• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera Longines

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Hej
Skulle uppskatta om någon kunde bidra med lite info kring denna klocka såsom tillverkningsperiod, modell etc. All möjlig info uppskattas då jag egentligen inte har någon koll alls på Longines.
Tack på förhand!
1462617450435-1586318691.jpg
 

Bilagor

  • 1462617349720-1114480308.jpg
    1462617349720-1114480308.jpg
    43.7 KB · Visningar: 101
  • 1462617400472-88341516.jpg
    1462617400472-88341516.jpg
    89.7 KB · Visningar: 92

Martin Lovasz

Audemars
Urtavla och visare säger 40-tal och boetten säger sent 40-tal. Om du tittar på baksidan finns det ett serienummer och finns det även ett matchande nummer på ett av hornen? Om det gör det så är nog klockan förmodligen från 1947-48 men om det inte gör de är klockan snarare från 1949-50.

Nu finns det ett serienummer även på urverket som kommer tala om vilket år den var tillverkad men det är alltid roligt att spekulerar även om det kan vara fel. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Martin skrev bra information här, ytterliggare en grej du kan göra när det kommer till Longines,är att skicka ett mail.
Tidigare, har i alla fall Longines varit väldigt hjälpsamma med information ifall man kontaktat de.
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Stort tack! Fantastiskt att folk har sådan koll. Ska ta en titt på insidan vid tillfälle och kontakta Longines.
Vad tror ni om tavlan, är den i orginalskick?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Stort tack! Fantastiskt att folk har sådan koll. Ska ta en titt på insidan vid tillfälle och kontakta Longines.
Vad tror ni om tavlan, är den i orginalskick?
Initialt tänkte jag ommålad men det är lite svårt att avgöra på bilderna så kan inte säga säkert. Är det lysmassa på siffrorna?
Lysmassan på visarna är inte original.
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
Det är något som jag gissar är gammal lysmassa på siffrorna. Den har mörknat väsentligt så det ser nästan ut som att de målade, men så är inte fallet. Ja visarna har någon definitivt varit på.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Stort tack! Fantastiskt att folk har sådan koll. Ska ta en titt på insidan vid tillfälle och kontakta Longines.
Vad tror ni om tavlan, är den i orginalskick?
Ställer mig också lite tveksam till det, minutskalan sitter lite långt in på tavlan och den saknar ursprungsmärkning.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Användandet av vinglogon kom där kring decennieskiftet 40/50 och jag har sett liknande modeller, dock inte denna.
 

Krokodilen

Omega
2-Faktor
De jag funnit i samma boett framstår alla som mer militärt inspirerade, med en "stängd" ring målad utanför sekundmarkeringarna. Men har som sagt dålig koll.
 
Topp