Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Identitet genom formspråk - vilka tappade det?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Alarik, 21 augusti 2015.

1. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    I mina ungdoms dagar fanns det få tillverkare som fick snålvattnet att rinna som Roger Dubuis.
    I sin formgivning var de helt fantastiska och hade lyckats skapa sin egna identitet. På samma sätt och lika lätt som man kunde (likt Ernst) känna in linjerna kunde man snabbt skönja vilken urmakare som stod bakom modellen. För mig var deras Square lika egen som Aquanauten eller Reverson.
    De var helt egna i bruset och de var det också framgångsrikt.
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    Sedan hände något.
    All form av smak och känsla för detaljer försvann. Visst, det är säkerligen tekniskt imponerande prylar men ack så själlöst.
    RD är ju en liten tillverkare och jag ser inte poängen i denna transformation. Från klassisk till vulgär. Jag har verkligen ingen aning om vilken effekt detta fått på försäljningssiffrorna och jag förstår att om man kan nå de nyrika ryssarna så har man vunnit och att kunna kapitalisera ÄR framgång men vad hände egentligen?!
    Har du ett tjockt läder idag och sugen på en RD så står följande modeller till förfogande:
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Så låt oss koka ner det till följande frågeställning:
    Villka tillverkare har i era ögon haft ett vinnande koncept (sett till fysiskt) utformning för att sedan tappa det helt?

Kettil och Dykarsjuk gillar detta.
  2. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Oj! Vilken enorm skillnad på de klockorna. Snacka om att gå åt fel håll rent estetiskt. Grymma de första!

3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    +1 Tala om upp som en sol, ned som en pannkaka.

Savagear114 gillar detta.
  4. Ako

Ako Biskop

Från:
    Malmö
    Zenith, från detta image.jpg
    Till detta
    image.jpg

SSL, Icaras, Equilibrium och 3 andra gillar detta.
  5. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jag fyller på!
    Jag respekterar Zenith för det dom har gjort, allting fram tills moderna Zenith är helt rätt! Till och med deras stora fyrkantiga klockor är fantastiska!

Från denna fantastiska skapelse, bland världens snyggaste och mest ikoniska klockor

Till detta

SSL gillar detta.
  6. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Ja Zenith är ett bra exempel.
    Ulysse Nardin borde också kvala in efter att de sjösatte Freak-serien.
    Från
    image.jpg
    image.jpg

Till detta:
    image.jpg

7. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Audemars Piguet rör ju sig inom riskzonen också.

8. Kettil

Kettil Biskop

De flesta. Som vintage fan är jag förstås svårt subjektiv. Det är så här det går då ingenjörer och (en del arkitekter) får fortsatt tillåtelse att inbilla sig att de är konstnärer. Det är de inte!
    De modeller som släpps av namnkunniga designers oavsett klockhus har ett mervärde.

;)

Denke gillar detta.
  9. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Jag tycker det blir lite snedvridet att säga att Zenith resp. UN gått från X till Y och visa upp en av deras klockor som nog bör klassas in som vulgära. Dock tillverkar ju dessa märken fortfarande en hel del som är inom deras historiska DNA. Jag kan inte så mycket om RD men om jag förstod dig rätt @Alarik så är det enda de erbjuder idag stora teknisk framåtblickande klockor?

Dock ska erkännas att jag är barnsligt förtjust i UN Freak, speciellt efter at ha sett den live :)

Hubbatix gillar detta.
  10. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

11. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Ako gillar detta.
  12. Alarik
    Trådstartare

Alarik Friends of KS

Från:
    Göteborg
    UN har ju absolut kvar sin Classic-serie som är mer diskret men det min upplevelse är att idag frontar en annan inriktning. Man skulle ju absolut kunna se det som att de helt enkelt breddat produktkatalogen och då kanske med mer tyngd på ett futuristiskt formspråk. Sedan tycker jag personligen inte att det är lika mycket DNA kvar i deras klassiska klockor längre men det är väl mer en smaksak.
    RD har absolut bara valt att att byta inriktning. Jag säger inte att det varit fel ur ett ekonomiskt perspektiv för det vet jag inget om. Syftet med tråden var mer vilka tillverkare som tidigare haft en utformning som tilltalat dig men som inte längre håller samma linje.

13. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Boris Balkan gillar detta.
  14. China

China Guest

Nja, det handlar väl mera om att många tillverkare gått från klassiska designer som delats av många, till att profilera sig med egna mer vågade designer. Om det blev så lyckat alla gånger handlar nog mest om tycke och smak, men konceptet fungerar då trenden håller i sig.

Eurenius gillar detta.
  15. acce1999

acce1999 Friends of KS

Ja, det är ju helt galet... De där breda bandhornen. Sorgligt... ;)

Dixie, Sond och Boris Balkan gillar detta.
  16. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Den argumentationen köper jag helt, jag menade mest att om man ser till ex Zenith så var nog den bifogade bilden den absolut sämsta Zenith som tillverkats. (se ett exempel på en klockan, jag personligen anser kopplas bra till Zentih och som tillverkas just nu.
    29_2430_679_21_C753_image_standard.jpg

17. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Man kan ju göra som Panerai/Richemont också, köpa sig ett formspråk och en identitet.... :D

18. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Sorglig utveckling i många fall.

19. Erik F

Erik F Stadsbo

Från:
    Skåne
    Har inte Sinn köpt en del formspråk med, ex Navitimern?

20. China

China Guest

Med facit i hand, så har väl ganska många manufakturer anlitat kända designers?

Mårtenssons ur Brookfield