• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Indien och Favre-Leuba? (Eller Fortis etc.)

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Vad är det med Indien och alla dessa fulrenoverade Favre-Leuba? Eller Fortis? Eller...

Favre-Leuba var ju ett rätt erkänt och bra tillverkare förr. Lika så Fortis, Enicar, Nivada etc. Listan kan göras lång. Bra tillverkare som inte är stora idag. Dessa betingar ju i de flesta fall inga stora pengar idag. Ändå är det dessa klockor som dyker upp fulrenoverade och i många fall frankens och hopplock. Dessutom till de mest märkliga färgkombinationerna. Varför? Är det att man inte vill bli anklagad eller granskad så som man blivit med Omegor eller Rolexar? Är det för att dessa fulrenoverade klockor är avsedda till en annan klientel? Finns det drivor av Favre-Leuba i efterdyningarna av de gamla brittiska kolonierna? Whats the deal med Indiska Favre-Leubor?!

$_577.jpg

s-l16002.jpg
s-l16001.jpg
$_578.jpg
s-l1600.jpg
$_57XUCB9RJT.jpg
$_576.jpg
$_575.jpg
$_574.jpg
$_573.jpg
$_572.jpg
$_571.jpg
$_57.jpg
sfort.jpg
s-l16030.jpg
s-l16400.jpg
s-l16040.jpg
s-l16003.jpg
fortis.jpg


Notera även alla "Omega Ranchero"-målade varianter som återfinns hos alla Indiska renoverade klockmärken...

//Rozzy :confused:
 

Carolin

Cartier
Vad är det med Indien och alla dessa fulrenoverade Favre-Leuba? Eller Fortis? Eller...

Favre-Leuba var ju ett rätt erkänt och bra tillverkare förr. Lika så Fortis, Enicar, Nivada etc. Listan kan göras lång. Bra tillverkare som inte är stora idag. Dessa betingar ju i de flesta fall inga stora pengar idag. Ändå är det dessa klockor som dyker upp fulrenoverade och i många fall frankens och hopplock. Dessutom till de mest märkliga färgkombinationerna. Varför? Är det att man inte vill bli anklagad eller granskad så som man blivit med Omegor eller Rolexar? Är det för att dessa fulrenoverade klockor är avsedda till en annan klientel? Finns det drivor av Favre-Leuba i efterdyningarna av de gamla brittiska kolonierna? Whats the deal med Indiska Favre-Leubor?!

$_577.jpg

s-l16002.jpg
s-l16001.jpg
$_578.jpg
s-l1600.jpg
$_57XUCB9RJT.jpg
$_576.jpg
$_575.jpg
$_574.jpg
$_573.jpg
$_572.jpg
$_571.jpg
$_57.jpg
sfort.jpg
s-l16030.jpg
s-l16400.jpg
s-l16040.jpg
s-l16003.jpg
fortis.jpg


Notera även alla "Omega Ranchero"-målade varianter som återfinns hos alla Indiska renoverade klockmärken...

//Rozzy :confused:

Jag har faktiskt funderat detsamma Rozzy. Återkommer när jag klurat lite om ingen annan hinner före.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Spännande! Här var en användare, "DPL" som verkar insatt;
During British times there were very few watch brands available in India. Favre Leuba was one of them and the most popular one. The wrist watch segment was available in India till late 70’s. As well, it is the most popular watch in India even today. In fact the Favre Leuba manufacturing company at Switzerland has been taken over by an Indian watch manufacturer TATA, in 2011. From 1940 till late 80’s the Favre Leuba had a Russian counterpart. Those watches were only available in India. Those watches said to be the duplicate Favre Leuba, as they were Russian made. Only the balance/movement used to be Swiss Made. The Russian company was nothing but the out sourcing of the Swiss company. Though, the people in India had the impact of Swiss product, they appreciated the Russian product as well. After 1975, the Swiss company and the Russian company started assembling the watches instead of manufacturing them entirely. Most of the parts used to be Asian made, at this time. That stared the downfall of Favre Leuba in India. The Sea King and Sea Chef are the two models which are still available in India. I have got 10 Favre Leubas. The eldest one is 1930 made. For your information, except Favre Leuba there were three other brand available in India during British era.
Favre Leuba
Camy
Henri Sandoz & Fil
West End (Only pocket watches)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Har suttit ch funderat på exakt samma sak:D Skönt att du sprider lite ljus över saken @Rozzy ! Nu får du slänga upp en bild på din favre!
 

Kaha

Omega
Har också en favre leuba som jag är rätt säker på inte gått förbi Indien.

Det brukar ju synas rätt så bra på skruvskallarna om den har varit i Indien eller inte...
Den där är inte sönderskruvad.
(Jag brukar köpa en del Favre-Leuba på eBay, jag köper aldrig ifrån Indien och aldrig utan tydlig bild på urverket (en gång såg jag en Indisk F-L, där det på auktionsbilden syntes att en verkskruv lossnat och fastnat bakom rotorn :eek:))
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det brukar ju synas rätt så bra på skruvskallarna om den har varit i Indien eller inte...
Den där är inte sönderskruvad.
(Jag brukar köpa en del Favre-Leuba på eBay, jag köper aldrig ifrån Indien och aldrig utan tydlig bild på urverket (en gång såg jag en Indisk F-L, där det på auktionsbilden syntes att en verkskruv lossnat och fastnat bakom rotorn :eek:))
Sedan kan den ju vara sönderskruvad eller i stort behov av service även fast dem inte kommer från indien.
Den här (även fast inte från indien) är t.ex. i behov av service, saknar originalkrona?, ser lite medfaren ut och saknar visare. Får se om jag orkar göra någonting åt den... :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Sedan kan den ju vara sönderskruvad eller i stort behov av service även fast dem inte kommer från indien.
Den här (även fast inte från indien) är t.ex. i behov av service, saknar originalkrona?, ser lite medfaren ut och saknar visare. Får se om jag orkar göra någonting åt den... :)

Jag sitter på en Leuba- krona som inte passade min Duomatic. Kan ta måtten om du är intresserad ..
 

solex

Omega
Vad är det med Indien och alla dessa fulrenoverade Favre-Leuba? Eller Fortis? Eller...

Favre-Leuba var ju ett rätt erkänt och bra tillverkare förr. Lika så Fortis, Enicar, Nivada etc. Listan kan göras lång. Bra tillverkare som inte är stora idag. Dessa betingar ju i de flesta fall inga stora pengar idag. Ändå är det dessa klockor som dyker upp fulrenoverade och i många fall frankens och hopplock. Dessutom till de mest märkliga färgkombinationerna. Varför? Är det att man inte vill bli anklagad eller granskad så som man blivit med Omegor eller Rolexar? Är det för att dessa fulrenoverade klockor är avsedda till en annan klientel? Finns det drivor av Favre-Leuba i efterdyningarna av de gamla brittiska kolonierna? Whats the deal med Indiska Favre-Leubor?!
Det som är roligt att man hittar samma färgkombinationer i många klockmärke såsom Fortis. Enicar, Favre-Leuba, Nivada etc. En förklaring till dessa är att de var lata att byta färgkombinationerna när urtavlor printar. Då kör de samma färger trots olika klockmärke...med indiska färgsmakar i färgkombinationerna..:arghh:
 
Topp