• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Import av exotiska klockläderband

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tidigare har jag alltid trott att alligatorläder, stingrocka och pytonorm varit förbjudet att importera.
De senaste åren säljs dessa läderband dock på massvis av ställen både på nätet och i butiker.
Har reglerna ändrats de senaste åren eller har det alltid varit lagligt? Är det tillåtet i behandlat skick och inte i obehandlat, eller hur funkar det? Gäller det enbart från olika länder områden?

Det finns ju massvis med alligatorer i Louisiana och massvis av pytonormar i Florida som man vill bli av med...
Någon som vet? :bored:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tack! Det var den rörigaste hemsidan jag sett (jordbruksverkets). Stört omöjligt att hitta en lista ju. Får väl tolka det som att det finns massa fler alligatorer och pytonormar nu än innan.

Fortfarande måste man ha tillstånd. Är själv ute efter ljust pyton men det är inte lätt att få in..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Men hur fungerar det? Det säljs ju krokodil, alligator, ödla, etc i varendaste finare klockbutik i Sverige och andra länder? Omega PO med flera säljs ju nya med alligator. Omega orginalband i alligator säljs på NK. Är det inte som så att det finns farmar för uppfödning av dessa djur, i tex Louisiana, Australien, flera länder i Asien etc för produktion av lyxkonsumtion varor?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men hur fungerar det? Det säljs ju krokodil, alligator, ödla, etc i varendaste finare klockbutik i Sverige och andra länder? Omega PO med flera säljs ju nya med alligator. Omega orginalband i alligator säljs på NK. Är det inte som så att det finns farmar för uppfödning av dessa djur, i tex Louisiana, Australien, flera länder i Asien etc för produktion av lyxkonsumtion varor?

Men är det inte så att man jagar alligatorer i Louisiana och pyton i Los Angeles? Träskmarkerna i USA är väl överfulla av dessa djur nu vilket blivit ett problem. Jag har i alla fall sett ett program på tv där man får följa med på alligatorjakt i USA. Tror det var i Louisiana.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det
Men hur fungerar det? Det säljs ju krokodil, alligator, ödla, etc i varendaste finare klockbutik i Sverige och andra länder? Omega PO med flera säljs ju nya med alligator. Omega orginalband i alligator säljs på NK. Är det inte som så att det finns farmar för uppfödning av dessa djur, i tex Louisiana, Australien, flera länder i Asien etc för produktion av lyxkonsumtion varor?[/quote

Jo men importen är reglerad och du måste ha tillstånd.
 

Sond

Patek
Själv åt jag Aligator när jag var i Louisiana. Var inga restriktioner på det vad jag märkte... Men är det inte så att det är ett massivt regelverk som måste följas? Det är väl det Spencer66 skriver. Syftet är väl att kunna reglera jakten så att det inte går tvärsnätt...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Själv åt jag Aligator när jag var i Louisiana. Var inga restriktioner på det vad jag märkte... Men är det inte så att det är ett massivt regelverk som måste följas? Det är väl det Spencer66 skriver. Syftet är väl att kunna reglera jakten så att det inte går tvärsnätt...

Du får äta alligator i USA, orm i China osv. Vad som är reglerat är den internationella handeln dvs. import/export av vissa arter.
Det sk. Cites regelverket som jag hänvisade till tidigare.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/CITES
 
Det är inga problem.
EGENTLIGEN så ska din exotiska rem ligga i karantän i en månad osv osv osv.. En massa trams.
Men beställ hem remmen med express leverans till dörren så är det inga problem.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Alligator kan ju inte vara uppsatt på listan över hotade djur, man odlar ju alligator i sydöstra USA just för skinn och kött, så jag har svårt att se att det skulle vara något problem.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Alligatorer finns det gott om, men de är med på listan under "Similarity of appearance" status pga att de är så lika krokodiler.

Då kan man ju alltid köpa formpressat koskinn om man vill ha strukturen från krokodil eller alligator :)

Det mest orm- och krokodilskinn som sälj är ju trotts allt inte äkta vara :)
 
Topp