• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inbrott efter blocket annons

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det jag menar är att det finns risker med allting, men man kan inte leva och gå omkring och vara orolig. Att någon skulle göra ett inbrott hos dig för att komma åt dina klockor får man ju ändå se som rätt liten risk. Du borde inte ha denna oro i huvud taget. Däremot kanske man inte ska knalla runt i lilla Mogadishu (Rinkeby) på natten nära T-banan med en guld Rolex på sin arm. Klockor ska vara en rolig grej, ha en bra försäkring och njut av dem. :)
Förstår hur du tänker och hoppas du förstår hur jag tänker. Har klockorna försäkrade hos @Brookfield Underwriting så det är lugnt :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Tror du på allvar att du skulle få inbrott pga att du beställer ett armband?
Du missar poängen. Jag tror inte att den jag handlar av ska göra inbrott hemma hos mig men OM det skulle bli ett inbrott är säljaren den första jag skulle misstänka. Genom att köpa via en bulvan (vilket låter larvigt filmiskt) är det problemet eliminerat :)
 

Freddie L

Panerai
Du missar poängen. Jag tror inte att den jag handlar av ska göra inbrott hemma hos mig men OM det skulle bli ett inbrott är säljaren den första jag skulle misstänka. Genom att köpa via en bulvan (vilket låter larvigt filmiskt) är det problemet eliminerat :)
Så nu får du misstänka bulvanen istället? Jag förstår hur du tänker!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Någon mer som stör sig på Blockets nya meddelandesystem där folk nu skriver via Blockets app och där det är helt omöjligt att luska ut något alls om den som mailar till en. Fattar inte varför de har gjort så. Förr kunde man få fram mycket info genom mailadresser eller telefonnummer men nu ser man inte dessa alls utan bara ett meddelande skickat via blockets server. Detta ökar risken för rån och blåsningar drastiskt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Någon mer som stör sig på Blockets nya meddelandesystem där folk nu skriver via Blockets app och där det är helt omöjligt att luska ut något alls om den som mailar till en. Fattar inte varför de har gjort så. Förr kunde man få fram mycket info genom mailadresser eller telefonnummer men nu ser man inte dessa alls utan bara ett meddelande skickat via blockets server. Detta ökar risken för rån och blåsningar drastiskt.

Bara att be om folks jobbmail så är många tvivel ur vägen.

[email protected]

[email protected]
 

ScubaKing

Audemars
Någon mer som stör sig på Blockets nya meddelandesystem där folk nu skriver via Blockets app och där det är helt omöjligt att luska ut något alls om den som mailar till en. Fattar inte varför de har gjort så. Förr kunde man få fram mycket info genom mailadresser eller telefonnummer men nu ser man inte dessa alls utan bara ett meddelande skickat via blockets server. Detta ökar risken för rån och blåsningar drastiskt.

Du har helt rätt. Har helt slutat handla på blocket efter detta. Det ökar risken för rån som du säger. Mycket oseriösa människor som kan härja fritt nu. Sedan orkar man inte hålla på och logga in och så, så jag tror blocket förlorar mycket spontankunder på detta sätt. I längden tror jag dem byter tillbaka igen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du har helt rätt. Har helt slutat handla på blocket efter detta. Det ökar risken för rån som du säger. Mycket oseriösa människor som kan härja fritt nu. Sedan orkar man inte hålla på och logga in och så, så jag tror blocket förlorar mycket spontankunder på detta sätt. I längden tror jag dem byter tillbaka igen.
Använder inte Blocket själv men kan det vara så enkelt att fler och fler använder deras app, likt Facebook, och att man då inte behöver logga in, kan få notiser osv?
 

ScubaKing

Audemars
Använder inte Blocket själv men kan det vara så enkelt att fler och fler använder deras app, likt Facebook, och att man då inte behöver logga in, kan få notiser osv?

Nej man måste logga in då med. Eller ha fast konto, och då syns inte mailen man sänder ifrån ändå. Blocket har gjort lite som Tradera, att du ser profilen men inte epost osv. Så vem som helst kan skapa en profil och du ser inte var mailen kommer från.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nej man måste logga in då med. Eller ha fast konto, och då syns inte mailen man sänder ifrån ändå. Blocket har gjort lite som Tradera, att du ser profilen men inte epost osv. Så vem som helst kan skapa en profil och du ser inte var mailen kommer från.
Att man måste logga in varje gång man startar appen för att se sina meddelanden låter väldigt konstigt :confused:
 

ScubaKing

Audemars
Att man måste logga in varje gång man startar appen för att se sina meddelanden låter väldigt konstigt :confused:

Nej du måste inte logga in i appen varje gång. Men du måste ju logga in med ditt konto även i appen första gången du använder den. Och eftersom du har ett "konto" hos blocket så syns ju inte din epost för mottagaren.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tänk åt andra hållet @Zed också. Du slipper ge ifrån dig spårbara uppgifter själv.

Vad gäller risk för stöld av klocka är det inte annonsering man ska sluta med utan att dricka sprit offentligt. Risken att bli av med klockan där är oerhört mycket större. Kungsgatan i Stockholm är statistiskt sett Sveriges farligaste plats.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tänk åt andra hållet @Zed också. Du slipper ge ifrån dig spårbara uppgifter själv.

