• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Info om Omega SM 1000 "The Grand"

Tror den skall ha ref. 166.093. Det är den mycket ovanliga storebrorsan till Ploprofen. Är det någon som har mer info om modellen? Kanske till och med finns någon ägare på forumet som kan berätta mer...
Här är en bild snodd från nätet:

111-jpg.21120
 

fc2

Rolex
Den ballaste Seamastern någonsin. Ovanlig, dyr och en som slår alla andra på fingrarna. Tyvärr tror jag den sitter med cal. 1010 som hade lite problem. Läst att Ploprofen klarade 1370 m under test men de satte 600 officiellt. Om det stämmer skulle det vara roligt att veta vad denna klarar egentligen.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Jag lyckades hitta en Omega Seamaster 1000m i mycket bra skick för några år sedan...

Jag har haft några Ploprofs men denna klockan är definitivt ploprofens storebror! ;)

Här finns lite mer att läsa om denna modell:
http://omega.watchprosite.com/show-forumpost/fi-677/pi-6677593/ti-960763/t-/

Några bilder på min klocka:
(Bild från igår då jag hade klockan på min arm)
image.jpg


image.jpg


image.jpg


Önskas fler bilder så kan jag försöka ordna det... :)

Mvh
Micke
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Problemet med modellen är att många inte är gamla/använda. Om detta beror på att de inte sålde när det begav sig eller om de är just nya vet jag inte.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Problemet med modellen är att många inte är gamla/använda. Om detta beror på att de inte sålde när det begav sig eller om de är just nya vet jag inte.

Det stämmer bra det du skriver, många är i "perfekt skick".
Enligt ryckten så kom det ut ett gäng boetter (från Australien, igen), detta gjorde att det kom ut många nya klockor på marknaden kring 2010-2012.
Det finns en skildnad på de "nya boetterna" och de som är vintage, det ska finnas 2st hål på varje lugg så man kan justera om man har tjock eller smal handled, på "replikerna" finns det bara ett hål.
Min har 2hål på varje lugg, men är i väldigt bra skick tack vare en tripp till Bienne. ;)

Mvh
Micke
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Problemet med modellen är att många inte är gamla/använda. Om detta beror på att de inte sålde när det begav sig eller om de är just nya vet jag inte.
Du menar att det är ännu en (precis som SM300) Omega-modell som plockas ihop ny av äkta (eller inte) delar?

Edit: Bomier svarade samtidigt som jag frågade...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det stämmer bra det du skriver, många är i "perfekt skick".
Enligt ryckten så kom det ut ett gäng boetter (från Australien, igen), detta gjorde att det kom ut många nya klockor på marknaden kring 2010-2012.
Det finns en skildnad på de "nya boetterna" och de som är vintage, det ska finnas 2st hål på varje lugg så man kan justera om man har tjock eller smal handled, på "replikerna" finns det bara ett hål.
Min har 2hål på varje lugg, men är i väldigt bra skick tack vare en tripp till Bienne. ;)

Mvh
Micke
Kul med kunskap, vet att jag tog upp detta tidigare. Är tavla och visare original eller utbytta på din? Riktigt kool dinka men tror mina handleder nöjer sig med mellanmodellen...
 
Tack för alla svar. Man ser väldigt många vintage Omega överhuvud tagen som vart i Bienne och kommer hem som nya. hur ser Omega samlare på det? Rolexgänget vill ha kvar sina missfärgade tavlor, visare och opolerade boetter och detta höjer värdet. Är det likadant med Omega eller håller helrenoverade Omegor med NOS-delar samma värde?
 
  • Like
Reactions: Ako

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De riktiga vintage "nördarna" (inklusive mig själv) ;) föredrar alltid en klocka som har blivit färgad av tiden. Vad det gäller priser så är dessa orörda alltid lite dyrare, klockorna som har blivit servade av Bienne går igenom deras maskiner och får garanterat Omega prylar monterade om något bytas...på klockor som har blivit servade av Bienne ser jag inte ett stort ras på priset. (Jag har fått för mig att de flesta klockorna från Bienne kommer tillbaka som "nya".) Aurum , min klocka har tyvärr fått utbytt tavla och visare... :-(
Jag ser skildnad på en Bienne renoverad klocka och ett nytt ihop bygge ala Watchco...

Mvh
Micke
 

Patrik J

Rolex
Tack för alla svar. Man ser väldigt många vintage Omega överhuvud tagen som vart i Bienne och kommer hem som nya. hur ser Omega samlare på det? Rolexgänget vill ha kvar sina missfärgade tavlor, visare och opolerade boetter och detta höjer värdet. Är det likadant med Omega eller håller helrenoverade Omegor med NOS-delar samma värde?


Jag har två klockor som varit på långsemester i Bienne. En Speedmaster, som jag senare återställde i så originallikt skick som möjligt (tack vare att Omega skickade med allt som byttes). Och en Flightmaster som fick behålla allt synligt, utom tryckknapparna. Tror inte någon av dem har tappat i värde på grund av det, snarare tvärtom. Men det finn antagligen exempel på motsatsen också.
wuwNs5d.jpg

GiKKJUZ.jpg
 
De riktiga vintage "nördarna" (inklusive mig själv) ;) föredrar alltid en klocka som har blivit färgad av tiden. Vad det gäller priser så är dessa orörda alltid lite dyrare, klockorna som har blivit servade av Bienne går igenom deras maskiner och får garanterat Omega prylar monterade om något bytas...på klockor som har blivit servade av Bienne ser jag inte ett stort ras på priset. (Jag har fått för mig att de flesta klockorna från Bienne kommer tillbaka som "nya".) Aurum , min klocka har tyvärr fått utbytt tavla och visare... :-(
Jag ser skildnad på en Bienne renoverad klocka och ett nytt ihop bygge ala Watchco...

