Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

ID vid Köp&Sälj

Diskussion i 'Diskussion' startad av Karatekid, 15 maj 2014.

1. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Hej gott folk!

Behöver er hjälp. Har lagt ut en klocka till försäljning och köparen vill gärna ha ett foto på mitt ID-kort för att vara på den säkra sidan. Detta är jag lite skeptisk till men samtidigt har jag lite förståelse för köparen. Vad tycker/tänker ni? Har det hänt er? Hur löser man det på snyggast sätt?

2. konkas

konkas Friends of KS

Är affären mer eller mindre klar? Ska du skicka klockan eller F2F?

3. 80s

80s Präst

Från:
    Sveriges ursprung
    Vill inte kladda, men kanske går att göra upp affären på bank där en objektiv tredje part verifierar id´t?
    Jag kan hålla med om att det inte känns helt bra att det finns foton på ens id där ute i cyberspace, ingen aning vad man kan hitta på med det, men misstänker att det går att göra saker som är mindre bra för dig iaf.

Bawkins gillar detta.
  4. _jonte

_jonte Friends of KS

Jag hade ej skickat kopia på id. Kan användas av scammers om du har otur. Finns fler köpare därute.

calzone, yonsson och Karatekid gillar detta.
  5. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Hade nog inte skickat bild på mitt ID.
    Lösning f2f eller det finns fler köpare ;)

Karatekid gillar detta.
  6. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Ta en skype och visa ditt leg? Begära att köparen gör det samma? Sätta in handpenning innan du skickar leg? Inte orimligt att vilja se leg och kolla upp säljarens identitet innan man drar iväg massa tusenlappar.

Icaras och Sullstrom gillar detta.
  7. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Affären är mer eller mindre klar, och klockan ska skickas. Säljaren har fått referenser, vi har talat i telefon samt att jag har en lite mer känd forum medlem som går i god för mig.

8. Patrik J

Patrik J Friends of KS

Från:
    Schtaaan
    Skulle aldrig göra det till en privatperson. Referenser, Paypal, F2F, postförskott… Finns många bättre sätt att lösa det på.

Karatekid gillar detta.
  9. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Klockan måste tyvärr skickas då köparen bor i sthlm:/.
    Skype går ju bra det med men det är i princip bara att print screena skärmen med mitt id-kort. Dock kanske kvalitén inte blir den bästa...

10. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Blocketpaketet var på tapeten men när jag gjorde en snabb sökning på forumet visade det sig att det endast är försäkrat till 10k...Det är någon slags form av ett postförskott där säljaren skickar varan och köparen betalar när han tar ut den. Sedan godkänner köparen och pengarna överförs till kontot..

alfgren gillar detta.
  11. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Tveksam till att ta en bild på id-handlingar och skicka iväg till en köpare. Visserligen är ju identiteten en offentlig handling, så uppgifterna kan man ju komma över ändå. Däremot är ju själva bilden på ID-handlingen lätt att använda i andra sammanhang, som påpekats i tråden.
    Du skulle ju iofs kunna be köparen göra samma sak...

Karatekid gillar detta.
  12. konkas

konkas Friends of KS

Svårt... men av det du skriver känns köparen seriös. Finns enklare sätt att kapa någons ID om man nu är ute efter det. Trist att man alltid måste tro det värsta i en affär.

13. Nej, annars leta ny köpare....

Karatekid och yonsson gillar detta.
  14. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Det finns ju också en bra referenstråd här på KS, köparen kan ju kolla där också.

15. Fredrik (Swe)

Fredrik (Swe) Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Om han känner tillförlitlighet till någon medlem i Stockholm (som även du känner det inför) kanske någon medlem kan agera mellanpart? Dvs. Skicka den till någon vänlig känd själ i Stockholm som kör face 2 face överlämning?

vonhall, vonbahr, morrism och 2 andra gillar detta.
  16. Nicklas.S

Nicklas.S Friends of KS

Om inte köparen godkänner klockan, tex byter ut den äkta mot en kopia och påstår att du skickat en kopia,
    så får du inga pengar med blocketpaketet.

morrism, Karatekid och mrMyagi gillar detta.
  17. mrMyagi

mrMyagi Sir Blabbermouth

Från:
    Burkina Faso
    Jag har råkat ut för identitetsstöld tidigare så jag skulle vara väldigt försiktig med att lämna ut en bild på mitt ID. Så mitt svar är NEJ, skulle inte skicka en bild.

calzone och yonsson gillar detta.
  18. Aboynamedsue

Aboynamedsue Friends of KS

Från:
    O
    Jag skulle vara försiktig med att skicka en kopia på ID-kort. Använd en mellanpart om det är möjligt så som Fredrik (Swe) skriver. Alternativt gå till din bank eller polisstation och be köparen ringa dit så kan personalen där bekräfta att du är du.

Karatekid gillar detta.
  19. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Se inlägget ovan för facit.

Är han inte trygg med dig som säljare så för han väl hitta en annan säljare eller handla i butik.

Karatekid och mrMyagi gillar detta.
  20. marconimotet

marconimotet Borgare

Från:
    Stockholm
    No way. Skicka inte en kopia på ditt id. För egen del skulle en sådana begäran väcka en varningsklocka.
    Som nämnts tidigare i tråden finns det andra säkra sätt att lösa affären på.

21. Anfield

Anfield Borgare

En sak om någon vill se mitt ID vid f2f deal, det känns
    självklart ok.
    Men att sända bild på id nja ytters tveksamt.

Karatekid gillar detta.
  22. Anfield

Anfield Borgare

untitled.png untitled33.png driver-license-fail-12.jpg 130856.jpg hilarious-drivers-licenses-5.jpg MexiforniaDriversLicense.jpg

Pelarn65, andheg och Guskleto gillar detta.
  23. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Känns som F2F hade varit att föredra.. ;)

Karatekid gillar detta.
  24. Wollen

Wollen Barfly

Nej, ingen bank kommer att verifiera någons ID när ni gör affär.
    Är det ett körkort kan du ringa till 0771502570, Nationellt ID tel 11414, skatteverket/bankutställda ids mm framgår telefonnummer på baksidan.
    Tex har Skatteverket och Transportstyrelsen "datasvar" där du anger personnummer, giltighetstid samt kontrollnummer och får då veta om det stämmer samt om det är anmält stulet/borttappat osv.

Karatekid gillar detta.
  25. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag håller helt med, jag begär ofta id och fotar av det vid FTF-affärer.
    Har inte stött på det annars vid distansköp, känns tveksamt.
    /j

Karatekid gillar detta.
  26. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Säljaren känns seriös men ny i gamet förmodligen:)
    Det känns aningen klyddigt men får se...
    Bra poäng där! Även om jag inte tror att köparen hade gjort något sånt så är det bra att känna till detta.
    Det är absolut inget problem f2f, hade själv krävt att få se id..

27. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Kräver inte detta de sista fyra siffrorna?

28. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Bara att ringa Skatteverket för att få reda på de fyra sista. Det gör jag varje gång jag ska beställa saker i falskt namn :D

Tycker inte man ska vara så paranoid för en skitsak.

Jens gillar detta.
  29. Wollen

Wollen Barfly

Jo, men om affären görs upp på köparens bank så kan de ju visa varandra sina IDn, innan de gör överföringen.

Jag skulle aldrig skicka ut en kopia av ID/Pass till någon som jag inte känner väldigt väl och litar på till 110%.

30. Karatekid
    Trådstartare

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Ok, om man täcker för de fyra sista siffrorna i personnr samt bild,,resten är ju bara offentlig info egentligen..?

Mårtenssons ur Brookfield