• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiering av Longines klocka samt Hebdomas 8 day bordsklocka, hjälp!

pontusberganas

Breitling
Hej,

Det är så att min farfar gick bort för några år sedan och idag satt vi och rensade ur lite kartonger och hittade dels, vad som ser ut att vara, en Longines klocka av äldre slag samt en "bordsklocka" vid märket Hebdomas. Har alltid varit intresserad av klockar och har verkligen försökt googla fram information om dessa men hittar knappt någonting.

Longines-klockan kan jag inte ens få fram, antar att uret är original men länken är utbytt? Finns även siffror baktill (23243 691) som jag försökt googla på men utan resultat.. Där finner vi även min farfars initialer NGS (NILS GÖSTA SUNDBERG).

Hebdomas 8 days klockan finner jag liknande ur men inga som är till för att ha på ett bord. Alla jag hittar ser uren likadana ut men är armbandsur dvs. inte som min som jag antar är till för att ha på ett skrivbord eller liknande?

Är otroligt intresserad och hoppas att någon här kan hjälpa mig att få fram t.ex. modell, historia, värde eller annan intressant fakta!

Bifogar som sagt bilder på båda klockorna och hoppas någon här kan hjälpa mig, tacksam för svar!
(Är även ny på forumet så hoppas jag postar denna rätt nu)

Med vänlig hälsning,,
Pontus
 

Bilagor

  • image1.JPG
    image1.JPG
    96.3 KB · Visningar: 145
  • image2.JPG
    image2.JPG
    98.4 KB · Visningar: 129
  • image3.JPG
    image3.JPG
    68.3 KB · Visningar: 141
  • image4.JPG
    image4.JPG
    68.5 KB · Visningar: 129

pontusberganas

Breitling
Ålder på Longinesen kan du kolla här; http://www.vintagewatchresources.com/year_identifier.php men då måste du öppna upp för att hitta serienumret på verket. Du kan också skicka ett mail, eller om kanske måste använda något kontaktformulär på deras hemsida, och få veta med om klockan. Du kan får vet när den är gjord och vart de skickat den etc.
Ska se om jag kan få fram serienumret på verket, kan dock inte öppna hemsidan du länkade. Har mac/safari så kan vara därför?!
 
Topp