Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Identifiering av 2 st Omega

Diskussion i 'Vintage' startad av karloscar, 4 augusti 2015.

1. karloscar
    Trådstartare

karloscar Bonde

image.jpg image.jpg Tar gärna hjälp med identifiering och datering av dessa två klockorna.
    De är i svärfars ägo. Han tog fram en skolåda med 20+ vintage klockor som han använt genom åren. "Du som är intresserad av gammalt kan väl om det finns något här"

Dessa två stack ut. Jag ser att de är två Omega, men har ganska dålig koll på denna djungel av olika modeller. Visarna rör sig på den grå, dock så känns hela urverket löst när man skakar på klockan.
    Värde i nuvarande, orenoverat skick? Inte för att de är till salu, men han kanske förvarar dem på ett mer lämpligt sätt då.

Patrik72, rogart-63 och eriksson850 gillar detta.
  2. Joshua3

Joshua3 Friends of KS

Den vänstra ser ju ut som en automat omega från kanske 30-40 tal med bytt krona och lätt blekt tavla, den högra är en batteri klocka från troligtvis kanske 1980-talet . man kan kolla serienummret inuti den vänstra för att få mer exakt årtal...

karloscar gillar detta.
  3. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Speciellt den vänstra är kul Det är om jag inte missminner mig en av Omegas allra tidigaste automatiska armbandsur. Det du känner när du skakar är rotorn, den vikt som laddar urets kraftfjäder, som står fram och tillbaka och det skall vara så. Detta är en tidig variant av de automatiska urverket som man kallar för hammarautomat. Har inte koll på exakt årtal men det är sent 40-tal. Värde? Den ser charmig ut så knappt 3000 kr om den fungerar hyfsat. Den andra är inte lika kul och lite enklare. Fungerar den kanske du kan få ut 1500 kr.

Kettil, Equilibrium, Icaras och 2 andra gillar detta.
  4. karloscar
    Trådstartare

karloscar Bonde

Tack för era svar!
    Kul med hammarautomat, det kände jag inte till. Får fixa batteri till den andra och se om den går igång. Personligen så tycker jag quartzen är riktigt snygg.

Aurum gillar detta.
  5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Båda två är perfekta klockor att behålla. Välbyggt från en kvalitetstillverkare utan att vara värda några stora summor. De är även värdebeständiga så det du/ni bör fundera på är väl om de skall få sig en liten uppfräschning eller ej. En bra början är att testa att sätta i ett nytt batteri i den guldiga och hitta ett lämpligt band.

karloscar gillar detta.
  6. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Mycket trevlig tavla på hammarautomaten!

Equilibrium och karloscar gillar detta.
  7. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Hammarautomaten var ju grym!
    Lämna in den för en service om den ska användas, om t.ex. dämpningen för hammaren är slut kan det gå mycket snabbt att slita sönder verket.

LongCon och karloscar gillar detta.
  8. karloscar
    Trådstartare

karloscar Bonde

Tack för tipset! Den kommer ses över.

9. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Den högra ser ut som en sån jag behöver :p. Allvarligt talat så är det nog ett Omega 1315 verk i den . Du får lyfta på locket så vi får se. Ett nytt batteri bör skrämma igång den . Men den kan även den behöva lite service. Vet att den vänstra är mer värd men den högra är snyggare i min värld.

karloscar gillar detta.
  10. Tripeiro.

Tripeiro. Friends of KS

Tjena,
    Vänligen posta bilder på de övriga klockorna! Kanske du förblindats lite av just igenkänningsfaktorn på Omega och sitter på någon annan skatt. :)

Edit: Trodde du var helt nyreggad, men, posta gärna ändå!

karloscar och eriksson850 gillar detta.
  11. karloscar
    Trådstartare

karloscar Bonde

Var inga fynd bland de andra klockorna. Har hyfsad koll, så det hade jag nog spottat!
    Var en billig 70-talsdykare, samt andra enkla ur från den tiden. Nästa gång jag åker dit ska jag ta några bilder.

Får ta och kika på det. Klockorna är dock inte i min ägo. Eftersom det ändå var kvalitetsklockor har jag övertalat svärfar att serva dem och köpa nya band. Quartzen skulle jag inte tveka en sekund att adoptera.

Tripeiro. och Icaras gillar detta.
  12. karloscar
    Trådstartare

karloscar Bonde

Här är några av de andra som låg i lådan med på bild också.
    image.jpg
    image.jpg

13. Kettil

Kettil Biskop

Är det en Zenith höst upp i mitten ?

14. karloscar
    Trådstartare

karloscar Bonde

Nej, Drott står det på tavlan.

15. Kettil

Kettil Biskop

Ok… :)