Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Idétorka på vintage ur

Diskussion i 'Vintage' startad av Empa, 18 december 2014.

1. Empa
    Trådstartare

Empa Friends of KS

Då det gapar tomt i lådan där en dykare brukar ligga så är jakten inne på nytt, men vad?
    I lådan så finns en Speedy, Zenith El Primero, Pie Pan och en bruks Seiko SKX031.

Tankarna är att det är en klocka som eventuellt (inget krav, men stort plus) ska tåla vatten och är "lagom" i storlek.

Funderar lite på en 5513 men de har gått upp så mycket i pris och så har jag haft en Tudor Sub så den känns rätt lika, GMT 1675 har jag haft men fastnade inte riktigt.

Ploprof 600 är cool men kanske för stor eller?, Heuer har jag aldrig haft och är tuffa, men har redan två kronografer, AP kanske är för dyra?

Fast det kanske är en tillfällig svacka, när man inte var på jakt så kunde man ju säga "En sådan kanske" om varannan klocka i "Dagens Vintage ur" medans idag känns det bara "Nja...".

Nu svär man väl i kyrkan men man kanske skulle köpa nytt, skönt att slippa massa frågetecken.

En Vintage GTG kanske skulle vara något så man kan få klämma lite och få inspiration :)

Ariste, Grafton, Gummo och 3 andra gillar detta.
  2. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Vintage Vostok! Svårt att hitta coolare vintage ;)

3. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland
    Har du bläddrat genom dagens vintage? där borde du få inspiration.

Oh ja :)

4. virrooo

virrooo Biskop

Jag kan ej ge vägledning i denna mörka tid, men en GTG med enbart vintage hade ju varit väldigt trevligt!

Julian Rex och eriksson850 gillar detta.
  5. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Ploppen är inte för stor, hade samma tankar men pga avsaknad av bandhorn så bärs den mindre.

6. EricMcG

EricMcG Friends of KS

Hitta och ta tillbaka din gamla Wakkman triple date Empa, den var ju svingrym :D

Empa gillar detta.
  7. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Funderat på bubbleback? Underskattade med mycket klocka och historia för pengarna. En kul jakt då många är renoverade och franken

Aurum gillar detta.
  8. Empa
    Trådstartare

Empa Friends of KS

Jag får sätta mig mer ikväll och göra det, brukar oftast kika in varje dag och spana, men man kanske har för höga krav på en alltiallo klocka nu när man är på jakt :)

Ja verkligen, vart är lättast för folk att ta sig tro?

Ja jag har hört att den inte bärs så stort ändå, men den ser ju rätt biffig ut, har du wristshots? :)

9. Empa
    Trådstartare

Empa Friends of KS

Ja den är riktigt snygg, jag gillade den :)

Bubbleback, hmm ja kanske det, är de svårare än att få tag i en vettig SM300? :D

virrooo gillar detta.
  10. virrooo

virrooo Biskop

Hm, huvudstaden för min del, men funkar det tidsmässigt kan jag tänka mig att åka söderut!

Empa gillar detta.
  11. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Jag har också en kronograf och ett par "dressare" och det naturliga vore väl att fortsätta med en vintagedykare. Har också haft tudor sub utan att fastna, spanat en del på äldre seamasters men inte fått det där riktiga galna suget som krävs. Just nu har jag därför tänkt ligga lågt på vintagefronten, men tror annars att en polerouter sub skulle ligga närmast till hands.
    Kanske något för dig också? Gillar designen med det assymetriska caset, att den har ett fint mikrorotorverk, att det finns en massa fallgropar (ja, det måste ju vara en utmaning:)) och att märket är nästan bortglömt...

Janne2000, Icaras, MAK och 6 andra gillar detta.
  12. fc2

fc2 Borgare

En Omega Big Blue? En alarmklocka, JLC eller Omega Memomatic?

