405/
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är känsligt med mat, precis som att det är känsligt att tjäna mycket pengar på medicin. Jag tror inte att det har med jantelagen att göra som många här verkar tro.
Instämmer! Till skillnad från de som har lite dyrare klockor som hobby finns det många som får vända på vart enda öre och de är såklart inte så förtjusta i att den lokale ICA-handlaren tjänar massor av pengar på deras inköp.
 

Picke79

Cartier
2-Faktor
Måste börja med att be om ursäkt för att jag inte tramsar utan försvarar mig själv och mina kollegor.. Skall försöka tramsa mer sen.
Instämmer! Till skillnad från de som har lite dyrare klockor som hobby finns det många som får vända på vart enda öre och de är såklart inte så förtjusta i att den lokale ICA-handlaren tjänar massor av pengar på deras inköp.

Absolut, men det är ok att tjäna pengar på samma persons hyra, kapitalbehov, säng, tandborste, skor, kläder osv. Så denna gamla sanning är inte Jante fören man faktiskt jämför med vad som det anses vara ok att tjäna pengar på. När man sen inser att det är ok att tjäna pengar på allt annat som också är livsnödvändigt (och givetvis ren lyx, tex bostad som man äger själv) förutom mat så...
Sen undrar jag också hur ni som resonerar så här menar att mat skall distribueras till befolkningen. Någon sorts matbok som man får stämpla för att hämta ut sin dagliga bröd av samhällets gemensamma mat kanske. Jag vet inte hur du känner men jag väljer gärna själv vad jag skall äta och var jag köper det. Men om man tycker att mat och medicin skall delas ut av staten till samtliga medborgare är Kuba ett bra alternativ.

Som jämförelse så kan jag säga att dryga 12% av min butiks omsättning går till anställdas löner och ca 3% är vinst, ca 1-2% går åt för att hålla butiken i ett ok skick rent tekniskt med kylmöbler och annat som måste bytas ut med ca 5-10 års intervaller, så 1,5-2% för ägarna att dela på.
Av ren nyfikenhet inför hyresförhandling så kollade jag hur det gick för vår fastighetsägare. De har en vinst på ca 80% (mellan 79 och 142% senaste tre åren) eller 10 miljoner per anställd (dryga 300 anställda)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
1. Jo några trådar har jag nog läst genom åren.
2. Stämmer bra jag är ju från norrland .
Hehe, ja du verkar ha missat typ alla fylletrådar etc.. Jag tyckte det var väldigt kul att lyfta fram Ica-handlarn med det kluriga leendet och göttiga dinkan, således verkade fler också uppskatta det. Häst-skit och annat flaxande i tråden tar jag avstånd från.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Instämmer! Till skillnad från de som har lite dyrare klockor som hobby finns det många som får vända på vart enda öre och de är såklart inte så förtjusta i att den lokale ICA-handlaren tjänar massor av pengar på deras inköp.
De som vänder på vart enda öre är överhuvudtaget inte förtjusta i att någon tjänar en massa pengar.
 
Topp