• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiering av en Buser, Breguet (Buser Freres & Cie)

Zsolle

Omega
Hej!
Skulle behöva hjälp med att identifiera följande klocka för en kompis räkning. Han är egentligen inte intresserad av gamla klockor, men av en händelse kom vi att börja tala om klockor och så visade han mig en liten Buser (Buser Freres & Cie) som "låg i byrålådan"… Jag lovade honom att höra mig för och då tänkte jag att det bästa stället att fråga på är väl här hos er på Klocksnack!

Själv känner jag inte till något mer om Buser än att de ägde några andra varumärken som de levererade urverk till (Nidor, Frenca? m.fl.) och senare hamnade under M.S.R. (tillsammans med Revue Thommen, Phenix, Vulcain)

Det som fångade mitt intresse var dels att boetten känns riktigt välgjord, nästan som om det vore ett kirurgiskt stål, att urtavlan har fina proportioner och något finare dekorerad än vad den relativit enkla boetten förtjänar, kanske för att visa att det finns ett trevligt urverk bakom... Och så givetvis att det står "Breguet" under Buser, smakfullt typograferat. Kan Breguet ha haft ett samarbete med Buser?

Någon som vet något? Tack på förhand!

(Ursäkta för de dåliga bilderna, tagna i alla hast med mobilkameran...)

buser_urtavla.jpg
buser_baksida.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ingen aning om vilket verk som sitter i, men troligtvis något ebauche och skulle tro att det Breguet som står på tavlan anspelar på att verket har Breguet hairspring (en typ av balansspiral som hjälper verket hålla jämn tid oavsett om klockans är fullt uppdragen eller nästan har stannat).

http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_spring


Lika som vissa tavlor talar om att verket är stötskyddat med Incabloc talar troligtvis den här tavlan om att balansen har en breguetspiral.

Öppna klockan och ta en bild på insidan, så går det lättare att säga vad det sitter för verk i. :)
 

Zsolle

Omega
Ingen aning om vilket verk som sitter i, men troligtvis något ebauche och skulle tro att det Breguet som står på tavlan anspelar på att verket har Breguet hairspring (en typ av balansspiral som hjälper verket hålla jämn tid oavsett om klockans är fullt uppdragen eller nästan har stannat).

http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_spring


Lika som vissa tavlor talar om att verket är stötskyddat med Incabloc talar troligtvis den här tavlan om att balansen har en breguetspiral.

Öppna klockan och ta en bild på insidan, så går det lättare att säga vad det sitter för verk i. :)
Tack för snabbt svar. Hann tyvärr inte med att öppna den när jag tittade på den, och nu är klockan kvar hos ägaren, men ska ordna bilder på verket och återkommer då!
 

Warwian

Cartier
Hej!
Skulle behöva hjälp med att identifiera följande klocka för en kompis räkning. Han är egentligen inte intresserad av gamla klockor, men av en händelse kom vi att börja tala om klockor och så visade han mig en liten Buser (Buser Freres & Cie) som "låg i byrålådan"... Jag lovade honom att höra mig för och då tänkte jag att det bästa stället att fråga på är väl här hos er på Klocksnack!
Själv känner jag inte till något mer om Buser än att de ägde några andra varumärken som de levererade urverk till (Nidor, Frenca? m.fl.) och senare hamnade under M.S.R. (tillsammans med Revue Thommen, Phenix, Vulcain)
Det som fångade mitt intresse var dels att boetten känns riktigt välgjord, nästan som om det vore ett kirurgiskt stål, att urtavlan har fina proportioner och något finare dekorerad än vad den relativit enkla boetten förtjänar, kanske för att visa att det finns ett trevligt urverk bakom... Och så givetvis att det står "Breguet" under Buser, smakfullt typograferat. Kan Breguet ha haft ett samarbete med Buser?
Någon som vet något? Tack på förhand!
(Ursäkta för de dåliga bilderna, tagna i alla hast med mobilkameran...)
buser_urtavla.jpg
buser_baksida.jpg

Ingen aning om vilket verk som sitter i, men troligtvis något ebauche och skulle tro att det Breguet som står på tavlan anspelar på att verket har Breguet hairspring (en typ av balansspiral som hjälper verket hålla jämn tid oavsett om klockans är fullt uppdragen eller nästan har stannat).

http://en.wikipedia.org/wiki/Balance_spring


Lika som vissa tavlor talar om att verket är stötskyddat med Incabloc talar troligtvis den här tavlan om att balansen har en breguetspiral.

