• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Identitet genom formspråk - vilka tappade det?

Alarik

Audemars
2-Faktor
I mina ungdoms dagar fanns det få tillverkare som fick snålvattnet att rinna som Roger Dubuis.
I sin formgivning var de helt fantastiska och hade lyckats skapa sin egna identitet. På samma sätt och lika lätt som man kunde (likt Ernst) känna in linjerna kunde man snabbt skönja vilken urmakare som stod bakom modellen. För mig var deras Square lika egen som Aquanauten eller Reverson.
De var helt egna i bruset och de var det också framgångsrikt.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Sedan hände något.
All form av smak och känsla för detaljer försvann. Visst, det är säkerligen tekniskt imponerande prylar men ack så själlöst.
RD är ju en liten tillverkare och jag ser inte poängen i denna transformation. Från klassisk till vulgär. Jag har verkligen ingen aning om vilken effekt detta fått på försäljningssiffrorna och jag förstår att om man kan nå de nyrika ryssarna så har man vunnit och att kunna kapitalisera ÄR framgång men vad hände egentligen?!
Har du ett tjockt läder idag och sugen på en RD så står följande modeller till förfogande:
image.jpg

image.jpg

image.jpg


Så låt oss koka ner det till följande frågeställning:
Villka tillverkare har i era ögon haft ett vinnande koncept (sett till fysiskt) utformning för att sedan tappa det helt?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Ja Zenith är ett bra exempel.
Ulysse Nardin borde också kvala in efter att de sjösatte Freak-serien.
Från
image.jpg

image.jpg


Till detta:
image.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Villka tillverkare har i era ögon haft ett vinnande koncept (sett till fysiskt) utformning för att sedan tappa det helt?

De flesta. Som vintage fan är jag förstås svårt subjektiv. Det är så här det går då ingenjörer och (en del arkitekter) får fortsatt tillåtelse att inbilla sig att de är konstnärer. Det är de inte!
De modeller som släpps av namnkunniga designers oavsett klockhus har ett mervärde.

;)
 

Espresso

Cartier
Jag tycker det blir lite snedvridet att säga att Zenith resp. UN gått från X till Y och visa upp en av deras klockor som nog bör klassas in som vulgära. Dock tillverkar ju dessa märken fortfarande en hel del som är inom deras historiska DNA. Jag kan inte så mycket om RD men om jag förstod dig rätt @Alarik så är det enda de erbjuder idag stora teknisk framåtblickande klockor?

Dock ska erkännas att jag är barnsligt förtjust i UN Freak, speciellt efter at ha sett den live :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det blir lite snedvridet att säga att Zenith resp. UN gått från X till Y och visa upp en av deras klockor som nog bör klassas in som vulgära. Dock tillverkar ju dessa märken fortfarande en hel del som är inom deras historiska DNA. Jag kan inte så mycket om RD men om jag förstod dig rätt @Alarik så är det enda de erbjuder idag stora teknisk framåtblickande klockor?

Dock ska erkännas att jag är barnsligt förtjust i UN Freak, speciellt efter at ha sett den live :)

UN har ju absolut kvar sin Classic-serie som är mer diskret men det min upplevelse är att idag frontar en annan inriktning. Man skulle ju absolut kunna se det som att de helt enkelt breddat produktkatalogen och då kanske med mer tyngd på ett futuristiskt formspråk. Sedan tycker jag personligen inte att det är lika mycket DNA kvar i deras klassiska klockor längre men det är väl mer en smaksak.
RD har absolut bara valt att att byta inriktning. Jag säger inte att det varit fel ur ett ekonomiskt perspektiv för det vet jag inget om. Syftet med tråden var mer vilka tillverkare som tidigare haft en utformning som tilltalat dig men som inte längre håller samma linje.
 
C

China

Guest
Nja, det handlar väl mera om att många tillverkare gått från klassiska designer som delats av många, till att profilera sig med egna mer vågade designer. Om det blev så lyckat alla gånger handlar nog mest om tycke och smak, men konceptet fungerar då trenden håller i sig.
 

Espresso

Cartier
UN har ju absolut kvar sin Classic-serie som är mer diskret men det min upplevelse är att idag frontar en annan inriktning. Man skulle ju absolut kunna se det som att de helt enkelt breddat produktkatalogen och då kanske med mer tyngd på ett futuristiskt formspråk. Sedan tycker jag personligen inte att det är lika mycket DNA kvar i deras klassiska klockor längre men det är väl mer en smaksak.
RD har absolut bara valt att att byta inriktning. Jag säger inte att det varit fel ur ett ekonomiskt perspektiv för det vet jag inget om. Syftet med tråden var mer vilka tillverkare som tidigare haft en utformning som tilltalat dig men som inte längre håller samma linje.
Den argumentationen köper jag helt, jag menade mest att om man ser till ex Zenith så var nog den bifogade bilden den absolut sämsta Zenith som tillverkats. (se ett exempel på en klockan, jag personligen anser kopplas bra till Zentih och som tillverkas just nu.
29_2430_679_21_C753_image_standard.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ju göra som Panerai/Richemont också, köpa sig ett formspråk och en identitet.... :D
 
Topp