Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Indien och Favre-Leuba? (Eller Fortis etc.)

Diskussion i 'Vintage' startad av Rozzy, 9 december 2015.

1. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Vad är det med Indien och alla dessa fulrenoverade Favre-Leuba? Eller Fortis? Eller...

Favre-Leuba var ju ett rätt erkänt och bra tillverkare förr. Lika så Fortis, Enicar, Nivada etc. Listan kan göras lång. Bra tillverkare som inte är stora idag. Dessa betingar ju i de flesta fall inga stora pengar idag. Ändå är det dessa klockor som dyker upp fulrenoverade och i många fall frankens och hopplock. Dessutom till de mest märkliga färgkombinationerna. Varför? Är det att man inte vill bli anklagad eller granskad så som man blivit med Omegor eller Rolexar? Är det för att dessa fulrenoverade klockor är avsedda till en annan klientel? Finns det drivor av Favre-Leuba i efterdyningarna av de gamla brittiska kolonierna? Whats the deal med Indiska Favre-Leubor?!

$_577.jpg
    s-l16002.jpg s-l16001.jpg $_578.jpg s-l1600.jpg $_57XUCB9RJT.jpg $_576.jpg $_575.jpg $_574.jpg $_573.jpg $_572.jpg $_571.jpg $_57.jpg sfort.jpg s-l16030.jpg s-l16400.jpg s-l16040.jpg s-l16003.jpg fortis.jpg

Notera även alla "Omega Ranchero"-målade varianter som återfinns hos alla Indiska renoverade klockmärken...

//Rozzy :confused:

Gummo, jhellstrom, Kettil och 10 andra gillar detta.
  2. Carolin

Carolin Friends of KS

Jag har faktiskt funderat detsamma Rozzy. Återkommer när jag klurat lite om ingen annan hinner före.

Rozzy gillar detta.
  3. Carolin

Carolin Friends of KS

4. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Spännande! Här var en användare, "DPL" som verkar insatt;
    During British times there were very few watch brands available in India. Favre Leuba was one of them and the most popular one. The wrist watch segment was available in India till late 70’s. As well, it is the most popular watch in India even today. In fact the Favre Leuba manufacturing company at Switzerland has been taken over by an Indian watch manufacturer TATA, in 2011. From 1940 till late 80’s the Favre Leuba had a Russian counterpart. Those watches were only available in India. Those watches said to be the duplicate Favre Leuba, as they were Russian made. Only the balance/movement used to be Swiss Made. The Russian company was nothing but the out sourcing of the Swiss company. Though, the people in India had the impact of Swiss product, they appreciated the Russian product as well. After 1975, the Swiss company and the Russian company started assembling the watches instead of manufacturing them entirely. Most of the parts used to be Asian made, at this time. That stared the downfall of Favre Leuba in India. The Sea King and Sea Chef are the two models which are still available in India. I have got 10 Favre Leubas. The eldest one is 1930 made. For your information, except Favre Leuba there were three other brand available in India during British era.
    Favre Leuba
    Camy
    Henri Sandoz & Fil
    West End (Only pocket watches)

klockodile och Carolin gillar detta.
  5. Forsberg

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Haha, för ganska precis 5 timmar sen så satt jag och funderade på exakt samma sak.. Men nu fick vi ju svaret av Rozzy..

Rozzy gillar detta.
  6. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Rättade till lite :)

Carolin och Rozzy gillar detta.
  7. Forsberg

Forsberg Borgare

Från:
    Stockholm
    Det gjorde du rätt i..!
    Förlåt @Carolin jag var för trött för att börja följa länkar och i min lathet så läste jag bara det som serverades på fat av Rozzy.. Dåligt av mig..:sorry:

Carolin och eriksson850 gillar detta.
  8. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Tror det finns en tråd om detta några år bakåt i tiden. Dessa har ju hittat till Tradera pga joppar som sitter budar hem skräp och sedan säljer för 10ggr pengarna på tratten. Blä!

plattfot, Pictor och eriksson850 gillar detta.
  9. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag testade att buda hem en Mumbai- Leuba för några år sedan. Fick hem en klocka med urverk som gick ganska dåligt och rasade totalt efter 5 månader. När jag öppnade klockan visade det sig att den var lagad med både lim och tejp. Blä.

Erik1, klockodile, NiklasArvid och 3 andra gillar detta.
  10. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Man drar sig inte ens för att fulmåla Seikos i Indien...

Pictor gillar detta.
  11. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Gummo, Carolin, Erik1 och 1 annan gillar detta.
  12. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Har suttit ch funderat på exakt samma sak:D Skönt att du sprider lite ljus över saken @Rozzy ! Nu får du slänga upp en bild på din favre!

13. Rozzy
    Trådstartare

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Min Favre? Visst, här är den och den har garanterat inte varit i Indien... :D
    image.jpeg image.jpeg

Carolin, Jonulf och eriksson850 gillar detta.
  14. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Rozzy gillar detta.
  15. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
  16. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Har också en favre leuba som jag är rätt säker på inte gått förbi Indien.

20151218_124221-1.jpg 20151218_124300-1.jpg 20151218_124736-1.jpg

Carolin och Rozzy gillar detta.
  17. Kaha

Kaha Bonde

Det brukar ju synas rätt så bra på skruvskallarna om den har varit i Indien eller inte...
    Den där är inte sönderskruvad.
    (Jag brukar köpa en del Favre-Leuba på eBay, jag köper aldrig ifrån Indien och aldrig utan tydlig bild på urverket (en gång såg jag en Indisk F-L, där det på auktionsbilden syntes att en verkskruv lossnat och fastnat bakom rotorn :eek:))

eriksson850 gillar detta.
  18. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Sedan kan den ju vara sönderskruvad eller i stort behov av service även fast dem inte kommer från indien.
    Den här (även fast inte från indien) är t.ex. i behov av service, saknar originalkrona?, ser lite medfaren ut och saknar visare. Får se om jag orkar göra någonting åt den... :)

19. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Jag sitter på en Leuba- krona som inte passade min Duomatic. Kan ta måtten om du är intresserad ..

20. eriksson850

Från:
    烏普薩拉
    Väldigt snällt, inte säker på att jag kommer dra igång och fixa till den. Har för måna andra objekt i linen som är prioriterade :)
    Edit: Jag kan höra av mig om jag tar tag i den.

21. solex

solex Bonde

Det som är roligt att man hittar samma färgkombinationer i många klockmärke såsom Fortis. Enicar, Favre-Leuba, Nivada etc. En förklaring till dessa är att de var lata att byta färgkombinationerna när urtavlor printar. Då kör de samma färger trots olika klockmärke...med indiska färgsmakar i färgkombinationerna..:arghh: