• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identifiering/Datering "Edv. Jonsson Oscarshamn" med ARC urverk

catlike

Breitling
Hej, ny på forumet! Jag fick inspiration att börja läsa här efter att jag har fått ärva två av min morfars gamla mekaniska armbandsur i bruksskick. Det handlar alltså mindre om pengavärde när det gäller dessa klockor och desto mer om affektionsvärde!

Jag väntar fortfarande på att få tillbaka det ena uret, en 50-tals Omega Constellation, från service och tänkte att jag sålänge skulle slänga ut en identifieringsfråga angående det andra. Detta verkar vara någon form av "OEM" modell enklare och äldre. Tavlan är märkt "Edv. Jonsson, Oscarshamn, Swiss Made" och urverket är märkt "ARC". Utöver detta finns inte mycket att gå på och googling har ej heller givit mig klara resultat. Vet någon vilken filur denna Edv. Jonsson var och vem som gjorde ARC-verket? När kan en sådan här vara tillverkad?

Fö. finns det lite siffror svagt inristade på insidan av locket som är svåra att få med på bild. Har dylika siffror något med kalibrering eller justering att göra?

"30465M+
33483M+
34982M+
34993
36795M+
39398M+"

Sen står det något i stil med 15098(otydbar krumelur) också.

morfars_klocka_1.jpg

morfars_klocka_2.jpg

morfars_klocka_3.jpg
 

Warwian

Cartier
Verket ser ut att vara ett FHF 175. Klockan är således mycket troligt från runt 1950. ARC är svårare, ett antal sådana har registrerats med åren och jag hittade inte just din variant i den där geometriska figuren. En gissning kan vara Numa Jeannin, som också låg bakom det i Sverige ganska vanliga märket Olma.
Edv. (troligen Edvard) Jonsson var sannolikt urmakare/juvelerare i Oskarshamn.

Detta är dessvärre allt jag kan bistå med i nuläget då jag skriver från telefonen!
 

catlike

Breitling
Tack för upplysningarna!

Det är ju med säkerhet just den Edvin det gäller. Kul att veta. Får se om jag kommer längre med urverkets ursprung. Det ser ju definitivt väldigt likt ut bilden på http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FHF_175. FHF var alltså ett företag som tillverkade urverk som många sedan satte sina namn och logotyper på? I bilden på ranfft.de står det ju tex. "Bore". För övrigt stämmer 1950 med den tiden då jag vet att min morfar använde uret.
 
Topp