Ako gillar detta.
  13. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Enicar Sherpa Guide GMT Supercompressor

Julian Rex, Icaras, Aquaracer2 och 3 andra gillar detta.
  14. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Gammal och dålig bild men visar storleken väl
    IMG_20140910_105351.jpg

paradis, Icaras, Grafton och 4 andra gillar detta.
  15. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

Aurum har en plop vet jag, och dessutom relativt tunna handleder (förlåt aurum :)

Om du kör ett bildsök på hans poster kan du få se, jag tycker personligen den är apcool för att uttrycka mig som grabben min

Aurum gillar detta.
  16. _jonte

_jonte Friends of KS

Finns massor av roliga gamla dykare att utforska, Certina, Squale, mfl. Funky 70-tal från tex Omega kan också vara kul om man har den läggningen. :)

Empa gillar detta.
  17. Empa
    Trådstartare

Empa Friends of KS

Ja det där kanske kan vara något, jag gillar ju lite "under radarn" klockor ändå, ska definitivt kollas upp :)

Big Blue, är det typ Flightmaster Case på de där? Stor som få isf, gillar modellen men blått är lite svårt att matcha.
    JLC ska däremot kollas upp mer, har inte haft någon heller. :)

Ös på med tips! :D

18. Empa
    Trådstartare

Empa Friends of KS

Ja jag har kikat lite snabbt på Instagram och den ser inte så stor ut ändå... Riktigt cool pjäs är det :)

19. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Ryck upp dig för satan, finns ju hur jävla mycket godsaker som helst! Fyra tips med snodda bilder från world wide web och om inte detta hjälper dig ur svackan behövs serotoninhöjande och psykoterapi. vintage insp.jpg vintage zenith.jpg vintage_lem21.jpg vintage.jpg

paradis, easy rider, fretig och 9 andra gillar detta.
  20. _jonte

_jonte Friends of KS

Du kan ju börja jaga efter den här uppställningen... :)

paradis, Matts, Scaramanga och 16 andra gillar detta.
  21. Empa
    Trådstartare

Empa Friends of KS

Haha precis, det hade varit något :)

22. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG

Precis, borde inte vara så svårt att hitta!:)

Ako, Aquaracer2, Grafton och 1 annan gillar detta.
  23. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

Annars gör du en slagning på ditt födelseår på chrono24. Årsur och vintagedinka i ett ( vet iofs inte hur gammal du är hehe)

24. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Jag säger Squale, Enicar eller Zodiac. Coola klockor som inte kostar en förmögenhet.

Scaramanga och Empa gillar detta.
  25. Empa
    Trådstartare

Empa Friends of KS

"Tyvärr" 1980 så en del godbitar finns, men mycket som inte tilltalar mig alls typ TwoTone med 80-tals design, de där klassiska modellerna finns det mindre av men såklart en årsdinka hade varit grymt.

Det här med en vintage GTG där bara ur som passar i den här forumsdelen hade varit grymt, någon mer som är sugen?
    Kanske skulle starta en ny tråd om det.

26. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Rolex/Tudor har jag också börjat spana lite på.
    Annars verkar ju Omega dykare vara det nya nu, finns ju en uppsjö av dom, synd bara att det är så svårt att hitta original.
    Lite ref att söka på:
    CK 2913
    CK 14755
    165.014
    165.024
    166.024
    166.068
    166.073
    166.077
    166.088
    166.091
    166.093
    166.177
    166.250
    166.251
    366.0858
    176.004

JLC har ju gjort lite coola dinkor.

Annars finns ju alltid Glycine Airman.:)

Icaras, WilhelmV, Gummo och 2 andra gillar detta.
  27. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Du verka ha en rätt sofistikerad smak, så du behöver något utöver det vanliga helt enkelt :) Kika på Gripenbros Tudor 7016. Den tycker jag ser väldigt smarrig ut.

Scaramanga och Empa gillar detta.
  28. Empa
    Trådstartare

Empa Friends of KS

Grymma förslag och tack för peppningen!

JLC ligger på att kolla upp listan.
    SM300 har jag haft, ska kika lite på de andra där KMS :)

29. fc2

fc2 Borgare

30. Grafton

Grafton Biskop

Ett angenämt problem, min herre! Jag blir helt knäsvag av klockorna som dykt upp bara i den här tråden.
    Vintage-GTG, kör för fan! Jag är med! Huvudstan passar mig med...

virrooo och Empa gillar detta.