• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ikonisk äventyrare

easy rider

Brüno
2-Faktor
Suget efter denna klockmodell har i princip funnits sen mitt klockintresse startade. Främst tack vare annonsen nedan, en av de snyggare som gjorts, enligt mig. Jag prövade till och med dess nyare syskon under en helg, men kom fram till att, ska det vara, ska det vara den äldre.

matterhorn.jpg


Rolex Explorer I är otvivelaktigt en av klockvärldens absoluta ikoner. Man ser de dock sällan och dess jämngamla kompisar GMT Master och Submariner går det ju tjugo på dussinet av.
Första steget till denna ikon började 1952 med referenserna 6098 och 6150. Dessa hade dock inte "Explorer" på tavlan, utan det dök upp först på ref. 6350 efter den berömda toppturen av britten och sherpan. I samma veva blev de utrustade med den klassiska 3,6,9-tavlan, som hängt med sedan dess.
Vid det här laget vet väl alla att Tenzing bar Rolex medan det stötts och blötts om Edmund bar Rolex eller Smiths, eller både och, till toppen.

Föregångaren till 1016, ref. 6610 producerades i fem år, fram till 1963 då nämnda 1016 tog över och blev den Explorer som, hittills, producerats längst. 1989 tog safir och vitguldsindex över.

Mitt exemplar är från runt 1974 och till synes med originaltavla och visare. Länken kan mycket möjligt också den vara original till klockan. Rasslig och välanvänd är den hursomhelst. En skön bonus är helservicen den fick i somras, hos Rob E.

I grunden är det ju en rätt "tråkig" klocka. Vita index på svart tavla, blankpolerad glasring och stållänk. För mig är det just enkelheten i kombination med toolkänslan, som tilltalar. Den känns gjord för ett syfte; Att tåla väta, stryk och oaktsamma bärare. I alla fall om man ska tolka annonserna nedan.

exploreradversitement2.jpg


1962-Rolex-Stein Eriksen Skiing.jpg


Mitt exemplar, som jag klämde på redan för ett år sedan, cirka. Jag var sugen redan då, men tog inte steget, eller så var säljaren inte redo just då, nåja.

Här är den:

IMG_7448.jpg
IMG_7457.JPG
IMG_7460.jpg
IMG_7446.jpg
 

Maro

Audemars
Tack för den, blir alltid ALLTID sjukt sugen på att köpa en när jag ser den första bilden!

Stort grattis till en mycket fin klocka!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis! Jag kommer vara tvungen att testa en sån nångång fast jag vet att jag har mycket svårt att leva utan datum på klockan.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Alltså. Jag var så jäääääkla sugen på den där, men kunde inte riktigt bestämma mig för vad jag i så fall skulle flippa. Så lika bra att någon högg den. Jag hade nog inte pallat en bump till... ;) Stort grattis! (Hör av dig om du vill flippa... Eller gör inte det förresten... Vilken ångest! ;))
 

san

Cartier
2-Faktor
Fantastiskt fin. Stort grattis!

Även referens 6298 kan för övrigt läggas till på listan över pre-Explorers. Den ersatte 6098 i samma veva som 6350 ersatte 6150, och kom så småningom, tillammans med 6350, att ersättas av 6610.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Grattis.
Är ju också nybliven 1016 ägare och gillar den verkligen. Kanske en ny favorit.
Vi får köra fika 1016 nån dag.

Grattis till er bägge! Även jag är äntligen ägare av en 1016, den första Rolex jag kunde referensnumret på. Min enda invändning är att jag oroar mig för att bli en owg :nailbiting: Ingen fara än så länge, eftersom den är på spa hos Rob för tillfället.
Hänger gärna med på 1016-fika!:)
 

san

Cartier
2-Faktor
Grattis till er bägge! Även jag är äntligen ägare av en 1016, den första Rolex jag kunde referensnumret på. Min enda invändning är att jag oroar mig för att bli en owg :nailbiting: Ingen fara än så länge, eftersom den är på spa hos Rob för tillfället.
Hänger gärna med på 1016-fika!:)

Eller, än bättre, en Explorer-fika, så slipper vi som äger andra referenser från Explorer-familjen känna oss utanför :rolleyes:
 
Topp