Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Importera Rolex submariner 116610ln

Diskussion i 'Diskussion' startad av Challe, 17 februari 2016.

  1. Challe
    Trådstartare

    Challe Bonde

    Inlägg:
    52
    Hej!
    Finns det någon nackdel att importera inom EU?
    Vad är rimligt att betala för fullset från 2014 mint?
    Har hittat en som Icone watches säljer för 6200€ Via chrono24.
    Kan man bli nekad service eller garanti i Sverige ?
    Tack!
     
  2. KenKun

    KenKun Biskop

    Det kan bli meckigt om det visar sig att det är något fel på klockan, för då måste du skicka tillbaka den
    Det är världsgaranti. En AD i Sverige ska ta emot den. De kan dock kräva fraktkostnad av dig, om den skulle skickas iväg.
     
    Richispice gillar detta.
  3. poormans

    poormans Präst

    Inlägg:
    1.346
    varför skulle de kräva kostnad för något som en AD ska stå för? rolex har världsgaranti och då fixar de väl saker i närmsta butik som går på garantin
     
    ScubaKing och rillesnille gillar detta.
  4. KenKun

    KenKun Biskop

    Ja, säg det...
    AD ville ju ta 2000 kr i frakt för en JLC, fastän JLC skulle stå för det.
    Klockmaster Globen tog 300 kr i frakt för tjejens GS.
    osv. osv.
     
    Eurenius och swedesoc gillar detta.
  5. Hugii

    Hugii Biskop

    Inlägg:
    1.653
    Importera låter brutalt :) ..... du är inte den förste eller siste som köper inom eu och utanför eu. Finns nog mkt nyttigt info på forumet. Bästa svar får du om du kollar snabbt gamla trådar.
     
  6. Torsten

    Torsten Syltan

    Inlägg:
    2.644
    Från:
    Orten
    Låter mycket märkligt. Det är väl tillverkaren som ska stå för fraktkostnaden, inte kunden.

    Hittade detta där ARN anser att butiken ska stå för kostnaden så det verkar variera lite:

    För ett par år sedan köpte Christian Ulander i Storuman en mobiltelefon av Expert i Lycksele. Efter några veckors användning upptäckte han repor i displayen. Dessutom hakade telefonen upp sig.

    Han lämnade in telefonen för reparation och fick veta att en avgift på 250 kronor skulle tas ut om felen inte gick på garantin. Senare fick han besked om att reporna inte omfattades av garantin och att det andra felet skulle åtgärdas.

    När Christian hämtade ut telefonen fick han betala 350 kronor. Frakt på 100 kronor hade tillkommit. Eftersom telefonen faktiskt hade ett garantifel tog Christer ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, som rekommenderade Expert Lycksele att betala tillbaka 350 kronor, vilket de också gjorde.
     
    rillesnille gillar detta.
  7. KenKun

    KenKun Biskop

    Ads är Ads, de gör allt för att försvåra för kunder som har köpt sin klocka utomlands...
     
  8. Challe
    Trådstartare

    Challe Bonde

    Inlägg:
    52
    Kollar dom det på serienummer då?
     
  9. Spencer

    Spencer Gustav II Adolf Admin

    Inlägg:
    18.692
    I detta fall gick han till butiken som sålt produkten..
     
    Eurenius och swedesoc gillar detta.
  10. Taxman

    Taxman Friends of KS

    Inlägg:
    1.770
    Vilket i sig är i det närmaste komiskt eftersom klockan någon gång är såld från en (annan?) AD till gråhandlaren. Om AD inte sålde till gråhandlarna skulle de inte ha ngt att sälja till konsument, typ. Känns ju lite märkligt då att motarbeta konsumenten! :facepalm:
     
    BOTL, Peter cerwin och Torsten gillar detta.
  11. Taxman

    Taxman Friends of KS

    Inlägg:
    1.770
    Kom på att det ju också är möjligt att det är en utländsk AD som sålt och då tycker jag fan att det är ännu konstigare!
     
  12. KenKun

    KenKun Biskop

    Jepp, de vill motverka import.
     
  13. Challe
    Trådstartare

    Challe Bonde

    Inlägg:
    52
    Så, är man på semester med lite pengar på fickan eller bott i ett annat land tidigare får man inte köpa en klocka? Varken ny eller begagnad?;)
     
  14. Apansson

    Apansson Torpare

    Inlägg:
    7.386
    Från:
    förorten
    ARN är ingenting man "måste" följa heller. I de flesta fall beter sig alla handläggare på ARN som riktiga jävla flöjtar dessutom.
    Summan av kardemumman är: köp av utländsk AD, här hemma eller på KS, det är inte så jävla mycket pengar det handlar om, och du kommer GARANTERAT ha igen det i längden.
     
    Strindberg gillar detta.
  15. MJ24

    MJ24 Friends of KS

    Inlägg:
    5.298
    Garantin gäller, men om klockan inte kan repareras hos lokal AD, och således behöver skickas, är risken stor att du får betala frakten själv.
    Det är i alla fall min erfarenhet.
     
