Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det kan bli meckigt om det visar sig att det är något fel på klockan, för då måste du skicka tillbaka denHej!
Finns det någon nackdel att importera inom EU?
Vad är rimligt att betala för fullset från 2014 mint?
Har hittat en som Icone watches säljer för 6200€ Via chrono24.
Kan man bli nekad service eller garanti i Sverige ?
Tack!
Ja, säg det...varför skulle de kräva kostnad för något som en AD ska stå för? rolex har världsgaranti och då fixar de väl saker i närmsta butik som går på garantin
Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.Ja, säg det...
AD ville ju ta 2000 kr i frakt för en JLC, fastän JLC skulle stå för det.
Klockmaster Globen tog 300 kr i frakt för tjejens GS.
osv. osv.
Ads är Ads, de gör allt för att försvåra för kunder som har köpt sin klocka utomlands...Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.
Hittade detta där ARN anser att butiken ska stå för kostnaden så det verkar variera lite:
För ett par år sedan köpte Christian Ulander i Storuman en mobiltelefon av Expert i Lycksele. Efter några veckors användning upptäckte han repor i displayen. Dessutom hakade telefonen upp sig.
Han lämnade in telefonen för reparation och fick veta att en avgift på 250 kronor skulle tas ut om felen inte gick på garantin. Senare fick han besked om att reporna inte omfattades av garantin och att det andra felet skulle åtgärdas.
När Christian hämtade ut telefonen fick han betala 350 kronor. Frakt på 100 kronor hade tillkommit. Eftersom telefonen faktiskt hade ett garantifel tog Christer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderade Expert Lycksele att betala tillbaka 350 kronor, vilket de också gjorde.
Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.
Hittade detta där ARN anser att butiken ska stå för kostnaden så det verkar variera lite:
För ett par år sedan köpte Christian Ulander i Storuman en mobiltelefon av Expert i Lycksele. Efter några veckors användning upptäckte han repor i displayen. Dessutom hakade telefonen upp sig.
Han lämnade in telefonen för reparation och fick veta att en avgift på 250 kronor skulle tas ut om felen inte gick på garantin. Senare fick han besked om att reporna inte omfattades av garantin och att det andra felet skulle åtgärdas.
När Christian hämtade ut telefonen fick han betala 350 kronor. Frakt på 100 kronor hade tillkommit. Eftersom telefonen faktiskt hade ett garantifel tog Christer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderade Expert Lycksele att betala tillbaka 350 kronor, vilket de också gjorde.
Ads är Ads, de gör allt för att försvåra för kunder som har köpt sin klocka utomlands...
Ads är Ads, de gör allt för att försvåra för kunder som har köpt sin klocka utomlands...
Jepp, de vill motverka import.Kom på att det ju också är möjligt att det är en utländsk AD som sålt och då tycker jag fan att det är ännu konstigare!
ARN är ingenting man "måste" följa heller. I de flesta fall beter sig alla handläggare på ARN som riktiga jävla flöjtar dessutom.Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.
Hittade detta där ARN anser att butiken ska stå för kostnaden så det verkar variera lite:
För ett par år sedan köpte Christian Ulander i Storuman en mobiltelefon av Expert i Lycksele. Efter några veckors användning upptäckte han repor i displayen. Dessutom hakade telefonen upp sig.
Han lämnade in telefonen för reparation och fick veta att en avgift på 250 kronor skulle tas ut om felen inte gick på garantin. Senare fick han besked om att reporna inte omfattades av garantin och att det andra felet skulle åtgärdas.
När Christian hämtade ut telefonen fick han betala 350 kronor. Frakt på 100 kronor hade tillkommit. Eftersom telefonen faktiskt hade ett garantifel tog Christer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderade Expert Lycksele att betala tillbaka 350 kronor, vilket de också gjorde.
