• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Importera Rolex submariner 116610ln

Challe

Omega
Hej!
Finns det någon nackdel att importera inom EU?
Vad är rimligt att betala för fullset från 2014 mint?
Har hittat en som Icone watches säljer för 6200€ Via chrono24.
Kan man bli nekad service eller garanti i Sverige ?
Tack!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej!
Finns det någon nackdel att importera inom EU?
Vad är rimligt att betala för fullset från 2014 mint?
Har hittat en som Icone watches säljer för 6200€ Via chrono24.
Kan man bli nekad service eller garanti i Sverige ?
Tack!
Det kan bli meckigt om det visar sig att det är något fel på klockan, för då måste du skicka tillbaka den
Det är världsgaranti. En AD i Sverige ska ta emot den. De kan dock kräva fraktkostnad av dig, om den skulle skickas iväg.
 

Hugii

Audemars
Importera låter brutalt :) ..... du är inte den förste eller siste som köper inom eu och utanför eu. Finns nog mkt nyttigt info på forumet. Bästa svar får du om du kollar snabbt gamla trådar.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ja, säg det...
AD ville ju ta 2000 kr i frakt för en JLC, fastän JLC skulle stå för det.
Klockmaster Globen tog 300 kr i frakt för tjejens GS.
osv. osv.
Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.

Hittade detta där ARN anser att butiken ska stå för kostnaden så det verkar variera lite:

För ett par år sedan köpte Christian Ulander i Storuman en mobiltelefon av Expert i Lycksele. Efter några veckors användning upptäckte han repor i displayen. Dessutom hakade telefonen upp sig.

Han lämnade in telefonen för reparation och fick veta att en avgift på 250 kronor skulle tas ut om felen inte gick på garantin. Senare fick han besked om att reporna inte omfattades av garantin och att det andra felet skulle åtgärdas.

När Christian hämtade ut telefonen fick han betala 350 kronor. Frakt på 100 kronor hade tillkommit. Eftersom telefonen faktiskt hade ett garantifel tog Christer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderade Expert Lycksele att betala tillbaka 350 kronor, vilket de också gjorde.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.

Hittade detta där ARN anser att butiken ska stå för kostnaden så det verkar variera lite:

För ett par år sedan köpte Christian Ulander i Storuman en mobiltelefon av Expert i Lycksele. Efter några veckors användning upptäckte han repor i displayen. Dessutom hakade telefonen upp sig.

Han lämnade in telefonen för reparation och fick veta att en avgift på 250 kronor skulle tas ut om felen inte gick på garantin. Senare fick han besked om att reporna inte omfattades av garantin och att det andra felet skulle åtgärdas.

När Christian hämtade ut telefonen fick han betala 350 kronor. Frakt på 100 kronor hade tillkommit. Eftersom telefonen faktiskt hade ett garantifel tog Christer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderade Expert Lycksele att betala tillbaka 350 kronor, vilket de också gjorde.
Ads är Ads, de gör allt för att försvåra för kunder som har köpt sin klocka utomlands...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.

Hittade detta där ARN anser att butiken ska stå för kostnaden så det verkar variera lite:

För ett par år sedan köpte Christian Ulander i Storuman en mobiltelefon av Expert i Lycksele. Efter några veckors användning upptäckte han repor i displayen. Dessutom hakade telefonen upp sig.

Han lämnade in telefonen för reparation och fick veta att en avgift på 250 kronor skulle tas ut om felen inte gick på garantin. Senare fick han besked om att reporna inte omfattades av garantin och att det andra felet skulle åtgärdas.

När Christian hämtade ut telefonen fick han betala 350 kronor. Frakt på 100 kronor hade tillkommit. Eftersom telefonen faktiskt hade ett garantifel tog Christer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderade Expert Lycksele att betala tillbaka 350 kronor, vilket de också gjorde.

I detta fall gick han till butiken som sålt produkten..
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ads är Ads, de gör allt för att försvåra för kunder som har köpt sin klocka utomlands...

