• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Indentifiera en Seiko

JiiWe

Cartier
Hej,

Jag köpte en Seiko billigt på Ebay härom veckan och fick idag hem den. På annonsen stod det att det var ett quartzur men när den kom hit såg jag att det var en mekanisk. Den är 37 mm i diameter och på urtavlan står det Seiko Automatic, 17 jewels, Japan 6309 -8360R. Jag är nöjd med uret men blev nyfiken vad det är för något ur eftersom det tydligen var automatiskt. Urtavlan är mycket mörkare i verkligheten än hur den ser ut på bilderna. Ber om ursäkt för dåliga bilder, jag ska ta bättre senare idag

Tack på förhand
20140303_144024.jpg
20140303_144053.jpg
20140303_144104.jpg
20140303_144831.jpg
 

JiiWe

Cartier
Såg att trådstarten var felstavad... Indentifiera -- dafuq? Identifiera ska det såklart vara!
 

JiiWe

Cartier
Den var trevlig, hur går den? Håller den tiden någorlunda?

Nej, det är det som är kruxet... Funderar om jag ska ta kontakt med säljaren och skicka tillbaka den eller om jag ska spara den (det beror på hur mycket det kostar/hur svårt det är att få den att hålla tiden någorlunda). Tycker Seikos klockor är jäkligt snygga och det här är min lilla budget Grand-Seiko (det är känslan jag har i a f! Och ja, jag vet att det är stor skillnad på denna och en riktig Grand Seiko)

Edit: Såg nu att jag tidigare skrivit att jag är nöjd med uret. Det är ändrat till tveksam nu eftersom jag nu förstått att klockan inte håller tiden.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Nej, det är det som är kruxet... Funderar om jag ska ta kontakt med säljaren och skicka tillbaka den eller om jag ska spara den (det beror på hur mycket det kostar/hur svårt det är att få den att hålla tiden någorlunda). Tycker Seikos klockor är jäkligt snygga och det här är min lilla budget Grand-Seiko (det är känslan jag har i a f! Och ja, jag vet att det är stor skillnad på denna och en riktig Grand Seiko)

Edit: Såg nu att jag tidigare skrivit att jag är nöjd med uret. Det är ändrat till tveksam nu eftersom jag nu förstått att klockan inte håller tiden.

Jovisst är den snygg, men den bör ju hålla tiden, ta reda på vad det kostar att serva den, sen ta ställning till om du orkar vänta på att den servas eller ej. Hur mycket avviker den per dygn?
 

JiiWe

Cartier
Jovisst är den snygg, men den bör ju hålla tiden, ta reda på vad det kostar att serva den, sen ta ställning till om du orkar vänta på att den servas eller ej. Hur mycket avviker den per dygn?

Jag skulle gissa på att den går cirkus 30 min för fort per dygn så det är ganska stor avvikelse...
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Kolla med McGyver om han kanske kan förbarma sig för en billig eller skälig peng. Det är en väldigt fin Seiko hur som haver.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Är det originallänk? Isf är det ju extra kul, tycker oftast man ser gamla seiko på läder... :)
Det kan ju vara så att det bara är balansen som är smutsig/magnetiserad, om så är fallet är det ju ofta ganska enkelt löst.
 

JiiWe

Cartier
Är det originallänk? Isf är det ju extra kul, tycker oftast man ser gamla seiko på läder... :)
Det kan ju vara så att det bara är balansen som är smutsig/magnetiserad, om så är fallet är det ju ofta ganska enkelt löst.

Aa, det är originallänk ja. Den är otroligt skön att bära (är inte särskilt van med länkar och hur de är uppbyggda) för den är rörlig i alla längdriktningar i princip.

Jag hoppas att det är något mindre fel på den för jag tycker verkligen om klockans utseende! Det skulle vara tråkigt att behöva skicka tillbaka den.
 
Topp