Vad gäller risk för stöld av klocka är det inte annonsering man ska sluta med utan att dricka sprit offentligt. Risken att bli av med klockan där är oerhört mycket större. Kungsgatan i Stockholm är statistiskt sett Sveriges farligaste plats.

Det känns som att det var mer seriöst innan den här ändringen när man var tvungen att fylla i sina uppgifter och sin mailadress för att skicka en förfrågan. Får uppfattningen om att folk bara skickar en massa förfrågningar och sedan skiter i att svara. Det kostar inget och man behöver inte lämna ut någon info.
 

TCB

Cartier
Man ska ha rottweiler...
https://mitti.se/ranad-pa-klocka-for-kvarts-miljon-ranarna-jagades-med-rottweiler/?tag=ostermalm


En Östermalmsbo blev rånad på sin armbandsklocka, värd 250 000 kronor, i närheten av sin bostad. Trots att han hotades med vad som såg ut att vara en pistol släppte han sin rottweiler på rånarna. Efter en tjuvjakt där flera vittnen deltog kunde en av rånarna gripas utanför Sophiahemmet.

Området Birger Jarlsgatan-Strandvägen-Nybrogatan-Östermalmstorg-Humlegården verkar riktigt hårt drabbat. Bra att de lyckades gripa dem, jag antar att de som gör den typen av rån inte gör det som en engångsgrej utan förmodligen kan knytas till andra klockrån.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Området Birger Jarlsgatan-Strandvägen-Nybrogatan-Östermalmstorg-Humlegården verkar riktigt hårt drabbat. Bra att de lyckades gripa dem, jag antar att de som gör den typen av rån inte gör det som en engångsgrej utan förmodligen kan knytas till andra klockrån.
Tänker att @Philippe Stern med tillhörande jycke snarast borde ge sig ut och patrullera området i jakt på misstänkta klockrånare. Stern och Devil skulle också kunna ha någon slags journummer ditt överförfriskade klocksnackare kan ringa för eskort hem från krogen. Har dock noterat via bilder på forumet att Devil ofta förefaller vila sig på senare tid, mer bilder när han ligger i hasorna på misstänkta klockrånare!
 

POO

Panerai
Man ska ha rottweiler...
https://mitti.se/ranad-pa-klocka-for-kvarts-miljon-ranarna-jagades-med-rottweiler/?tag=ostermalm


En Östermalmsbo blev rånad på sin armbandsklocka, värd 250 000 kronor, i närheten av sin bostad. Trots att han hotades med vad som såg ut att vara en pistol släppte han sin rottweiler på rånarna. Efter en tjuvjakt där flera vittnen deltog kunde en av rånarna gripas utanför Sophiahemmet.

Mest uppseendeväckande i den artikeln är

"Den rånade mannen säger sig ha blivit mycket skärrad av rånet. Dagen därpå eskorterades han till jobbet av tre livvakter."
 
P

Philippe Stern

Guest
Tänker att @Philippe Stern med tillhörande jycke snarast borde ge sig ut och patrullera området i jakt på misstänkta klockrånare. Stern och Devil skulle också kunna ha någon slags journummer ditt överförfriskade klocksnackare kan ringa för eskort hem från krogen. Har dock noterat via bilder på forumet att Devil ofta förefaller vila sig på senare tid, mer bilder när han ligger i hasorna på misstänkta klockrånare!
Jag löper liten risk att bli rånad då min Patek är så ful enligt många. Sen är Devil ganska bitglad. Men hugger mest bara på kommando. Att jaga springande figuranter är det bästa han vet. Hugger i vänster arm och vägrar släppa.
 

sweedee

Cartier
Hoppas han återkopplar hur det gick med försäkring och vilken han har. Har ju varit mycket snack om just försäkringar här på KS, speciellt med nya sponsorn men inte överdrivet många exempel när det faktiskt har skett något.
 

thetaliban

Cartier
2-Faktor
Man ska ha rottweiler...
https://mitti.se/ranad-pa-klocka-for-kvarts-miljon-ranarna-jagades-med-rottweiler/?tag=ostermalm

Jag var faktiskt på plats precis innan dådet och såg gärningsmännen innan de skred till verket. Någon minut senare hade jag kommit upp till valhallavägen och hörde då ett avgrundsvrål. Den rånade mannen sprang efter gärningsmännen i ett tämligen högt tempo. Kan dock avslöja att rottweilern inte gjorde sitt jobb särskilt bra. Den travade mest runt i cirklar... dock väldigt obehaglig upplevelse eftersom man inte riktigt visste hur man skulle ingripa. Det ju var uppenbart att det fanns någon form av vapen med i bilden.


En Östermalmsbo blev rånad på sin armbandsklocka, värd 250 000 kronor, i närheten av sin bostad. Trots att han hotades med vad som såg ut att vara en pistol släppte han sin rottweiler på rånarna. Efter en tjuvjakt där flera vittnen deltog kunde en av rånarna gripas utanför Sophiahemmet.
 
Topp