Vilket i sig är i det närmaste komiskt eftersom klockan någon gång är såld från en (annan?) AD till gråhandlaren. Om AD inte sålde till gråhandlarna skulle de inte ha ngt att sälja till konsument, typ. Känns ju lite märkligt då att motarbeta konsumenten! :facepalm:
 

Challe

Omega
Så, är man på semester med lite pengar på fickan eller bott i ett annat land tidigare får man inte köpa en klocka? Varken ny eller begagnad?;)
 

Apansson

Torpare
Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.

Hittade detta där ARN anser att butiken ska stå för kostnaden så det verkar variera lite:

För ett par år sedan köpte Christian Ulander i Storuman en mobiltelefon av Expert i Lycksele. Efter några veckors användning upptäckte han repor i displayen. Dessutom hakade telefonen upp sig.

Han lämnade in telefonen för reparation och fick veta att en avgift på 250 kronor skulle tas ut om felen inte gick på garantin. Senare fick han besked om att reporna inte omfattades av garantin och att det andra felet skulle åtgärdas.

När Christian hämtade ut telefonen fick han betala 350 kronor. Frakt på 100 kronor hade tillkommit. Eftersom telefonen faktiskt hade ett garantifel tog Christer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderade Expert Lycksele att betala tillbaka 350 kronor, vilket de också gjorde.
ARN är ingenting man "måste" följa heller. I de flesta fall beter sig alla handläggare på ARN som riktiga jävla flöjtar dessutom.
Summan av kardemumman är: köp av utländsk AD, här hemma eller på KS, det är inte så jävla mycket pengar det handlar om, och du kommer GARANTERAT ha igen det i längden.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Garantin gäller, men om klockan inte kan repareras hos lokal AD, och således behöver skickas, är risken stor att du får betala frakten själv.
Det är i alla fall min erfarenhet.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
ARN är ingenting man "måste" följa heller. I de flesta fall beter sig alla handläggare på ARN som riktiga jävla flöjtar dessutom. Summan av kardemumman är: köp av utländsk AD, här hemma eller på KS, det är inte så jävla mycket pengar det handlar om, och du kommer GARANTERAT ha igen det i längden.
Jag är väl medveten om att ARN bara rekommenderar saker och att företagen kan ignorera deras rekommendationer. Tycker ändå deras beslut är intressanta och bra att ha som grund inför beslut vid en tvist.

Om jag hade köpt en klocka från utländsk AD, lämnat in den hos svensk AD och fått betala frakt för ett garantiärende hade jag kontaktat tillverkaren och frågat vad fan de håller på med. Antingen har man garanti som gäller över hela världen och står för den eller så kör man landsvis med alla nackdelar det innebär.
 

sveol

Cartier
ARN är ingenting man "måste" följa heller. I de flesta fall beter sig alla handläggare på ARN som riktiga jävla flöjtar dessutom.
Summan av kardemumman är: köp av utländsk AD, här hemma eller på KS, det är inte så jävla mycket pengar det handlar om, och du kommer GARANTERAT ha igen det i längden.
Håller inte med, det är verkligen inte garanterat. Klockor med worldvide garanti skall man speciellt köpa där man får en bra deal, AD eller inte. Vid eventuellt fel så är det inget tjafs om att man själv måste skicka tillbaka klockan till något obskyrt ställe. Bara en resa in till närmsta AD och så hjälper de dig. Köp utomlands om du vill, vi lever i en global värld.
 

Bkapten

Omega
Sen får man försöka sätta sig in i ADns position också. Har ni köpt klockan hos tex Rob, utländsk AD eller gråhandlare och sen går in till Nymans för att skicka in den på garantin så är dom väl inte speciellt sugna på att ställa upp med paketeringsmaterial och arbetstid gratis.
Självklart kan dom ju även se detta som ett utmärkt tillfälle att göra reklam för sig själva och ge oklanderlig service vilket kan skapa en potentiell framtida kund och gott rykte.

