• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

I'm in HEAVEN!!! (+ nyinkommet-tävling)

M021

Rolex
2-Faktor
Grattis!!

Hör till ovanligheterna att jag får säga grattis från LILLEBROR ;) första gången faktiskt. Om ett par år får vi skapa en P.R.O tråd här på KS för speedmasters.
Hur som, grattis från lillebror 105.002!

hUmeFta.jpg
 

hejo

Panerai
HERREJÖSSES Niklas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu är du ju äntligen hemma!

Hatten av och ett riktigt stort grattis till forumets utan tvekan fräckaste klocka.

Som du skriver så är det ju en extremt ovanlig klocka, kanske beror på att referensen bara tillverkades under 2 år.

Eftersom det är en -3:a gissar jag att där står 165....

Det här var riktigt häftigt, den kommer du väl aldrig att släppa? Fast metallbezelen kanske gör att jakten inte är över ;)

/Henrik
 

Silon

Omega
Jag som trodde det var caliber och inte serienumret som han var ute efter... :banghead: Jag borde ha läst ordentligt innan jag postade haha

156
 

max

Dancing Queen
Grattis, roligt att det gick bra med allt! Ser fram emot en lektion nästa gång vi ses :)
Slänger väl in en gissning på 113
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
HERREJÖSSES Niklas!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu är du ju äntligen hemma!

Det här var riktigt häftigt, den kommer du väl aldrig att släppa? Fast metallbezelen kanske gör att jakten inte är över ;)

/Henrik

Tack Henrik! ...tror att du är en av de få som fattar riktigt hur stort det är... ;)

den svarta tachyn o lövvisarna är original! 2915-3 fanns i både metall/broadarrow och svart/löv (exakt som en 2998-1), och att hitta en original metalltachy är nog svårare än att hitta en 2915... ...men finns nån snubbe i tyskland tydligen som handtillverkar "replikor" med lite mindre radie o flat top A and all that jazz... men jag behåller svart/löv, tycker faktiskt bättre om det!

..däremot behövs ju en snyggare tavla, worst case får jag ta en 105.003 el 2998... :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
and we have a WINNER!

som flera har gissat så är det 16.6M serial.

15.99 är ju den klassiska starten på 2915-serien, för Speedmasternördar lite som Bob Beamons 8.90m i längd, en milstolpe... en siffra man aldrig glömmer...;)

(edit, fanns tydl en liten batch på 1550 också)

Grattis theargonaut /Tobias, Enicar:en är din! PM:a din adress eller så hookar vi upp i City nån dag?

(...men kan inte låta bli att tycka lite synd om Aboynamedsue som svarade först... svarade rätt, ...men sen ändrade sig... :()

 

hejo

Panerai
Tack Henrik! ...tror att du är en av de få som fattar riktigt hur stort det är... ;)

den svarta tachyn o lövvisarna är original! 2915-3 fanns i både metall/broadarrow och svart/löv (exakt som en 2998-1), och att hitta en original metalltachy är nog svårare än att hitta en 2915... ...men finns nån snubbe i tyskland tydligen som handtillverkar "replikor" med lite mindre radie o flat top A and all that jazz... men jag behåller svart/löv, tycker faktiskt bättre om det!

..däremot behövs ju en snyggare tavla, worst case får jag ta en 105.003 el 2998... :)


Riktigt glad för din skull! Hur illa är det med tavlan (på bilderna så ser det inte jätteilla ut)?

En 2998 tavla borde ju gå att gräva fram men då är det ju inte en 2915 lr......

Frågan är ju hur mycket det skiljer egentligen på en 2915-3 och en 2998-1 (bezel....och några siffror) :happyhappy:

Denna 2998-1 är ju rätt lik.

2998_1_zpsff20f913.jpg


Kul med länken oxå, F..n Niklas det här var stort riktigt stort!

/Henrik
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
hejo Yep, det är exakt samma visaruppsättning på 2998-1 o 2915-3 (men fanns också några 2998-1 med lollipop tydl.), samma tachy, samma silver rehaut, samma "no step"-tavla det som kan skilja är omegatypsnittet och 5min strecken i subdial vid 3 (har inte 100% koll här)??? :)

möjl har den på bilden i ditt inlägg en senare 105.003-tavla (lite större diam på trycket, tex hamnar t swiss t under silver rehaut)

från 2998-3 är det "steg" i tavlan

o länken ja... fin att ha i lådan... men jag skulle ju aldrig i h-e hosta upp +10k för att köpa en... så frågan är om jag ska begå helgerån och sälja den... :confused:


tavlan...



inte vackert precis...

2998-1 med no step tavla


 

hejo

Panerai
hejo Yep, det är exakt samma visaruppsättning på 2998-1 o 2915-3 (men fanns också några 2998-1 med lollipop tydl.), samma tachy, samma silver rehaut, samma "no step"-tavla det som kan skilja är omegatypsnittet och 5min strecken i subdial vid 3 (har inte 100% koll här)??? :)

möjl har den på bilden i ditt inlägg en senare 105.003-tavla (lite större diam på trycket, tex hamnar t swiss t under silver rehaut)

från 2998-3 är det "steg" i tavlan

o länken ja... fin att ha i lådan... men jag skulle ju aldrig i h-e hosta upp +10k för att köpa en... så frågan är om jag ska begå helgerån och sälja den... :confused:


tavlan...



inte vackert precis...

2998-1 med no step tavla


Nu lugnar vi ner oss lite INTE sälja länken ABSOLUT förbjudet det är ju för f..n orginal.......

Förstår vad du menar med tavlan men man kan ju inte få allt ;)

2998-1, -2 och 3 fanns med Lollipopp från fabrik, undrar hur de tänkte när de blandade och gav som de gjorde gällande
visaruppsättningarna på den tiden, var det dagsformen som avgjorde eller tog man bara de delar som fanns just då :banghead:

/Henrik
 

Johan M

Cartier
Nu har jag också hittat hit. Lite roligare nu när jag läst om den men vad är det med tavlan som är fel, är det bara att markeringarna är ojämna?
 
Topp