• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inbrott - köpråd >>>>>>>

Snigel

Cartier
2-Faktor
Hej KS!

Under nyår hade jag och min familj(bor hemma, hehe) tyvärr inbrott, och då stals vår bil, samt tre utav mina klockor.

Klockorna som stals var min CWC
bild 4.JPG


Seiko Monster
bild 1.JPG


Samt min studentpresent, Omega SMP
bild 2.JPG



Frågan som nu kommer är, vad skall jag köpa nu när klockorna är borta? Först och främst tänkte jag nämna att det blir en SMP igen, då det trots allt var min studentpresent och modellen i sig har ett visst affektionsvärde. Tanken är att komplettera SMPn med något som inte nödvändigtvis kompletterar den, om ni hänger med. Det kan alltså vara en (sport)dressare likväl som en dykare. Jag har inte speciellt mycket användning utav en ren dressare, utan vill gärna att klockan skall ha minst 100m WR och tåla lite. Prisklass 10-25 k.

Just nu ser kompanjonen till den blivande SMPn ut att bli Sinn U1 SDR, på svart gummi (silikon). Jag gillar modellen, och att den är gjord i tyskt ubåtsstål gör ju inte saker och ting tråkigare. Är dock fundersam om den kanske blir aningen stor och toolig (44mm)?
DSC_0357.jpg



Jag har även funderat lite på Rolex DJ samt Omega AT (38,5mm), men de ligger lite över min prisklass, och dessutom är dykare trots allt min favorittyp av klockor.

Kom med förslag! :)
 

P-A

Sir Spamalot
Jag vet inte varför men jag är inte kompis med Sinn.
Jag skulle hellre spara lite och lägga de på en juste DJ eller billig sub.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Surt med inbrott. fan att inte folk kan skilja på mitt o ditt.
SMP ska du självklart ordna sedan tycker jag att du bör behålla din SD oxå och komplettera med nån AT alt DJ.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tråkigt att höra om inbrott :(
Verkar dock som att du inte deppar ihop för mycket och den där U1an verkar ju riktigt fräck. Vet sedan tidigare ägda klockor att det är kvalitetsur som är gjorda för att användas hårt. Kör på!
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Just nu ser kompanjonen till den blivande SMPn ut att bli Sinn U1 SDR, på svart gummi (silikon). Jag gillar modellen, och att den är gjord i tyskt ubåtsstål gör ju inte saker och ting tråkigare. Är dock fundersam om den kanske blir aningen stor och toolig (44mm)?
DSC_0357.jpg



Jag har även funderat lite på Rolex DJ samt Omega AT (38,5mm), men de ligger lite över min prisklass, och dessutom är dykare trots allt min favorittyp av klockor.

Kom med förslag! :)

Som du vet kör jag sedan ett par veckor en U1:a. Kör både länk och gummi. Jag har rätt taniga handleder och har aldrig tidigare kunnat bära upp 44mm, men U1:an funkar perfekt! Bandhornen gör att den känns mindre. På gummit känns den lite mindre. En helt fantastisk klocka! Är fortfarande helt överväldigad av hur gedigen den känns.

/Henrik
 

Noami

Cartier
Beklagar inbrottet, läskigt att något så oförutsett kan röva bort hela samlingen.
Vad sägs om en beggad Rolex Exp. Man borde väl kunna hitta en bra för ~25k? (Rätta mig om jag har fel)
För övrigt tycker jag att U1:an är helball, stentuff design. Personligen är 44mm för stort för mig, och vid köp av en Sinn-dykare hade det istället blivit EZM 3 som är 41mm. Med det sagt tycker jag att du borde köra på det du är mest bekväm med, oavsett vad du bestämmer dig för så kommer det finnas en större Panna där ute ;)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Snigel hade du någon klocka på dig som på så vis undkom tjuvarna? (Lite nyfiken bara)

Även om det bara är materiella ting så är det så jävla tråkigt att bli av med grejerna. :(
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Surt med inbrott.

Kör på Sinn, mkt kvalitet för pengen, tycker de är riktigt tuffa.

Jag hade dock valt en som inte är pvd'ad. Dumt lägga på pvd som har lägre hårdhetsgrad än materialet under (tegimenterat stål är hårdare än pvd'n på klockorna)
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Surt med inbrott. fan att inte folk kan skilja på mitt o ditt.
SMP ska du självklart ordna sedan tycker jag att du bör behålla din SD oxå och komplettera med nån AT alt DJ.