Öppna klockan och ta en bild på insidan, så går det lättare att säga vad det sitter för verk i. :)

Jag vill bara tillägga att Buser Freres & Cie tillverkade egna verk av god kvalitet, precis som övriga delar av M.S.R. så som Vulcain och Phenix med flera. Dessa går ofta att få till rent löjligt låga priser trots verkens ofta höga kvalitet. Vad gäller namnen Frenca och Nidor så var dessa varumärkesnamn som ägdes av företaget. Min gissning är att dessa var knutna till specifika marknader. Det känns sannolikt att exempelvis namnet Nidor användes för den skandinaviska/nordiska marknaden, detta då detta namn förekommer i princip uteslutande på Buser Freres klockor jag stött på här.

Här är några verk som exempel:
rhsx6p.jpg

buser-cal-b182-masina-aurie-buser-freres-142095-5fd6ba54.jpg


Vad gäller klockan som postades är jag mycket nyfiken på vilket verk som sitter i denna. Hade jag stött på den på auktion hade jag sannolikt köpt den direkt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag vill bara tillägga att Buser Freres & Cie tillverkade egna verk av god kvalitet, precis som övriga delar av M.S.R. så som Vulcain och Phenix med flera. Dessa går ofta att få till rent löjligt låga priser trots verkens ofta höga kvalitet. Vad gäller namnen Frenca och Nidor så var dessa varumärkesnamn som ägdes av företaget. Min gissning är att dessa var knutna till specifika marknader. Det känns sannolikt att exempelvis namnet Nidor användes för den skandinaviska/nordiska marknaden, detta då detta namn förekommer i princip uteslutande på Buser Freres klockor jag stött på här.

Här är några verk som exempel:

Vad gäller klockan som postades är jag mycket nyfiken på vilket verk som sitter i denna. Hade jag stött på den på auktion hade jag sannolikt köpt den direkt.

Absolut inget fel på Buser, bara inte riktigt samma liga som Breguet :)

Ska bli kul att få se lite bilder på insidan, sitter själv med en några årtionden äldre Nidor med Buserverk...

https://klocksnack.se/threads/uppackning-anonym-tank-eller.23932/page-2#post-492710
 

Warwian

Cartier
Absolut inget fel på Buser, bara inte riktigt samma liga som Breguet :)

Ska bli kul att få se lite bilder på insidan, sitter själv med en några årtionden äldre Nidor med Buserverk...

https://klocksnack.se/threads/uppackning-anonym-tank-eller.23932/page-2#post-492710


Höhö!

Verket i din Nidor är för övrigt ett Buser 36:
557588d1359718894-identifizierte-uhrwerke-die-weder-bei-ranfft-lorenz-noch-im-watch-wiki-zu-finden-sind-buser-flume.jpg


Jag äger en senare variant med namnet Buser 38. Den största skillnaden tycks vara att spärr- och kronhjul sitter på utsidan:
557572d1359718225-identifizierte-uhrwerke-die-weder-bei-ranfft-lorenz-noch-im-watch-wiki-zu-finden-sind-buser-38-front.jpg


Värt att poängtera är att detta inte är mina bilder. Jag har dessvärre inte tillgång till min egna för stunden då den är kvar i Borås (jag har flyttat till Mölndal utanför Göteborg).
 

Zsolle

Omega
Jag vill bara tillägga att Buser Freres & Cie tillverkade egna verk av god kvalitet, precis som övriga delar av M.S.R. så som Vulcain och Phenix med flera. Dessa går ofta att få till rent löjligt låga priser trots verkens ofta höga kvalitet. Vad gäller namnen Frenca och Nidor så var dessa varumärkesnamn som ägdes av företaget. Min gissning är att dessa var knutna till specifika marknader. Det känns sannolikt att exempelvis namnet Nidor användes för den skandinaviska/nordiska marknaden, detta då detta namn förekommer i princip uteslutande på Buser Freres klockor jag stött på här.

Här är några verk som exempel:
rhsx6p.jpg

buser-cal-b182-masina-aurie-buser-freres-142095-5fd6ba54.jpg


Vad gäller klockan som postades är jag mycket nyfiken på vilket verk som sitter i denna. Hade jag stött på den på auktion hade jag sannolikt köpt den direkt.
Tack för all nyttig info hittills. Fick tillbaka min kompis klocka idag, öppnar den ikväll och lägger upp bild på vad som döljer sig under locket. Ovanstående två urverk är ju riktigt vackra att se, får se om det är lika snyggt i den jag har i handen.
 
Topp