Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Inbyte vid utbyte hos Rob E?

Diskussion i 'Diskussion' startad av JL72, 18 mars 2014.

1. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Jag skrev i en tidigare tråd om ett eventuellt förestående byte av visare på min GMT Master II 16713, och jag har nu fått svar från Rob E:s urmakare. Svaret i sig väcker dock funderingar på hur jag ska göra. Det är nämligen så att det är "inbyte som gäller". Bakgrunden är att jag uttryckte att jag ville behålla de tritiumvisare som byts ut - till förmån för nya med superluminova - för att ha möjligheten att någon gång i framtiden återställa klockan i så nära ursprungligt skick som möjligt.

Är förfarandet att urmakeriet behåller de utbytta delarna standard i branchen?

/Johan

2. hedbrg

hedbrg Borgare

Jag hade bett om en offert där jag får behålla utbytta delar, och om de inte går för sig hade jag sett mig efter annan urmakare.

JL72 gillar detta.
  3. Anfield

Anfield Borgare

Min kompis servade nys en Omega Seamaster kronograf från 98 (Bond)
    på Nymans.
    Han fick tillbaka alla visarna i en lite påse, Dom små hade
    med tiden blivit sött rosa.
    Urtavlan fick ha i en ask, som blivit blekt.
    Kronograf knapparna, alla gamla packningar samt den massivt
    slitna och blekta bezeln fick han åter.
    Så allt dom bytt ut fick han tillbaka i små påsar samt askar.

Så du borde få tillbaka dina visare helt klart.

wojtecki och JL72 gillar detta.
  4. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna

Jag gjorde det med vändande e-post och inväntar svar, men grundfrågan är ändå intressant tycker jag. Ser det likadant ut hos alla AD för alla varumärken? Är det Rolex som ställer kraven på inbyte, eller är det urmakeriet som gör det?

/Johan

5. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Rolex vill inte att man skall få tillbaka de gamla delarna. Däremot har ADs i länder som inte har Rolex Service Centers inte tvingats till detta än vad jag vet. Ibland får man rabatt om man lämnar t.ex. sin tavla i inbyte.

JL72 gillar detta.
  6. TiE

TiE Friends of KS

Det här är lite olika från märke till märke. Vid en koll nyligen betr byte av tavla på Breitling visade det sig vara svindyrt plus att du inte fick behålla gamla tavlan. På Rolex tror jag man får behålla den gamla så då förstår jag inte varför de behåller visarna? Misstänker att de inte vill ha originaldelar ute på drift som kan hamna i andra ur.

Eurenius och JL72 gillar detta.
  7. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna

Ja, då är det förmodligen så att det är Rolex som ligger bakom kravet/önskemålet att utbytesdelarna ska in. Förbaskat trist dock.

8. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna

Tack för info! Jag ser också som enda rimlig förklaring till önskemålet att behålla visarna att förhindra att originaldelar sprids. Vikten torde vara obetydlig, och guldvärdet likaså.

9. ZQT

ZQT The Banker

Bytte bezel på en 16710 på Rob E innan jul och fick behålla den gamla om det hjälper någon!

JL72 gillar detta.
  10. konkas

konkas Friends of KS

Be snällt så får du säkert behålla din gamla visare.

JL72 gillar detta.
  11. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna

Jag är snäll. Nästintill lismande. Därtill villig att betala för ynnesten :angel:

Det här är i princip jag för tillfället:

HeliDive, vonhall, _jonte och 1 annan gillar detta.
  12. Asplund

Asplund Friends of KS

Från:
    Förorten
    Det där är typ vår IT-avdelning!

Boris Balkan och JL72 gillar detta.
  13. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna

Vår IT-avdelning är - tack och lov - raka motsatsen, men jag känner igen attityden. Sketchen är i alla fall klockren (pun intended).

14. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Nu vaknar forumpolisen i mig. Ett tips är att folk kanske bevakar dina gamla tråd, så du kan ju med fördel fortsätta skriva i den.

Behåll de du har om du måste byta in.

ZQT gillar detta.
  15. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Sorry Yonsson. My bad. Kan du som politruk flytta inläggen från denna tråd till den andra? :borg:

16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Nej nej. Men bra att tänka på inför framtiden. Man vill ju kunna följa ett händelseförlopp i en trådigt kan ju lägga en länk till denna tråd i din förra om du vill.

17. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Sir, yes sir :blackeye:

Jag förstår poängen, och rättar mig villigt i ledet. Nu har jag länkat från föregående tråd. Då den förra tråden innehöll flera frågeställningar och lite annat tänkte jag att jag för detta ärende, diskussionen om inbyte av delar mot utbyte, förtjänade en egen tråd. My bad som sagt.

/Johan

ZQT gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Gå till nymans och hör efter hur de gör.

19. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna

Ja, det är naturligtvis ett alternativ. Tack för tipset Jag ska dock ändå till Rob på måndag för att hämta ett armband jag beställt, och då jag är lantis är tiden värdefull; har inte så mycket tid till förfogande i vår huvudstad. Har dessutom, kan tilläggas, bara bra erfarenheter av Rob hittills. Borde inte två olika AD i samma stad ge samma service till sina kunder?

/Johan

20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Det kan vara samma, jag fick allt utbytt med mig i olika små fina påsar från nymans, bytte dock ej visare men lite annat.

21. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna

Tack igen Compiss. Jag avvaktar till imorgon. Hör jag inget från Rob ser jag mig om efter andra alternativ.

För att summera tråden låter det som att eventuellt inbyte dels beror på vilken del av klockan du byter in (se detta inlägg), och dels klockans fabrikat (se detta inlägg och detta inlägg). Inte lätt att vara klockentusiast.

/Johan

22. JL72
    Trådstartare

JL72 Bonde

Från:
    Dalarna
    Uppdatering i ärendet:

Det ser ut att lösa sig med visarbytet hos Rob, och jag kommer att få behålla visarna.

Bakom önskan att ta befintliga delar i inbyte finns Rolex önskan att undvika att reservdelar sprids på andrahandsmarknaden.

Stort tack till Rob och till er - forummedlemmar - som engagerade er i denna tråd.

/Johan

Aboynamedsue, jabla och Tobbe-i-Etuna gillar detta.
  23. Uffe

Uffe Biskop

Vad bra! Gott att det löste sig :)

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

24. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Så bra att det löste sig...

25. ZQT

ZQT The Banker

Rob är chef