Tyvärr så kan jag inte riktigt motivera att äga en så dyr klocka i nuläget :(

Snigel hade du någon klocka på dig som på så vis undkom tjuvarna? (Lite nyfiken bara)

Även om det bara är materiella ting så är det så jävla tråkigt att bli av med grejerna. :(


Jag hade på mig min SD 116600. Tänkte lämna rollen hemma och ta SMPn, men ändrade mig precis innan jag skulle åka till flygplatsen. Och det var tur som fan
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte varför men jag är inte kompis med Sinn.
Jag skulle hellre spara lite och lägga de på en juste DJ eller billig sub.


Nja, vintage är nog inte riktigt min grej, men en DD hade ju inte suttit fel. Dock så är tom en head only utanför budget :(

Har dock sneglat lite på 116200 och 116234, sjukt fina. På oyster-länk då. Också utanför budget

hämta.jpeg


hämta.jpeg

rolex-datejust-steel-blue-bold-index-dial-116200-rehaut-oyster-watch-chest-g2.png
 
  • Like
Reactions: P-A

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Nja, vintage är nog inte riktigt min grej, men en DD hade ju inte suttit fel. Dock så är tom en head only utanför budget :(

Har dock sneglat lite på 116200 och 116234, sjukt fina. På oyster-länk då. Också utanför budget

hämta.jpeg


hämta.jpeg

rolex-datejust-steel-blue-bold-index-dial-116200-rehaut-oyster-watch-chest-g2.png

Håller med. DJ är riktigt bra och lite mer classy på nåt vis. imorn är det dessutom 21 vilket innebär rött i bubblan på min DJ :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag hade på mig min SD 116600. Tänkte lämna rollen hemma och ta SMPn, men ändrade mig precis innan jag skulle åka till flygplatsen. Och det var tur som fan

Ibland har man lite tur i oturen!

Med en Sinn blir det ganska många dykare. Du ska inte kolla på ngt annat istället? Tex en beggad Speedmaster.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Ehh, nä men vänta nu... Är det inte bättre å behålla SDn och försöka köpa till en SMP? Eller måste SDn bort? Den är ju sjukt cool ju!


Hade gärna behållt SDn, men känner inte att jag kan motivera att äga en så dyr klocka som student :(
Vill egentligen inte sälja den, då det är min favoritrolex, som en sub fast extra allt. Får köpa en när jag kommer ut i arbetslivet. Eller vinner på triss. Kommer iaf definitivt att äga en igen
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tråkigt att höra, idioter det finns.
Går att hitta en aquaterra för runt 25k oftast, plus någon tusing på de som gått på köp och sälj. Annars är pelagos ett utmärkt val, lite roligare och ovanligare.
 

CLT

Rolex
Tråkigt att höra, idioter det finns.
Går att hitta en aquaterra för runt 25k oftast, plus någon tusing på de som gått på köp och sälj. Annars är pelagos ett utmärkt val, lite roligare och ovanligare.
Snart lika vanligt som SubC.. ;)

Både ubåts-Sinnen och Pelagos är två riktigt bra val. Med Pelagosen följer det med gummi. Perfekt för att alternera länken. Så kan du leva med titan så välj Pelagos.
Annars, vänta tills efter Basel. Viskas om en ny version i kanske stål.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Tråkigt att höra, idioter det finns.
Går att hitta en aquaterra för runt 25k oftast, plus någon tusing på de som gått på köp och sälj. Annars är pelagos ett utmärkt val, lite roligare och ovanligare.


Snart lika vanligt som SubC.. ;)

Både ubåts-Sinnen och Pelagos är två riktigt bra val. Med Pelagosen följer det med gummi. Perfekt för att alternera länken. Så kan du leva med titan så välj Pelagos.
Annars, vänta tills efter Basel. Viskas om en ny version i kanske stål.


Har kikat lite på Pelagos också, då jag har en god vän tillika klocksnackbroder som äger en. Den är absolut ett alternativ, men känns lite dumt att köpa likadan klocka som honom. Töntigt, kanske, men vill ha något "eget".

Pelagos i stål hade kanske inte varit heldumt...fan, skall man behöva vänta ända till mars innan man kan ta ett beslut :banghead:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag blev har tackat mig själv otaliga gånger att jag lämnade SMPn hemma och tog med rollen. Blir nästan religiös. Speciellt då jag äger min SD i smyg, hehe. Mina päron har inte den blekaste. Hade helt klart blivit lite jobbigt att förklara att den var stulen o_O

Hehe. Att äga en rolle i smyg måste ju vara värre än att smygröka. :D
 
Topp