• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Importera från USA...

HeliDive

Cartier
Med risk för att ämnet har avhandlats förut...

Har för mig att jag läst här att man kan importera klockan som "spareparts" och därmed undgå tull?!

Anledningen till frågan är att hustrun fyller år och tanken var att förära henne med en Datejust med diamanter från Capetown.. Verkar bara finnas i staterna... Och om man åker på att betala tull; hur mycket? 20%?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Med risk för att ämnet har avhandlats förut...

Har för mig att jag läst här att man kan importera klockan som "spareparts" och därmed undgå tull?!

Anledningen till frågan är att hustrun fyller år och tanken var att förära henne med en Datejust med diamanter från Capetown.. Verkar bara finnas i staterna... Och om man åker på att betala tull; hur mycket? 20%?


Det är momsen du ska vara orolig för. 25%.
Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala.

Däremot så är det ett brott i USA att deklarera felaktigt men de flesta går dock med på det. I det stora hela spelar det ingen roll om det ska användas för delar eller inte då det är värdet angivet på paketet som spelar roll. FedEx upplever jag som den aktör som är "värst" när det kommer till att momsa alla grejer.. Bäst tycker jag det fungerar med EMS då det sällan eller aldrig ställs frågor om innehållet utan grejerna bara kommer hem utan osköna överraskningar med moms osv. Men det är som sagt min uppfattning efter 10års importerande av varor :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Med risk för att ämnet har avhandlats förut...

Har för mig att jag läst här att man kan importera klockan som "spareparts" och därmed undgå tull?!

Anledningen till frågan är att hustrun fyller år och tanken var att förära henne med en Datejust med diamanter från Capetown.. Verkar bara finnas i staterna... Och om man åker på att betala tull; hur mycket? 20%?

Tullkostnade är inte hög har jag för mig, men du bör räkna på att betala svensk moms på beloppet som försändelsen är angiven till.
Har dock fått hem klockor från USA ett par gånger utan att behöva betala moms. Ibland kan säljaren ange ett lågt värde på försändelsen, men försäkra den genom tredje part för fullvärde, så om något händer på vägen kan du få tillbaka det du lagt ut.
 
Topp