• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Idétorka på vintage ur

Extremt snygg design i en sjukt cool klocka behöver inte vara så dyrt.

En av dom absolut snyggaste vintageklockorna enligt mig, är den underskattade Chronomastern:

CROTON_CHRONOMASTER_DIAL1.jpg


Om du gillar speedy och el primero borde du även gilla denna.
Jag gillar mest dom märkta Nivada Grenschen i en linje, sjukt fin symmetri i tavlan då. Skicket på den ovan var dock så fint.

bild-4-jpg.26800

Lånad bild av Gummo, hoppas det är OK!

Hade varit nice att hitta en fint exemplar snart innan folk får upp ögonen för dem på allvar... :)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Då det gapar tomt i lådan där en dykare brukar ligga så är jakten inne på nytt, men vad?
I lådan så finns en Speedy, Zenith El Primero, Pie Pan och en bruks Seiko SKX031.

Tankarna är att det är en klocka som eventuellt (inget krav, men stort plus) ska tåla vatten och är "lagom" i storlek.

Funderar lite på en 5513 men de har gått upp så mycket i pris och så har jag haft en Tudor Sub så den känns rätt lika, GMT 1675 har jag haft men fastnade inte riktigt.

Ploprof 600 är cool men kanske för stor eller?, Heuer har jag aldrig haft och är tuffa, men har redan två kronografer, AP kanske är för dyra?

Fast det kanske är en tillfällig svacka, när man inte var på jakt så kunde man ju säga "En sådan kanske" om varannan klocka i "Dagens Vintage ur" medans idag känns det bara "Nja...".

Nu svär man väl i kyrkan men man kanske skulle köpa nytt, skönt att slippa massa frågetecken.

En Vintage GTG kanske skulle vara något så man kan få klämma lite och få inspiration :)
Certina ds 1000m eller 500m
Big blue
Flightmaster
Benthos 500 eller 1000m

Eller helt annat tema ..

Regatta , typ heuer eller aquastar

Larm , memomatic eller memovox

Militär dykare , eterna IDF

Bund blancpain , lite dyrare men supercool ..
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
En mögel GTG skulle vara trevligt!:)

Det finns ju så mycket godbitar som inte kostar en förmögenhet! Personligen tycker jag att en klocka skall berätta en historia.
Min Ruhlachrono hör till min absoluta favoritklocka. Den är av tveksam kvalitet, den är i metall, den funkar ibland - men om den kunde tala!!! :) Dom ligger runt 800-2.500 beroende av skick!

DSCF2254.JPG
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Extremt snygg design i en sjukt cool klocka behöver inte vara så dyrt.

En av dom absolut snyggaste vintageklockorna enligt mig, är den underskattade Chronomastern:



Om du gillar speedy och el primero borde du även gilla denna.
Jag gillar mest dom märkta Nivada Grenschen i en linje, sjukt fin symmetri i tavlan då. Skicket på den ovan var dock så fint.


Lånad bild av Gummo, hoppas det är OK!

Hade varit nice att hitta en fint exemplar snart innan folk får upp ögonen för dem på allvar... :)

+1! Det är dock ett gäng som fått upp ögonen för dem på allvar. W&W-artikeln gör nog sitt till att öka populariteten. Var ett stim på eBay i somras. Såg två st med val92 i ok skick som gick för endast drygt 2´men tyvärr vägrade säljaren skicka internationellt från Staterna trots att jag vann budgivningen.
 
+1! Det är dock ett gäng som fått upp ögonen för dem på allvar. W&W-artikeln gör nog sitt till att öka populariteten. Var ett stim på eBay i somras. Såg två st med val92 i ok skick som gick för endast drygt 2´men tyvärr vägrade säljaren skicka internationellt från Staterna trots att jag vann budgivningen.


Shit 2k?! Tyckte det var trist att jag missade denna för 6,2. Grymt skick ser det ut som.
$_57.JPG

Om man på allvar skulle börja leta efter en, har du några tips då? Förekommer det after market-delar eller något annat man bör undvika? Relume är OK för mig på dessa...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Om man på allvar skulle börja leta efter en, har du några tips då? Förekommer det after market-delar eller något annat man bör undvika? Relume är OK för mig på dessa...
Börja med en WTB här på KS. Det finns några och en del har (eller har haft) flera till och med. Har sett utbytta kronor och relume men de flesta verkar vara ärliga. Finns inte jte mkt pengar att tjäna på att bygga franken-chronomasters. De tidiga har den coola arrow-timvisaren de senare matchstick varianter. Har sett några med vit tavla som ser salta ut. Du borde nog kunna få hem en under 5´ från eBay men då vara beredd på att serva den. Lycka till med jakten!
 

