• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Idag var en bra dag! Klocka X 2

maxmol

Panerai
Som med alla saker finns det bra och dåliga dagar. Detta gäller självklart även klockor. Idag var en mycket trevlig klockdag iaf.

Det började med att jag kunde hämta farfars Seiko som jag hittade uppe på vinden hos urmakaren. Den hittade i lagom bra skick, jag hade putsat den, byt armband och det sista var bara att få plexit utbyt (se bilderna nedan)

I slutet på förra veckan hade jag också köpt Wakmann kronografen som Andrew lagt ut. Den fanns och hämta på posten idag. Så om jag tar och börjar med en snabb packetöppning och redovisar sedan för Seikon.


Paketet

f0TSaTx.jpg


Whats in the box! What in the box!

TOpeXQp.jpg


Ett huvud!
3P87HrT.jpg

HQcxTzU.jpg


Det är ändå en 70-tals dykare så på med tropic bandet.

ChnCUKZ.jpg


Tack igen till Andrew!




Här kommer Seiko world time.

Så här såg den ut när jag hittade den. Även fast den legat i 13 år sedan jag fick den och minst 5 år innan det så gick det igång perfekt och håller perfekt tid (-4 sek/dag)

Lx7h3PH.jpg


Började med att putsa den.

OXE3Zbw.jpg


Sen har jag bytt band till ett Singular mesh. Sen var det där med att byta plexi. Fick ett plexi av den otroligt snälla plattfot men tyvärr så visade det sig att Seiko inte alltid tyckt att standard storlekar är så praktiskt. Urmakaren hade tyvärr inte någon leverantör som han kunde fixa en. Efter en del googlande så hittade jag tillslut någon i Thailand som hade ett aftermarket plexi från samma tid som skulle passa.

UHJ3383.jpg


Var nera på Bergströms här i Uppsala för tredjegång med detta samma problem och äntligen så var det rätt plexi. Så i morse var jag och hämtade klocka och känner mig otroligt nöjd med resultatet. Skönt att man la dessa kaffepengar och timmar på att putsa denna diamant.

gEIJUIe.jpg



Till sist en riktigt before and after.

tKcpQew.jpg
 

plattfot

Rolex
Vilket lyft! Det gamla glaset gjorde iallafall ett bra jobb att hålla damm och fukt borta.
Grattis.

Grattis även till den hårda kronografen.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Well played! Tumme upp på båda uren. Och på din envishet med att hitta rätt glas. Trägen vinner! :)
 

bartoldous

Cartier
Otroliga bilder "före" / "efter" trodde inte det var möjligt men resultatet blev ju lysande,jättesnygg klocka.
Orginal tavlan som är så fin?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Snygga dinkor båda två! Wakmannklockan var riktigt snygg. Gillar ringen och helhetsintrycket!
Seikon blev som ny!

Grattis!
 

KMS

Rolex
Jäkligt coolt med Seikon! Väldigt lätt att lura sig och tro att det är skräp när det "bara" räcker med ett glasbyte! Wakmannen är också tummen upp. Grattis!
 
Topp