• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Incoming quiz!

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Frågesport på inkommande!
Frågan är tvådelad och gäller baksidan på klockan som hoppeligen dyker upp hos undertecknad i nästa vecka!

1: vilken var sporten som Rolex sponsrade i Innsbruck 1964 (enkelt...?)
2: vilket var det främsta fysiska kännetecknet för utövarna (utslagsfråga!)



Första pris är ett mycket(!) nice tidstypiskt Horlon Solaire NOS tygstrap från 50-talet, 18mm, tvåsidigt
http://stores.ebay.com/Timesofplenty-Vintage-Watch-Bands

Här monterat på en Universal Geneve Polerouter:



Svar i tråden före midsommardan el så
 

hejo

Panerai
Chansar och resonerar högt och lågt........
Innsbruck 1964 - VinterOS
Rolex koppling och VinterOS - Jean Claude Killy (Alpin och Rolexlegend)
Jean Claude Killy - Utförsåkning

Men NiklasArvid är lurigare än så så mitt svar blir
Ishockey - Rolex Fairplay Cup, World Ice Hockey Championship, Innsbruck 1964
Attribut får bli en chansning på klubba :)

Kan det vara så att det är en Rolex ref 1500 från 1963 som är på väg in????

Som sagt en ren chansning.....

/Henrik
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Ser väldigt spännande ut :)

Kanske nåt med segling och vattentäthet?

Snart dax för klämlunch igen!
 

Andrew

Cartier
Chansar och resonerar högt och lågt........
Innsbruck 1964 - VinterOS
Rolex koppling och VinterOS - Jean Claude Killy (Alpin och Rolexlegend)
Jean Claude Killy - Utförsåkning

Men NiklasArvid är lurigare än så så mitt svar blir
Ishockey - Rolex Fairplay Cup, World Ice Hockey Championship, Innsbruck 1964
Attribut får bli en chansning på klubba :)

Kan det vara så att det är en Rolex ref 1500 från 1963 som är på väg in????

Som sagt en ren chansning.....

/Henrik

Jag tror hejo har rätt med ishockeyn. Däremot tolkar jag utslagsfrågan som att den har att göra med attribut som hänger samman med utövarna även utanför rinken.
Och vad kännetecknar då en råbarkad ishockeyspelare från sextiotalet? Jo, utslagna tänder och ärr i ansiktet.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Va! Tänker du skänka bort mitt band?! Längdskidåkning och snormustasch, borde det ju vara :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Btw! Är det ishockey, så vill jag gärna se, klämma, och veta mer om Rollen! Vems har det varit?
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Hmm. Hade inte en chans på frågan men ser fram emot bilder när Rolexen anländer. Polerouter är f.ö. en "vill ha klocka"
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
F-n vilka klippor ni är, Andrew - helt rätt, band kommer i posten (pm:a adress), Henrik - grymt klippt, du får ett (minst) lika schysst likadant band i blå färger som god tvåa (din adress har jag...)


Mycket riktigt "rolex fair play cup", en rolle till varje gubbe i laget med färrest utvisningsminuter i VM. Hockey VM gick ihop med OS 1964 i Innsbruck.

Finnarna tog den titeln 1964, sovjeterna VM, Sverige 2:a o Sven Tumba vann poängligan!

9AB2E210-EA53-45A0-92D6-A570DFBE6D2C-1371-000002A21AC3F17A_zps5a8c1c9b.jpg


Hjälmtvång infördes först 1970, så det här var ett std "fighting face"...

21873122-957F-4BB2-B7BA-D44564942E7D-1371-000002A220CD8B58_zpsccccf062.jpg


Klockan har tillhört Lasse Oksanen. Säljaren hade en från Helsinki -65 också som jag övertygade en polare att köpa.

A2212E8C-46C6-4DE8-9281-FE6AE339A320-1371-000002A58F269830_zps33923b92.jpg


Denna har fina lövformade visare, lite trist tavla iofs, gulaktig enligt polarn som tagit emot den (säljaren korspostade... tuuur för honom att vi är kompisar...) går ju alltid att skaffa en roligare 1500-tavla i tex brunt?

2C490FCA-13FF-4352-AC79-9EF9E83E9413-1371-000002A213D67E16_zps65c59e4c.jpg
 

hejo

Panerai
Bugar och bockar, borde ju ha klippt attributet om jag bara tänkt till lite (det matchar ju dock inte med syftet med gåvan till de snällaste spelarna....)

Älskar ditt sätt att resonera när du köper klockor, det finns alltid en tanke och en historia bakom, respekt!

Tack igen!
/Henrik
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
nu på plats!

mycket fin tavla i lite ljus champagneton! och bra boett

och äntligen en 19mm:are med bandstiftshål igen, så att det coola Aurum -rockabandet kommer till användning igen!!

en jäkla clean klassiker helt enkelt, med en lite roligare twist med gravyren på baksidan!



 

hejo

Panerai
As Always en historia en tanke, Tack Niklas för att du berikar denna lilla ankdamm med ditt kunnande och ditt engagemang, vad vore vi inte utan dig :D
/Henrik
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Grym Rolle NiklasArvid! Hur värderas proveniensen hos denna typ av specialare i Rolexvärlden?

det dubblar ju värdet lätt!!!

nävars, är nog inte värt så mycket gick en på kaplans för några år sen för 12+provision, ...låt oss bara säga att denna var billigare... kom också från UK där ishockeyparafernalia inte är riktigt hett...
 
Topp