KMS

Rolex
Gör en halvkapning av tråden (är i lite samma situation som TS inom kort, om jag får sålt min Airman.)

Vad är coolast/saltast/prisvärdast/ekonomiskt?

Snabbsök på C24. Finns självklart likvärdiga alternativ som kanske är snäppet bättre. Detta är mest för att illustrera IRL klockor!:)
25K
2197683gross.jpg


32K
3027729gross.jpg




Tudor Snowflake 32K

f3198b80bfbff0906c0b565fe53c7266.jpg


eller sista som jag inte fixade bilden på???
https://www.chrono24.se/rolex/subma...=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Alla fyra står på min "ska ha-lista". Ploppen är väl hårdast, men hur bärbar är den i längden? Och då syftar jag inte bara på storleken. För min del tror jag flingan skulle vinna i längden, fast då en riktig no-date, helst blå. Och från MN :D Suben är ju klassisk, men farligt nära en tråksub i utseende...:smug:
 

KMS

Rolex
Det är lite klurigt det där. Ploppen är ju stenhård, det går ju inte argumentera emot. Men som sagt jäkligt mycket klocka...
Håller med om flingan. Eller en 7016 med small rose dial...
En original SM300 som inte vart i närheten av Watchco, e ju inte fy skam heller.:)
Å Rolex e väl Rolex...
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Det är lite klurigt det där. Ploppen är ju stenhård, det går ju inte argumentera emot. Men som sagt jäkligt mycket klocka...
Håller med om flingan. Eller en 7016 med small rose dial...
En original SM300 som inte vart i närheten av Watchco, e ju inte fy skam heller.:)
Å Rolex e väl Rolex...

Exakt såhär resonerade jag innan jag ramlade på mitt senaste köp. Var mest inne på något från omega, antingen plopp eller sm300, med samma funderingar på huruvida ploppen var för stor eller ej. SM300 är en fantastisk klocka, men ett jäkla aber att hitta i orginalskick, gillar man att leta och jaga är den perfekt ;)
 
  • Like
Reactions: KMS

KMS

Rolex
Exakt såhär resonerade jag innan jag ramlade på mitt senaste köp. Var mest inne på något från omega, antingen plopp eller sm300, med samma funderingar på huruvida ploppen var för stor eller ej. SM300 är en fantastisk klocka, men ett jäkla aber att hitta i orginalskick, gillar man att leta och jaga är den perfekt ;)


Det värsta är att jag har tom har börjat snegla på nyare klockor också...:eek:
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Alla fyra står på min "ska ha-lista". Ploppen är väl hårdast, men hur bärbar är den i längden? Och då syftar jag inte bara på storleken. För min del tror jag flingan skulle vinna i längden, fast då en riktig no-date, helst blå. Och från MN :D Suben är ju klassisk, men farligt nära en tråksub i utseende...:smug:

Haft min i 2 år. Funkar galant!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Haft min i 2 år. Funkar galant!
Fast inte till nyår, väl? ;) Hur man än ser på det så är det ju en stor, väldigt udda dykarklocka. Om än übercool och en ikon för många av oss nördar, den känns ändå inte lika gångbar som någon av de andra. Fast jag ska ändå ha en sån nån gång. :D

KMS, den där ploppen du visar kostar nästan 41k på min chrono24. Har du nån slags rabatt jag missat?
 

KMS

Rolex
Fast inte till nyår, väl? ;) Hur man än ser på det så är det ju en stor, väldigt udda dykarklocka. Om än übercool och en ikon för många av oss nördar, den känns ändå inte lika gångbar som någon av de andra. Fast jag ska ändå ha en sån nån gång. :D

KMS, den där ploppen du visar kostar nästan 41k på min chrono24. Har du nån slags rabatt jag missat?


Jag hittade massa flingor för 24-25 oxå! Ända tills jag upptäckte att jag var inne på chrono24.dk...:banghead:
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Ja tack för alla tips, håller på att spana lite så får vi se vad det blir, något ska man ju göra under ledigheten :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är lite klurigt det där. Ploppen är ju stenhård, det går ju inte argumentera emot. Men som sagt jäkligt mycket klocka...
Håller med om flingan. Eller en 7016 med small rose dial...
En original SM300 som inte vart i närheten av Watchco, e ju inte fy skam heller.:)
Å Rolex e väl Rolex...
Sm300 är lättare, smidigare och mer neutral än ploprof. Jag köpte min sm600 istället för en sub och jag har inte ångrat mig. Har man inte så många ur i lådan och om man inte gillar att sticka ut är det sm300 som gäller. Har man ett överflöd av ur och gillar udda, färglada verktyg kör man på sm600. Ploprofen sitter bra på en tunn handled, sm300 bärs faktiskt större enligt mig.
 
  • Like
Reactions: KMS
Topp