Kortsiktigt kontra långsiktigt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sen får man försöka sätta sig in i ADns position också. Har ni köpt klockan hos tex Rob, utländsk AD eller gråhandlare och sen går in till Nymans för att skicka in den på garantin så är dom väl inte speciellt sugna på att ställa upp med paketeringsmaterial och arbetstid gratis.
Självklart kan dom ju även se detta som ett utmärkt tillfälle att göra reklam för sig själva och ge oklanderlig service vilket kan skapa en potentiell framtida kund och gott rykte.

Kortsiktigt kontra långsiktigt.
Sugen och sugen, som AD har man vissa skyldigheter. En av skyldigheterna är att hjälpa kunder till märket att skicka iväg klockan på garanti.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Ads är Ads, de gör allt för att försvåra för kunder som har köpt sin klocka utomlands...

Den eftarenheten har inte jag. Köpte min första Rolex på en semester och när jag kom hem så märkte jag att den gick dåligt. Gick till Rob och fick hjälp utan några som helst diskussioner om var klockan ursprungligen var köpt. Efter det har jag köpt alla nya klockor hos Rob :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Den eftarenheten har inte jag. Köpte min första Rolex på en semester och när jag kom hem så märkte jag att den gick dåligt. Gick till Rob och fick hjälp utan några som helst diskussioner om var klockan ursprungligen var köpt. Efter det har jag köpt alla nya klockor hos Rob :)
Mm, oftast börjar krånglet om något ska skickas iväg på garanti.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Rolex vill ju garanterat att man som ägare av en Rolex ska omfamnas av den kvalité & servicenivå som varumärket lovar. Att vara AD innebär att man är en del av detta. Det står garanterat i deras avtal att de ska ge klockan samma behandling oavsett var den är inköpt, så länge allt är i ordning gällande papper etc. Löjligt att som AD bråka om detta. Känns inte så...lyxigt.
 

stabil

Cartier
Sen får man försöka sätta sig in i ADns position också. Har ni köpt klockan hos tex Rob, utländsk AD eller gråhandlare och sen går in till Nymans för att skicka in den på garantin så är dom väl inte speciellt sugna på att ställa upp med paketeringsmaterial och arbetstid gratis.
Självklart kan dom ju även se detta som ett utmärkt tillfälle att göra reklam för sig själva och ge oklanderlig service vilket kan skapa en potentiell framtida kund och gott rykte.

Kortsiktigt kontra långsiktigt.

Varför ska nymans skicka den till rolex? Nymans har kompetenta urmakare som själva lagar klockan under garanti och sedan fakturerar rolex.
 

Ekstrand

Cartier
Varför ska nymans skicka den till rolex? Nymans har kompetenta urmakare som själva lagar klockan under garanti och sedan fakturerar rolex.

Skulle det vara så skulle alla AD's köra så; fler klockor, säker betalning och nöjda kunder = Win-Win för alla...

Nu går till tyvärr inte till så i verkligheten.

Att butiker tar en kostnad är inte så konstigt. Vem står för frakten? Vem betalar lön till de anställda som administrerar över klockan? Vem betalar klockan om den skulle försvinna i post/stöld/rån i butik?

Inte är det gråhandlaren iallafall, inte manufakturen heller för den delen.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Skulle det vara så skulle alla AD's köra så; fler klockor, säker betalning och nöjda kunder = Win-Win för alla...

Nu går till tyvärr inte till så i verkligheten.

Att butiker tar en kostnad är inte så konstigt. Vem står för frakten? Vem betalar lön till de anställda som administrerar över klockan? Vem betalar klockan om den skulle försvinna i post/stöld/rån i butik?

Inte är det gråhandlaren iallafall, inte manufakturen heller för den delen.
Sluta prata bort det. Ads har som sagt vissa skyldigheter. Säger tillverkaren att man inte ska ta betalt för frakt så ska de inte göra det.
 
Topp