Jag är väl medveten om att ARN bara rekommenderar saker och att företagen kan ignorera deras rekommendationer. Tycker ändå deras beslut är intressanta och bra att ha som grund inför beslut vid en tvist.ARN är ingenting man "måste" följa heller. I de flesta fall beter sig alla handläggare på ARN som riktiga jävla flöjtar dessutom. Summan av kardemumman är: köp av utländsk AD, här hemma eller på KS, det är inte så jävla mycket pengar det handlar om, och du kommer GARANTERAT ha igen det i längden.
Tack för infon!Detta har diskuterats förr. Jag har personligen varit i kontakt med Rolex angående Nymans Ur som tog betalt för frakt. Det fick de inte göra enligt Rolex.
Bra info, tack!Detta har diskuterats förr. Jag har personligen varit i kontakt med Rolex angående Nymans Ur som tog betalt för frakt. Det fick de inte göra enligt Rolex.
Håller inte med, det är verkligen inte garanterat. Klockor med worldvide garanti skall man speciellt köpa där man får en bra deal, AD eller inte. Vid eventuellt fel så är det inget tjafs om att man själv måste skicka tillbaka klockan till något obskyrt ställe. Bara en resa in till närmsta AD och så hjälper de dig. Köp utomlands om du vill, vi lever i en global värld.ARN är ingenting man "måste" följa heller. I de flesta fall beter sig alla handläggare på ARN som riktiga jävla flöjtar dessutom.
Summan av kardemumman är: köp av utländsk AD, här hemma eller på KS, det är inte så jävla mycket pengar det handlar om, och du kommer GARANTERAT ha igen det i längden.
Sugen och sugen, som AD har man vissa skyldigheter. En av skyldigheterna är att hjälpa kunder till märket att skicka iväg klockan på garanti.Sen får man försöka sätta sig in i ADns position också. Har ni köpt klockan hos tex Rob, utländsk AD eller gråhandlare och sen går in till Nymans för att skicka in den på garantin så är dom väl inte speciellt sugna på att ställa upp med paketeringsmaterial och arbetstid gratis.
Självklart kan dom ju även se detta som ett utmärkt tillfälle att göra reklam för sig själva och ge oklanderlig service vilket kan skapa en potentiell framtida kund och gott rykte.
Kortsiktigt kontra långsiktigt.
Ads är Ads, de gör allt för att försvåra för kunder som har köpt sin klocka utomlands...
Mm, oftast börjar krånglet om något ska skickas iväg på garanti.Den eftarenheten har inte jag. Köpte min första Rolex på en semester och när jag kom hem så märkte jag att den gick dåligt. Gick till Rob och fick hjälp utan några som helst diskussioner om var klockan ursprungligen var köpt. Efter det har jag köpt alla nya klockor hos Rob
Sen får man försöka sätta sig in i ADns position också. Har ni köpt klockan hos tex Rob, utländsk AD eller gråhandlare och sen går in till Nymans för att skicka in den på garantin så är dom väl inte speciellt sugna på att ställa upp med paketeringsmaterial och arbetstid gratis.
Självklart kan dom ju även se detta som ett utmärkt tillfälle att göra reklam för sig själva och ge oklanderlig service vilket kan skapa en potentiell framtida kund och gott rykte.
Kortsiktigt kontra långsiktigt.
Varför ska nymans skicka den till rolex? Nymans har kompetenta urmakare som själva lagar klockan under garanti och sedan fakturerar rolex.
Sluta prata bort det. Ads har som sagt vissa skyldigheter. Säger tillverkaren att man inte ska ta betalt för frakt så ska de inte göra det.Skulle det vara så skulle alla AD's köra så; fler klockor, säker betalning och nöjda kunder = Win-Win för alla...
Nu går till tyvärr inte till så i verkligheten.
Att butiker tar en kostnad är inte så konstigt. Vem står för frakten? Vem betalar lön till de anställda som administrerar över klockan? Vem betalar klockan om den skulle försvinna i post/stöld/rån i butik?
Inte är det gråhandlaren iallafall, inte manufakturen heller för den delen.
Sluta prata bort det. Ads har som sagt vissa skyldigheter. Säger tillverkaren att man inte ska ta betalt för frakt så ska de inte göra det.