• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Importskatt, moms och frakt?

Kugghjul

Panerai
Svensk moms skall betalas om EU-företaget du köper från har en omsättning över en viss gräns, runt 500 000 per år, vad gäller försäljning till Sverige. Detta struntar de flesta / alla klockhandlare i, men stora företag som Amazon följer det.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Svensk moms skall betalas om EU-företaget du köper från har en omsättning över en viss gräns, runt 500 000 per år, vad gäller försäljning till Sverige. Detta struntar de flesta / alla klockhandlare i, men stora företag som Amazon följer det.

Men då borde man väl få priset utan inhemsk moms, netto, från säljaren? Dvs. omvänd skattskyldighet?
Dvs. köper du en klocka från en handlare i Tyskland som säljer för mer än 500.000 till Sverige så får du köpa klockan utan Tysk moms men får betala Svensk moms till SKV när du tar in den till Sverige.
Eller är det bara mellan företag det fungerar på det sättet?
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Men då borde man väl få priset utan inhemsk moms, netto, från säljaren? Dvs. omvänd skattskyldighet?
Dvs. köper du en klocka från en handlare i Tyskland som säljer för mer än 500.000 till Sverige så får du köpa klockan utan Tysk moms men får betala Svensk moms till SKV när du tar in den till Sverige.
Eller är det bara mellan företag det fungerar på det sättet?
Handlaren sköter allt det där. Vad Kugghjul menar är att vissa företag, om de säljer för visst belopp till Sverige, måste vara momsreggade här och betala in moms här som om det var ett svenskt företag. Du som privatperson betalar då endast den svenska momsen.
 

Zingo

Rolex
Men då borde man väl få priset utan inhemsk moms, netto, från säljaren? Dvs. omvänd skattskyldighet?
Dvs. köper du en klocka från en handlare i Tyskland som säljer för mer än 500.000 till Sverige så får du köpa klockan utan Tysk moms men får betala Svensk moms till SKV när du tar in den till Sverige.
Eller är det bara mellan företag det fungerar på det sättet?
Stämmer, dock fixar säljaren det. Därav har vissa företag kandsspecifika sidor där varan anges i köparens valuta och köparens moms. Sedan att det är många företag som skippar det för att det är mycket admin alternativt inte vet om det är en annan femma.
 

Kugghjul

Panerai
Men då borde man väl få priset utan inhemsk moms, netto, från säljaren? Dvs. omvänd skattskyldighet?
Dvs. köper du en klocka från en handlare i Tyskland som säljer för mer än 500.000 till Sverige så får du köpa klockan utan Tysk moms men får betala Svensk moms till SKV när du tar in den till Sverige.
Eller är det bara mellan företag det fungerar på det sättet?

Handlaren sköter allt det där. Vad Kugghjul menar är att vissa företag, om de säljer för visst belopp till Sverige, måste vara momsreggade här och betala in moms här som om det var ett svenskt företag. Du som privatperson betalar då endast den svenska momsen.

Stämmer, dock fixar säljaren det. Därav har vissa företag kandsspecifika sidor där varan anges i köparens valuta och köparens moms. Sedan att det är många företag som skippar det för att det är mycket admin alternativt inte vet om det är en annan femma.

Vissa av de större gråhandlarna i Europa omsätter lätt över 500 000 SEK per år till Sverige. Jag tror att de struntar i att sköta momsen korrekt av den enkla anledningen att det skulle göra deras priser till Svenska konsumenter dyrare, något de inte är intresserade av. Dessutom skulle det väl vara visst krångel att få till det med skatteverket etc.
European-VAT-Rates.jpg
 

Vermont

Breitling
Hej, jag lånar den här tråden för mitt första inlägg på forumet. Jag har lagt en köporder på en Tag på Chrono24 hos en tysk handlare till ett pris om ca 1700 euro. Jag har nu fått ett motbud på ca 1800 euro med motiveringen att priset i annonsen är med tysk moms på 19% och att handlaren vill lägga på 6 procentenheter eftersom den ska säljas till en person i Sverige där momsen ju är 25%.
Låter detta som ett fair tillvägagångssätt? Bör jag acceptera motbudet eller borde jag backa? Jag vill givetvis ha klockan och priset är fortfarande helt ok men jag blir lite förvånad när det på Chrono24 står att inga kostnader tillkommer utöver priset i annonsen. Uppenbarligen inte riktigt korrekt.
Jag har sett lite olika uppgifter om hur detta med moms hanteras vid köp inom EU så jag känner mig inte riktigt säker på vad som gälller. Ibland att säljlandets moms betalas och ibland köplandets, ev beroende på hur stor försäljning handlaren har till landet i fråga. Vad gäller egentligen och hur brukar det erfarenhetsmässigt hanteras?

