• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Införskaffa en lupp. Nu!

Landshark

Cartier
Tråden hör hemma här och inte under "mod & fix" eller "recension". Jag förstår att det är mycket begärt, men läs hela inlägget och ni ska bli upplysta.

Beställde en mycket enkel lupp i våras från Bukten. Oklart varför... Kan ha varit på fyllan... Hur som helst, den kostade 1 eller 2 GBP exklusive batteri (kan man passa på att beställa samtidigt) men inklusive frakt från Hongkong. Rätt så överkomligt pris, med en lätt underdrift. Tog ca en månad innan den var framme. Därför; köp nu och vänta inte tills behov uppstår!

Nå, Vad ska man ha den till? På senare tid är det en hel del trådar på temat "fulslipad AP", "dammkorn på tavlan", "är denna länken äkta", "min kompis har en sådan här..." etc. Jag garanterar att dessa och liknande frågor blir betydligt enklare att avgöra i ljuset av LED-belysning och 40 x förstoring!

Någon här på KS, som jag glömt nicket på, brukar sätta sin ena njure på saker och ting. Jag sätter hans andra njure på att i princip alla här på KS hade kunnat avslöja även en "bra fejk" (om uttrycket tillåts) av exempelvis en nyare Rolex (med säkerhetstexten ROLEX ROLEX ROLEX och etsad krona i glaset). Blott genom att granska detaljerna på nära håll! Gäller såklart alla klockor av viss kvalitet.

Och råkar man inte ha något uppenbart behov av att undersöka eventuella tvivelaktigheter, är det inte helt oävet att studera sin dyrgrip på nära håll!

Så, tips från mig. Köp nu och förfasas eller njut. Allt utifrån omständigheterna i det enskilda fallet. :)

lupp.jpg
 

GT_karl

Omega
Vilken är den rekommenderade förstoringen för att få en lupp som passar de flesta uppdrag?
vad säger ni som har/använder lupp?
 

UNO

Panerai
Viktigare än mycket betr lupp är att våga se med BÅDA ögonen samtidigt.
När man vågar/klarar det får man djupseende + att man slipper träningsvärk i ögonlocket man kniper igen.
Du kan inte meka/bygga modeller med lupp utan djupseende, skruvarna flyger åt alla håll då.
 
Topp