• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Importera Rolex submariner 116610ln

Asplund

Patek
2-Faktor
Har inte pratat bort, skyllt ifrån, försvarat. Har förklarat varför det ser ut som det gör.

Jag håller med dig i sak, dock tycker jag inte det är OK att särskilja klockor beroende på vilket land de är köpta i. Jag sitter t.ex. på en GMT Master som är köpt ny i Dubai Mall. (Inte gråhandel) Skulle den börja strula och jag nu bor i Sverige eller vilket annat land som helst och AD i det landet börjar tjafsa om vart den är köpt så skulle jag antagligen blivit tokig. Det är inte rimligt att åka ner till Dubai för att fixa en klocka som har världsgaranti?
 
Senast ändrad:

roope

Breitling
Jag håller med dig i sak, dock tycker jag inte det är OK att särskilja klockor beroende på vilket land de är köpta i. Jag sitter t.ex. på en GMT Master som är köpt ny i Dubai Mall. (Inte gråhandel) Skulle den börja strula och jag nu bor i Sverige eller vilket annat land som helst och AD i det landet börjar tjafsa om vart den är köpt så skulle jag antagligen blivit tokig. Det är inte rimligt att åka ner till Dubai för att fixa en klocka som har världsgaranti?
Jag håller helt med dig. Annars försvinner ju vitsen med att köpa från en AD. Om man ska behöva åka tillbaka dit man köpte klockan kan man ju lika gärna importera från en gråhandlare.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Att butiker tar en kostnad är inte så konstigt. Vem står för frakten? Vem betalar lön till de anställda som administrerar över klockan? Vem betalar klockan om den skulle försvinna i post/stöld/rån i butik? Inte är det gråhandlaren iallafall, inte manufakturen heller för den delen.
De 40-50% som AD har i marginal på Rolex borde utan problem täcka butikens kostnader för eventuella garantiärenden.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Fast dom siffrorna drog du ju bara upp ur byxfickan nu... stämmer inte riktigt. Men I get your point.
Nej, det gör jag faktiskt inte. Har letat en hel del på nätet för att få fram Rolex-handlarnas marginaler och samstämmiga källor anger mellan 40-50% beroende på modell. Inget unikt för Rolex ska tilläggas, finns märken med högre marginaler.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Vill man inte behöva hjälpa kunder som köpt en legit klocka utomlands ska man inte vara AD, då ska man öppna gråhandel. Vill man ha prestigen, marginalerna och handeln som AD-skapet innebär får man även vara beredd att med ett leende på läpparna hjälpa till med garantiärenden. Det kallas för service, något som svensk handel dessvärre inte tar på tillräckligt stort allvar.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nej, det gör jag faktiskt inte. Har letat en hel del på nätet för att få fram Rolex-handlarnas marginaler och samstämmiga källor anger mellan 40-50% beroende på modell. Inget unikt för Rolex ska tilläggas, finns märken med högre marginaler.

Nu kanske Ekstrand är fel person att tjafsa om det med.. Han lär väl ha bättre koll än internetforum.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Varför ska nymans skicka den till rolex? Nymans har kompetenta urmakare som själva lagar klockan under garanti och sedan fakturerar rolex.
Vissa saker gör inte alla lokala ÅF (urmakare) själva, utan de måste skickas till Rolex.
Ett exempel var när jag skulle serva en Deepsea, och lokal AF inte hade möjlighet att trycktesta till 3900 meter.
 
Även klockor köpta via gråhandel kommer ju från en AD från början, världsgarantin gäller så länge det är ett godkänt cert med, samma sak som att garantin gäller för begagnade klockor som bytt ägare? många butiker skriver ju inte ens namn på köparen på certet utan lämnar det blankt, då går det ju aldrig att bevisa vem den förste ägaren är heller...

Gråhandeln är ju ett faktum iom att olika ADs som hela tiden förser dom med klockor, det gäller ju alla märken...om ADs inte släppte iväg klockor till bulkpris till gråhandlare så skulle det inte finnas någon marginal kvar för gråhandlarna, dock så hör man ju om att Butikerna får högre och högre kvav på sig från olika märken att öka försäljning osv för att inte bli av med märket och då kanske vissa blir tvingade till att förse gråhandlarna -antar att bli av med t.ex Rolex för en butik i många fall skulle innebära mer eller mindre slutet för firman....
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Gråhandeln är ju ett faktum iom att olika ADs som hela tiden förser dom med klockor, det gäller ju alla märken...om ADs inte släppte iväg klockor till bulkpris till gråhandlare så skulle det inte finnas någon marginal kvar för gråhandlarna, dock så hör man ju om att Butikerna får högre och högre kvav på sig från olika märken att öka försäljning osv för att inte bli av med märket och då kanske vissa blir tvingade till att förse gråhandlarna -antar att bli av med t.ex Rolex för en butik i många fall skulle innebära mer eller mindre slutet för firman....

Jag skulle tro att det är Rolex som skapar skapar gråhandeln... Med volymkrav blir det lätt så att ADs "tvingas" till att skeppa vidare volymer. Klockbranschen är inte unik. Så är AD irriterad så ska man vara det på Rolex. Men man biter inte handen som föder en antar jag...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle tro att det är Rolex som skapar skapar gråhandeln... Med volymkrav blir det lätt så att ADs "tvingas" till att skeppa vidare volymer. Klockbranschen är inte unik. Så är AD irriterad så ska man vara det på Rolex. Men man biter inte handen som föder en antar jag...
Tror gråhandeln kommer att öka ännu mer nu när försäljningssiffrorna pekar nedåt för de schweiziska lyxmärkena. Har svårt att se att Rolex inte vill bibehålla sina produktionsvolymer så gått det går. Dock lite konstigt att de höjde sina priser på en svikande marknad.
 

NiklasM

Omega
2-Faktor
Tror gråhandeln kommer att öka ännu mer nu när försäljningssiffrorna pekar nedåt för de schweiziska lyxmärkena. Har svårt att se att Rolex inte vill bibehålla sina produktionsvolymer så gått det går. Dock lite konstigt att de höjde sina priser på en svikande marknad.

Finns det siffror på hur Rolex går? Jag har bara hört att marknaden generellt sviktar...Men Rolex kanske fortfarande presenterar? Då tar man chansen och positionerar sig ännu lite till...
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Finns det siffror på hur Rolex går? Jag har bara hört att marknaden generellt sviktar...Men Rolex kanske fortfarande presenterar? Då tar man chansen och positionerar sig ännu lite till...
Rolex är en stiftelse och det finns inga officiella siffror att få tag på.

Rolex har nog också svikande försäljningssiffror när hela branschen backar som den gör på sina två största marknader: Kina och USA.
http://www.bloomberg.com/news/artic...-decline-as-slowing-economies-weigh-on-demand
 

stabil

Cartier
Vissa saker gör inte alla lokala ÅF (urmakare) själva, utan de måste skickas till Rolex.
Ett exempel var när jag skulle serva en Deepsea, och lokal AF inte hade möjlighet att trycktesta till 3900 meter.

Absolut men klarar inte ad's urmakare av standard urverk (sub, datejust och daytona) är det ju illa.
Är ju absolut inte lönsamt att skicka klockor till swiss och kan inte heller vara lönsamt.
 
Topp