• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Idétorka på vintage ur

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Då det gapar tomt i lådan där en dykare brukar ligga så är jakten inne på nytt, men vad?
I lådan så finns en Speedy, Zenith El Primero, Pie Pan och en bruks Seiko SKX031.

Tankarna är att det är en klocka som eventuellt (inget krav, men stort plus) ska tåla vatten och är "lagom" i storlek.

Funderar lite på en 5513 men de har gått upp så mycket i pris och så har jag haft en Tudor Sub så den känns rätt lika, GMT 1675 har jag haft men fastnade inte riktigt.

Ploprof 600 är cool men kanske för stor eller?, Heuer har jag aldrig haft och är tuffa, men har redan två kronografer, AP kanske är för dyra?

Fast det kanske är en tillfällig svacka, när man inte var på jakt så kunde man ju säga "En sådan kanske" om varannan klocka i "Dagens Vintage ur" medans idag känns det bara "Nja...".

Nu svär man väl i kyrkan men man kanske skulle köpa nytt, skönt att slippa massa frågetecken.

En Vintage GTG kanske skulle vara något så man kan få klämma lite och få inspiration :)
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Då det gapar tomt i lådan där en dykare brukar ligga så är jakten inne på nytt, men vad?
I lådan så finns en Speedy, Zenith El Primero, Pie Pan och en bruks Seiko SKX031.

Tankarna är att det är en klocka som eventuellt (inget krav, men stort plus) ska tåla vatten och är "lagom" i storlek.

Funderar lite på en 5513 men de har gått upp så mycket i pris och så har jag haft en Tudor Sub så den känns rätt lika, GMT 1675 har jag haft men fastnade inte riktigt.

Ploprof 600 är cool men kanske för stor eller?, Heuer har jag aldrig haft och är tuffa, men har redan två kronografer, AP kanske är för dyra?

Fast det kanske är en tillfällig svacka, när man inte var på jakt så kunde man ju säga "En sådan kanske" om varannan klocka i "Dagens Vintage ur" medans idag känns det bara "Nja...".

Nu svär man väl i kyrkan men man kanske skulle köpa nytt, skönt att slippa massa frågetecken.

En Vintage GTG kanske skulle vara något så man kan få klämma lite och få inspiration :)

Jag kan ej ge vägledning i denna mörka tid, men en GTG med enbart vintage hade ju varit väldigt trevligt!
 

Marckus

Panerai
Funderat på bubbleback? Underskattade med mycket klocka och historia för pengarna. En kul jakt då många är renoverade och franken
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Har du bläddrat genom dagens vintage? där borde du få inspiration.


Jag får sätta mig mer ikväll och göra det, brukar oftast kika in varje dag och spana, men man kanske har för höga krav på en alltiallo klocka nu när man är på jakt :)

Jag kan ej ge vägledning i denna mörka tid, men en GTG med enbart vintage hade ju varit väldigt trevligt!

Ja verkligen, vart är lättast för folk att ta sig tro?


Ploppen är inte för stor, hade samma tankar men pga avsaknad av bandhorn så bärs den mindre.

Ja jag har hört att den inte bärs så stort ändå, men den ser ju rätt biffig ut, har du wristshots? :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har också en kronograf och ett par "dressare" och det naturliga vore väl att fortsätta med en vintagedykare. Har också haft tudor sub utan att fastna, spanat en del på äldre seamasters men inte fått det där riktiga galna suget som krävs. Just nu har jag därför tänkt ligga lågt på vintagefronten, men tror annars att en polerouter sub skulle ligga närmast till hands.
universal-polerouter-z3.jpg

Kanske något för dig också? Gillar designen med det assymetriska caset, att den har ett fint mikrorotorverk, att det finns en massa fallgropar (ja, det måste ju vara en utmaning:)) och att märket är nästan bortglömt...
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag får sätta mig mer ikväll och göra det, brukar oftast kika in varje dag och spana, men man kanske har för höga krav på en alltiallo klocka nu när man är på jakt :)



Ja verkligen, vart är lättast för folk att ta sig tro?




