• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera Eterna

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag är ju ingen frekvent besökare i vintage avdelningen så det är lite med mössan i handen jag kommer till er.
Idag var jag o frun ute på en loppisturne, på ett ställe hittade jag i en skål, under massa trasiga casio, en eterna. Den kostade 10kr så jag slog till för skoj skull.
Har sökt och googlat sedan jag kom hem men inte hittat nått liknade.

Svart tavla, 33mm i diameter, 16mm mellan hornen, lugholes, plexi, handjagad tror jag, kronan sitter fast, sub sekund.
Endast "eterna" på tavlan. Siffrorna 3859489 på baklocket.

Nån som vet något om ev årtal, kaliber, är det värt att laga?
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Mycket fin Beastie!

Kul med originalvisare med stålboett. Klockan är enligt siffrorna från ca 1958!
Allt är original! Kronan kan såklart vara utbytt!

Hur fick du fram det? Jag har sökt som en tok men hittar ingen relevant info.
Hittade en liknade på eterna fanatics och den var från 1945 men du är säker på att denna är slutet på 50 talet?

Har du någon uppfattning om vad det skulle kosta att få igång motorn igen?

Jag helservade morfars zenith från 70 talet för ca 3000kr, är det där någonstans vi ligger?
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är ju ingen frekvent besökare i vintage avdelningen så det är lite med mössan i handen jag kommer till er.
Idag var jag o frun ute på en loppisturne, på ett ställe hittade jag i en skål, under massa trasiga casio, en eterna. Den kostade 10kr så jag slog till för skoj skull.
Har sökt och googlat sedan jag kom hem men inte hittat nått liknade.

Svart tavla, 33mm i diameter, 16mm mellan hornen, lugholes, plexi, handjagad tror jag, kronan sitter fast, sub sekund.
Endast "eterna" på tavlan. Siffrorna 3859489 på baklocket.

Nån som vet något om ev årtal, kaliber, är det värt att laga?
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Hejsan du har en klocka som är identisk med min
Min är från 1954 och har cal 1274U handjagad.
Precis samma cal som din. Mitt balanshjul är knäckt så jag behöver ett nytt. När du bestämt vad du ska göra med ditt ur kan du ha i tankarna att jag behöver ett balanshjul,så om du bestämmer dig för att inte laga klockan kan jag använda din klocka som donator
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Trevligt fynd för 10 kr !
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hejsan du har en klocka som är identisk med min
Min är från 1954 och har cal 1274U handjagad.
Precis samma cal som din. Mitt balanshjul är knäckt så jag behöver ett nytt. När du bestämt vad du ska göra med ditt ur kan du ha i tankarna att jag behöver ett balanshjul,så om du bestämmer dig för att inte laga klockan kan jag använda din klocka som donator
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Trevligt fynd för 10 kr !

Är balanshjulet knäckt, eller balansaxeln? Om det är balansaxeln borde det gå att få tag i en ny och låta en urmakare byta ut den för ett par hundringar.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är balanshjulet knäckt, eller balansaxeln? Om det är balansaxeln borde det gå att få tag i en ny och låta en urmakare byta ut den för ett par hundringar.
Balansaxeln , jupp jag vet men ifall inte Beastie vill lägga ut pengar på att fixa klockan kan jag lika gärna köpa den om jag får dvs, istället för att den aldrig kommer till användning. Nu vet jag ju inte om hans balansaxel är hel, men kanske kan man väcka liv i en klocka istället för att ha 2 trasiga :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Balansaxeln , jupp jag vet men ifall inte Beastie vill lägga ut pengar på att fixa klockan kan jag lika gärna köpa den om jag får dvs, istället för att den aldrig kommer till användning. Nu vet jag ju inte om hans balansaxel är hel, men kanske kan man väcka liv i en klocka istället för att ha 2 trasiga :)
Absolut, får bara en tår i ögat om en så fin klocka ska gå reservdelsdöden när det enkelt kan fixas med en separat reservdel :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Absolut, får bara en tår i ögat om en så fin klocka ska gå reservdelsdöden när det enkelt kan fixas med en separat reservdel :)

Det beslutet är inte mitt ;) jag fick med min Eterna i en LOT så jag bryr mig inte så mycket. Den ligger redan i lådan med annat skrot och kan gott ligga där, det va bara ett förslag som är smidigt helt enkelt !
Självklart hoppas jag på att Beastie fixar sin klocka , den är riktigt fin !
Men det kommer kosta honom mer än några tior ;)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det beslutet är inte mitt ;) jag fick med min Eterna i en LOT så jag bryr mig inte så mycket. Den ligger redan i lådan med annat skrot och kan gott ligga där, det va bara ett förslag som är smidigt helt enkelt !
Självklart hoppas jag på att Beastie fixar sin klocka , den är riktigt fin !
Men det kommer kosta honom mer än några tior ;)
Jo, kostar nog runt en dryg tusenlapp att fixa den hos någon fristående urmakare. Helt klart värt det tycker jag. :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har nu lämnat den för kostnadsförslag från oberoende urmakare. Vid första anblick säger han att det krävs ordentlig rengöring, ny olja, byta glas då det är helt sprucket rakt igenom. Sedan var balansaxeln av, huruvida vi går vidare beror på om han kunde hitta ny balansaxeln eller axel och hjul. Han skulle återkomma.
 
Topp