  16. Torsten

    Torsten Syltan

    Inlägg:
    2.644
    Från:
    Orten
    Jag är väl medveten om att ARN bara rekommenderar saker och att företagen kan ignorera deras rekommendationer. Tycker ändå deras beslut är intressanta och bra att ha som grund inför beslut vid en tvist.

    Om jag hade köpt en klocka från utländsk AD, lämnat in den hos svensk AD och fått betala frakt för ett garantiärende hade jag kontaktat tillverkaren och frågat vad fan de håller på med. Antingen har man garanti som gäller över hela världen och står för den eller så kör man landsvis med alla nackdelar det innebär.
     
  17. Zed

    Zed Swissera Forumsponsor

    Inlägg:
    2.834
    Från:
    Göteborg
    Detta har diskuterats förr. Jag har personligen varit i kontakt med Rolex angående Nymans Ur som tog betalt för frakt. Det fick de inte göra enligt Rolex.
     
    jabla, Mr_Jonas, ScubaKing och 9 andra gillar detta.
  18. Torsten

    Torsten Syltan

    Inlägg:
    2.644
    Från:
    Orten
    Tack för infon! :)
     
  19. KenKun

    KenKun Biskop

    Bra info, tack!
     
  20. sveol

    sveol Borgare

    Inlägg:
    612
    Från:
    Solna
    Håller inte med, det är verkligen inte garanterat. Klockor med worldvide garanti skall man speciellt köpa där man får en bra deal, AD eller inte. Vid eventuellt fel så är det inget tjafs om att man själv måste skicka tillbaka klockan till något obskyrt ställe. Bara en resa in till närmsta AD och så hjälper de dig. Köp utomlands om du vill, vi lever i en global värld.
     
    johisco77 och Torsten gillar detta.
  21. Bkapten

    Bkapten Bonde

    Inlägg:
    51
    Sen får man försöka sätta sig in i ADns position också. Har ni köpt klockan hos tex Rob, utländsk AD eller gråhandlare och sen går in till Nymans för att skicka in den på garantin så är dom väl inte speciellt sugna på att ställa upp med paketeringsmaterial och arbetstid gratis.
    Självklart kan dom ju även se detta som ett utmärkt tillfälle att göra reklam för sig själva och ge oklanderlig service vilket kan skapa en potentiell framtida kund och gott rykte.

    Kortsiktigt kontra långsiktigt.
     
  22. KenKun

    KenKun Biskop

    Sugen och sugen, som AD har man vissa skyldigheter. En av skyldigheterna är att hjälpa kunder till märket att skicka iväg klockan på garanti.
     
    Torsten och ScubaKing gillar detta.
  23. Guillbert

    Guillbert Friends of KS

    Inlägg:
    2.844
    Den eftarenheten har inte jag. Köpte min första Rolex på en semester och när jag kom hem så märkte jag att den gick dåligt. Gick till Rob och fick hjälp utan några som helst diskussioner om var klockan ursprungligen var köpt. Efter det har jag köpt alla nya klockor hos Rob :)
     
    B1884, Robbie och willbur gillar detta.
  24. KenKun

    KenKun Biskop

    Mm, oftast börjar krånglet om något ska skickas iväg på garanti.
     
  25. NiklasM

    NiklasM Bonde

    Inlägg:
    160
    Rolex vill ju garanterat att man som ägare av en Rolex ska omfamnas av den kvalité & servicenivå som varumärket lovar. Att vara AD innebär att man är en del av detta. Det står garanterat i deras avtal att de ska ge klockan samma behandling oavsett var den är inköpt, så länge allt är i ordning gällande papper etc. Löjligt att som AD bråka om detta. Känns inte så...lyxigt.
     
    KenKun gillar detta.
  26. stabil

    stabil Bonde

    Inlägg:
    114
    Varför ska nymans skicka den till rolex? Nymans har kompetenta urmakare som själva lagar klockan under garanti och sedan fakturerar rolex.
     
  27. Ekstrand

    Ekstrand Stadsbo

    Inlägg:
    262
    Skulle det vara så skulle alla AD's köra så; fler klockor, säker betalning och nöjda kunder = Win-Win för alla...

    Nu går till tyvärr inte till så i verkligheten.

    Att butiker tar en kostnad är inte så konstigt. Vem står för frakten? Vem betalar lön till de anställda som administrerar över klockan? Vem betalar klockan om den skulle försvinna i post/stöld/rån i butik?

    Inte är det gråhandlaren iallafall, inte manufakturen heller för den delen.
     
  28. Ekstrand

    Ekstrand Stadsbo

    Inlägg:
    262
    *dubbelpost
     
  29. KenKun

    KenKun Biskop

    Sluta prata bort det. Ads har som sagt vissa skyldigheter. Säger tillverkaren att man inte ska ta betalt för frakt så ska de inte göra det.
     
  30. Ekstrand

    Ekstrand Stadsbo

    Inlägg:
    262
    Har inte pratat bort, skyllt ifrån, försvarat. Har förklarat varför det ser ut som det gör.
     
Mårtenssons ur Brookfield