• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiera urverk på en gammal Zenith

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Dåligt med tid har gjort att jag inte har hunnit skruvat i gamla klockor på ett tag. Ikväll fick jag ett ryck och började plocka isär ett Zenith renoveringsobjekt modell äldre
(troligtvis runt 1937 eller sent 30-tal), som jag har haft liggandes ett tag.

Då klockan behöver en ny uppdragsfjäder behöver jag få veta vad det sitter för urverk i den. Någon som kan hjälpa mig att identifiera det? Verket mäter ca 23mm på diametern.

SAM_2772.JPG
SAM_2773.JPG
SAM_2781.JPG
SAM_2783.JPG
SAM_2790.JPG



Ping China NiklasArvid Aurum

Tack på förhand! :)
 

Warwian

Cartier
Dåligt med tid har gjort att jag inte har hunnit skruvat i gamla klockor på ett tag. Ikväll fick jag ett ryck och började plocka isär ett Zenith renoveringsobjekt modell äldre
(troligtvis runt 1937 eller sent 30-tal), som jag har haft liggandes ett tag.

Då klockan behöver en ny uppdragsfjäder behöver jag få veta vad det sitter för urverk i den. Någon som kan hjälpa mig att identifiera det? Verket mäter ca 23mm på diametern.

SAM_2772.JPG
SAM_2773.JPG
SAM_2781.JPG
SAM_2783.JPG
SAM_2790.JPG



Ping China NiklasArvid Aurum

Tack på förhand! :)

Skillnaderna mellan kaliber 10 1/2''' och den senare kaliber 106 är tämligen diffusa. Jag är i det närmaste helt övertygad om att uppdragsfjädrarna är utbytbara. Exempelvis hade Cousinsuk någon på lager för 106. Ta mått på din och jämför med de på lager och haka inte upp dig på måtten som står på Ranfft.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tänkte bara tacka alla för hjälpen och visa lite bilder på klockan.

Det som är gjort är endast byte av glas och uppdragsfjäder, jag kommer senare att plocka isär verket för att göra rent och byta oljor.

Urverket är som tidigare sagts ett cal 10½ och snarlikt det som senare kallades 106. Jag köpte en uppdragsfjäder för 106 (tack för tipset Warwian) som passade perfekt. Det var lite bökigt att få in den i trumman då den förutom att ha vanlig krok även hade "gälar" som skulle passa in i botten på trumman och i locket. Efter ett par försök gick det dock. :)

Tavlan är tyvärr ganska skadad, men det är väl inte så ovanligt på en snart 80 årig klocka. "Breguet" siffror och blånerade "modern-style" visare gör enligt mig tavlan vacker även om den är lite luggsliten.

Balansen är som tidigare sagts bi-metallic, vilket innebär att balanshjulet har två lager, ett i stål på insidan och ett i mässing på utsidan. Effekten av detta är att vid kallare temperaturer expanderar hjulet och blir större för att kompensera den styvare balansspiralen, motsatt effekt händer således vid varmare temperaturer. Detta är anledningen varför dessa balanshjul ochså är avsågade. När det står adjusted to temperature på verket, är det detta som menas och klockan ska gå mer exakt oavsett temperatur.

bi metal watch balance.jpg


Bild lånad från google.

SAM_2963.JPG
SAM_2969.JPG


Boetttypen brukar kallas för Viceroy-boett, detta efter någon Rolexmodell men jag är osäker på om det är det riktiga namnet. Även om den är liten (26mm) så är den naggande charmig i formen enligt mig. Nästan lite "tank-känsla" över den. :)

SAM_2949.JPG


tW99ToW.jpg


SAM_2952.JPG
SAM_2959.JPG
SAM_2962.JPG
SAM_2977.JPG


Tack för titten.
 

Bilagor

  • SAM_2953.JPG
    SAM_2953.JPG
    117 KB · Visningar: 42
  • SAM_2954.JPG
    SAM_2954.JPG
    108.9 KB · Visningar: 39

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Väldigt fin! Tycker den ser större ut än 26mm, men du kanske har väldigt smala armar? :)
Tack, jag tycker också det. Den är liten men känns inte föör liten, tror det beror på boettformen.
36mm bandhorn till bandhorn och ganska mycket stål. Hade den varit rund och haft "wirelugs" så hade den nog känts på tok för liten...

Edit: Jag har ganska tunna gentlemannaarmar, 17cm.


Sjukt fin! Fick ett starkt sug efter ett mindre armbandsur i liknande stuk.

Tack! Bara att passa på innan hypen kommer, just nu är dessa ur nästan gratis ;)
 
Topp