Tack på förhand, Anders
 

Admm

KS Explorers Club
Hej, jag lånar den här tråden för mitt första inlägg på forumet. Jag har lagt en köporder på en Tag på Chrono24 hos en tysk handlare till ett pris om ca 1700 euro. Jag har nu fått ett motbud på ca 1800 euro med motiveringen att priset i annonsen är med tysk moms på 19% och att handlaren vill lägga på 6 procentenheter eftersom den ska säljas till en person i Sverige där momsen ju är 25%.
Låter detta som ett fair tillvägagångssätt? Bör jag acceptera motbudet eller borde jag backa? Jag vill givetvis ha klockan och priset är fortfarande helt ok men jag blir lite förvånad när det på Chrono24 står att inga kostnader tillkommer utöver priset i annonsen. Uppenbarligen inte riktigt korrekt.
Jag har sett lite olika uppgifter om hur detta med moms hanteras vid köp inom EU så jag känner mig inte riktigt säker på vad som gälller. Ibland att säljlandets moms betalas och ibland köplandets, ev beroende på hur stor försäljning handlaren har till landet i fråga. Vad gäller egentligen och hur brukar det erfarenhetsmässigt hanteras?

Tack på förhand, Anders
Känns spontant konstigt.
Har varit med om handlare som lägger på chrono24 avgiften för en klocka. Men med motiveringen pga att moms är olika känns märkligt.
 

Omega87

Rolex
Hej, jag lånar den här tråden för mitt första inlägg på forumet. Jag har lagt en köporder på en Tag på Chrono24 hos en tysk handlare till ett pris om ca 1700 euro. Jag har nu fått ett motbud på ca 1800 euro med motiveringen att priset i annonsen är med tysk moms på 19% och att handlaren vill lägga på 6 procentenheter eftersom den ska säljas till en person i Sverige där momsen ju är 25%.
Låter detta som ett fair tillvägagångssätt? Bör jag acceptera motbudet eller borde jag backa? Jag vill givetvis ha klockan och priset är fortfarande helt ok men jag blir lite förvånad när det på Chrono24 står att inga kostnader tillkommer utöver priset i annonsen. Uppenbarligen inte riktigt korrekt.
Jag har sett lite olika uppgifter om hur detta med moms hanteras vid köp inom EU så jag känner mig inte riktigt säker på vad som gälller. Ibland att säljlandets moms betalas och ibland köplandets, ev beroende på hur stor försäljning handlaren har till landet i fråga. Vad gäller egentligen och hur brukar det erfarenhetsmässigt hanteras?

Tack på förhand, Anders

Ingen erfarenhet men känns ytterst märkligt. Kanske ska kontakta Chrono24 och höra vad de har att säga om saken. Tänker mig att säljare via Chrono har vissa villkor att uppfylla för att få sälja på deras plattform som t.ex. tydlig prisangivning och inga ytterligare priser.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej, jag lånar den här tråden för mitt första inlägg på forumet. Jag har lagt en köporder på en Tag på Chrono24 hos en tysk handlare till ett pris om ca 1700 euro. Jag har nu fått ett motbud på ca 1800 euro med motiveringen att priset i annonsen är med tysk moms på 19% och att handlaren vill lägga på 6 procentenheter eftersom den ska säljas till en person i Sverige där momsen ju är 25%.
Låter detta som ett fair tillvägagångssätt? Bör jag acceptera motbudet eller borde jag backa? Jag vill givetvis ha klockan och priset är fortfarande helt ok men jag blir lite förvånad när det på Chrono24 står att inga kostnader tillkommer utöver priset i annonsen. Uppenbarligen inte riktigt korrekt.
Jag har sett lite olika uppgifter om hur detta med moms hanteras vid köp inom EU så jag känner mig inte riktigt säker på vad som gälller. Ibland att säljlandets moms betalas och ibland köplandets, ev beroende på hur stor försäljning handlaren har till landet i fråga. Vad gäller egentligen och hur brukar det erfarenhetsmässigt hanteras?

Tack på förhand, Anders

Det finns en omsättningströskel för handlare i Tyskland, dvs om de säljer för mer än 320.000sek per år till Sverige måste de momsregistrera sig hos Skatteverket och betala in de 6% som är i mellanskillnad. Däremot innebär det också att du ska få ett SE-kvitto där det framgår att den moms du har betalat är 25%. Om de inte kan visa det så är det bara ett knep att tjäna 6% extrapengar.
 

Vermont

Breitling
Tack för era svar.
Gäller den här omsättningströskeln bara Tyskland eller gäller det alla EU-länder? Det kan vara något att ha i bakhuvudet vid prisjämförelser mellan handlare från olika länder, om inte annat för att olika medlemsstater har olika momssatser.
 
Topp