• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ID vid Köp&Sälj

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Hej gott folk!

Behöver er hjälp. Har lagt ut en klocka till försäljning och köparen vill gärna ha ett foto på mitt ID-kort för att vara på den säkra sidan. Detta är jag lite skeptisk till men samtidigt har jag lite förståelse för köparen. Vad tycker/tänker ni? Har det hänt er? Hur löser man det på snyggast sätt?
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Hej gott folk!

Behöver er hjälp. Har lagt ut en klocka till försäljning och köparen vill gärna ha ett foto på mitt ID-kort för att vara på den säkra sidan. Detta är jag lite skeptisk till men samtidigt har jag lite förståelse för köparen. Vad tycker/tänker ni? Har det hänt er? Hur löser man det på snyggast sätt?

Är affären mer eller mindre klar? Ska du skicka klockan eller F2F?
 
D

Deleted member 1265

Guest
Vill inte kladda, men kanske går att göra upp affären på bank där en objektiv tredje part verifierar id´t?
Jag kan hålla med om att det inte känns helt bra att det finns foton på ens id där ute i cyberspace, ingen aning vad man kan hitta på med det, men misstänker att det går att göra saker som är mindre bra för dig iaf.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Ta en skype och visa ditt leg? Begära att köparen gör det samma? Sätta in handpenning innan du skickar leg? Inte orimligt att vilja se leg och kolla upp säljarens identitet innan man drar iväg massa tusenlappar.
 

Patrik J

Rolex
Skulle aldrig göra det till en privatperson. Referenser, Paypal, F2F, postförskott… Finns många bättre sätt att lösa det på.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vill inte kladda, men kanske går att göra upp affären på bank där en objektiv tredje part verifierar id´t?
Jag kan hålla med om att det inte känns helt bra att det finns foton på ens id där ute i cyberspace, ingen aning vad man kan hitta på med det, men misstänker att det går att göra saker som är mindre bra för dig iaf.

Klockan måste tyvärr skickas då köparen bor i sthlm:/.
Ta en skype och visa ditt leg? Begära att köparen gör det samma? Sätta in handpenning innan du skickar leg? Inte orimligt att vilja se leg och kolla upp säljarens identitet innan man drar iväg massa tusenlappar.

Skype går ju bra det med men det är i princip bara att print screena skärmen med mitt id-kort. Dock kanske kvalitén inte blir den bästa...
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Skulle aldrig göra det till en privatperson. Referenser, Paypal, F2F, postförskott… Finns många bättre sätt att lösa det på.

Blocketpaketet var på tapeten men när jag gjorde en snabb sökning på forumet visade det sig att det endast är försäkrat till 10k...Det är någon slags form av ett postförskott där säljaren skickar varan och köparen betalar när han tar ut den. Sedan godkänner köparen och pengarna överförs till kontot..
 

Mr Chance

Kalmar
Tveksam till att ta en bild på id-handlingar och skicka iväg till en köpare. Visserligen är ju identiteten en offentlig handling, så uppgifterna kan man ju komma över ändå. Däremot är ju själva bilden på ID-handlingen lätt att använda i andra sammanhang, som påpekats i tråden.
Du skulle ju iofs kunna be köparen göra samma sak...
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Affären är mer eller mindre klar, och klockan ska skickas. Säljaren har fått referenser, vi har talat i telefon samt att jag har en lite mer känd forum medlem som går i god för mig.

Svårt... men av det du skriver känns köparen seriös. Finns enklare sätt att kapa någons ID om man nu är ute efter det. Trist att man alltid måste tro det värsta i en affär.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Blocketpaketet var på tapeten men när jag gjorde en snabb sökning på forumet visade det sig att det endast är försäkrat till 10k...Det är någon slags form av ett postförskott där säljaren skickar varan och köparen betalar när han tar ut den. Sedan godkänner köparen och pengarna överförs till kontot..
Om inte köparen godkänner klockan, tex byter ut den äkta mot en kopia och påstår att du skickat en kopia,
så får du inga pengar med blocketpaketet.
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Jag har råkat ut för identitetsstöld tidigare så jag skulle vara väldigt försiktig med att lämna ut en bild på mitt ID. Så mitt svar är NEJ, skulle inte skicka en bild.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag skulle vara försiktig med att skicka en kopia på ID-kort. Använd en mellanpart om det är möjligt så som Fredrik (Swe) skriver. Alternativt gå till din bank eller polisstation och be köparen ringa dit så kan personalen där bekräfta att du är du.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
No way. Skicka inte en kopia på ditt id. För egen del skulle en sådana begäran väcka en varningsklocka.
Som nämnts tidigare i tråden finns det andra säkra sätt att lösa affären på.
 

Anfield

Panerai
untitled.png
untitled33.png
driver-license-fail-12.jpg
130856.jpg
hilarious-drivers-licenses-5.jpg
MexiforniaDriversLicense.jpg
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Vill inte kladda, men kanske går att göra upp affären på bank där en objektiv tredje part verifierar id´t?
Nej, ingen bank kommer att verifiera någons ID när ni gör affär.
Är det ett körkort kan du ringa till 0771502570, Nationellt ID tel 11414, skatteverket/bankutställda ids mm framgår telefonnummer på baksidan.
Tex har Skatteverket och Transportstyrelsen "datasvar" där du anger personnummer, giltighetstid samt kontrollnummer och får då veta om det stämmer samt om det är anmält stulet/borttappat osv.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Svårt... men av det du skriver känns köparen seriös. Finns enklare sätt att kapa någons ID om man nu är ute efter det. Trist att man alltid måste tro det värsta i en affär.
Säljaren känns seriös men ny i gamet förmodligen:)
Om han känner tillförlitlighet till någon medlem i Stockholm (som även du känner det inför) kanske någon medlem kan agera mellanpart? Dvs. Skicka den till någon vänlig känd själ i Stockholm som kör face 2 face överlämning?
Det känns aningen klyddigt men får se...
Om inte köparen godkänner klockan, tex byter ut den äkta mot en kopia och påstår att du skickat en kopia,
så får du inga pengar med blocketpaketet.
Bra poäng där! Även om jag inte tror att köparen hade gjort något sånt så är det bra att känna till detta.
En sak om någon vill se mitt ID vid f2f deal, det känns
självklart ok.
Men att sända bild på id nja ytters tveksamt.

Det är absolut inget problem f2f, hade själv krävt att få se id..
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Nej, ingen bank kommer att verifiera någons ID när ni gör affär.
Är det ett körkort kan du ringa till 0771502570, Nationellt ID tel 11414, skatteverket/bankutställda ids mm framgår telefonnummer på baksidan.
Tex har Skatteverket och Transportstyrelsen "datasvar" där du anger personnummer, giltighetstid samt kontrollnummer och får då veta om det stämmer samt om det är anmält stulet/borttappat osv.

Kräver inte detta de sista fyra siffrorna?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bara att ringa Skatteverket för att få reda på de fyra sista. Det gör jag varje gång jag ska beställa saker i falskt namn :D

Tycker inte man ska vara så paranoid för en skitsak.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jo, men om affären görs upp på köparens bank så kan de ju visa varandra sina IDn, innan de gör överföringen.

Jag skulle aldrig skicka ut en kopia av ID/Pass till någon som jag inte känner väldigt väl och litar på till 110%.

Ok, om man täcker för de fyra sista siffrorna i personnr samt bild,,resten är ju bara offentlig info egentligen..?
 
Topp