Ja jag har hört att den inte bärs så stort ändå, men den ser ju rätt biffig ut, har du wristshots? :)
Gammal och dålig bild men visar storleken väl
IMG_20140910_105351.jpg
 

Onelund

Rolex
Jag får sätta mig mer ikväll och göra det, brukar oftast kika in varje dag och spana, men man kanske har för höga krav på en alltiallo klocka nu när man är på jakt :)



Ja verkligen, vart är lättast för folk att ta sig tro?




Ja jag har hört att den inte bärs så stort ändå, men den ser ju rätt biffig ut, har du wristshots? :)




Aurum har en plop vet jag, och dessutom relativt tunna handleder (förlåt aurum :)

Om du kör ett bildsök på hans poster kan du få se, jag tycker personligen den är apcool för att uttrycka mig som grabben min
 

_jonte

Patek
Finns massor av roliga gamla dykare att utforska, Certina, Squale, mfl. Funky 70-tal från tex Omega kan också vara kul om man har den läggningen. :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag har också en kronograf och ett par "dressare" och det naturliga vore väl att fortsätta med en vintagedykare. Har också haft tudor sub utan att fastna, spanat en del på äldre seamasters men inte fått det där riktiga galna suget som krävs. Just nu har jag därför tänkt ligga lågt på vintagefronten, men tror annars att en polerouter sub skulle ligga närmast till hands.



Kanske något för dig också? Gillar designen med det assymetriska caset, att den har ett fint mikrorotorverk, att det finns en massa fallgropar (ja, det måste ju vara en utmaning:)) och att märket är nästan bortglömt...

Ja det där kanske kan vara något, jag gillar ju lite "under radarn" klockor ändå, ska definitivt kollas upp :)

En Omega Big Blue? En alarmklocka, JLC eller Omega Memomatic?

Big Blue, är det typ Flightmaster Case på de där? Stor som få isf, gillar modellen men blått är lite svårt att matcha.
JLC ska däremot kollas upp mer, har inte haft någon heller. :)


Ös på med tips! :D
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Aurum har en plop vet jag, och dessutom relativt tunna handleder (förlåt aurum :)

Om du kör ett bildsök på hans poster kan du få se, jag tycker personligen den är apcool för att uttrycka mig som grabben min



Ja jag har kikat lite snabbt på Instagram och den ser inte så stor ut ändå... Riktigt cool pjäs är det :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Annars gör du en slagning på ditt födelseår på chrono24. Årsur och vintagedinka i ett ( vet iofs inte hur gammal du är hehe)


"Tyvärr" 1980 så en del godbitar finns, men mycket som inte tilltalar mig alls typ TwoTone med 80-tals design, de där klassiska modellerna finns det mindre av men såklart en årsdinka hade varit grymt.


Det här med en vintage GTG där bara ur som passar i den här forumsdelen hade varit grymt, någon mer som är sugen?
Kanske skulle starta en ny tråd om det.
 

KMS

Rolex
Rolex/Tudor har jag också börjat spana lite på.
Annars verkar ju Omega dykare vara det nya nu, finns ju en uppsjö av dom, synd bara att det är så svårt att hitta original.
Lite ref att söka på:
CK 2913
CK 14755
165.014
165.024
166.024
166.068
166.073
166.077
166.088
166.091
166.093
166.177
166.250
166.251
366.0858
176.004

JLC har ju gjort lite coola dinkor.
JLC-DSA-1.jpg


Annars finns ju alltid Glycine Airman.:)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Grymma förslag och tack för peppningen!

JLC ligger på att kolla upp listan.
SM300 har jag haft, ska kika lite på de andra där KMS :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ett angenämt problem, min herre! Jag blir helt knäsvag av klockorna som dykt upp bara i den här tråden.
Vintage-GTG, kör för fan! Jag är med! Huvudstan passar mig med...
 
Topp