Mvh
Micke


Ok, tack! vad ligger prisspannet på när det gäller originalklockor och klockor som har varit i Bienne? De verkar precis som andra divers från den eran gått upp ganska kraftigt sista åren...
 
  • Like
Reactions: Ako

Moviken

Omega
Hej,

Jag lyckades hitta en Omega Seamaster 1000m i mycket bra skick för några år sedan...

Jag har haft några Ploprofs men denna klockan är definitivt ploprofens storebror! ;)

Här finns lite mer att läsa om denna modell:
http://omega.watchprosite.com/show-forumpost/fi-677/pi-6677593/ti-960763/t-/

Några bilder på min klocka:
(Bild från igår då jag hade klockan på min arm)
image.jpg


image.jpg


image.jpg


Önskas fler bilder så kan jag försöka ordna det... :)

Mvh
Micke

Grattis och ja fler bilder önskas:)
 

fc2

Rolex
En fin i originalskick är nästan alltid dyrare än en som blivit "Bienned". Däremot förvånas jag över de höga priserna på en del av de klockor som blivit helrestaurerade av Omega, som vintagenörd gillar jag patina och originalskick. Jag har själv en klocka som varit i Schweiz och fått en behandling och det är som att ha en helt ny klocka, noll vintagekänsla men en fin klocka.
 
Chippar in att JE (nick: styggpyggeno1) på grannforumet TTT har en SM1000. Han brukar ha god koll på detaljer och historik på de klockor han äger.
 

JCE

Cartier
Min urmakare hade en Grand och en Big Blue i orört skick dvs slitna men med genomgångna verk. Vi hade kommit överrens om ett ungefär pris på klockorna men då hade han gått och visat dom åt någon annan som bjöd 3000 € mer för klockorna än vad jag hade gjort. Surt som fan då jag hade redan fixat fram pengarna...........
Vad tycker Ni att är ett rimligt pris för en SM1000 i använt skick med orginal delar?
 
Priserna varierar lite men jag har inte sett någon Grand som är helt original gå för under €8000. Det ligger en ute på C24 nu för €14500. Lite väl högt kan jag tycka men de i originalskick är extremt ovanliga.
Det lite speciella är att de som är byggda helt på service/repro delar också är mycket dyra.
 
  • Like
Reactions: JCE

JCE

Cartier
Nu måste jag fråga vad Ni tycker. En ägare innan min urmakare och nu nyservade. Allt borde vara orginal och som sagt bara urverken rörda. Jag är lite osäker men har för mig att kronoknapparna på "big blu" kan vara bytta nu vid servicen. Dom kommer troligen gå för totalt 10 000 € och min fråga är att borde jag bjuda mera? Priserna på Ploproffen har ju gått ned och utbudet är ju betydligt större än på dessa två. Jag är tokförtjust i vintage Omegor och har alltid velat ha dessa men 10 000 € är mycket pengar för mig redan som det är.
PK0rTFN.jpg

rkx4Is0.jpg
 

Daytona96

Rolex
Nu måste jag fråga vad Ni tycker. En ägare innan min urmakare och nu nyservade. Allt borde vara orginal och som sagt bara urverken rörda. Jag är lite osäker men har för mig att kronoknapparna på "big blu" kan vara bytta nu vid servicen. Dom kommer troligen gå för totalt 10 000 € och min fråga är att borde jag bjuda mera? Priserna på Ploproffen har ju gått ned och utbudet är ju betydligt större än på dessa två. Jag är tokförtjust i vintage Omegor och har alltid velat ha dessa men 10 000 € är mycket pengar för mig redan som det är.
PK0rTFN.jpg

rkx4Is0.jpg
1000m ser ut att vara helt original, men tavlan har ganska så mörk patina, fuktskadad?
Big blue: ärligt skick, visarna ser dock ut att vara relumade?
Dessa "defekter" kan du ha som argument om du ska förhandla om priset.
 

JCE

Cartier
Urmakaren visade mig klockorna när dom var isär plockade och och några märken på fuktskador fanns inte enligt honom. Men dom flesta 1000 m tycks ha rätt mörk patina som tydligen kan rengöras lite om man så vill.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Nu måste jag fråga vad Ni tycker. En ägare innan min urmakare och nu nyservade. Allt borde vara orginal och som sagt bara urverken rörda. Jag är lite osäker men har för mig att kronoknapparna på "big blu" kan vara bytta nu vid servicen. Dom kommer troligen gå för totalt 10 000 € och min fråga är att borde jag bjuda mera? Priserna på Ploproffen har ju gått ned och utbudet är ju betydligt större än på dessa två. Jag är tokförtjust i vintage Omegor och har alltid velat ha dessa men 10 000 € är mycket pengar för mig redan som det är.
PK0rTFN.jpg

rkx4Is0.jpg
Låter billigt tycker jag.
 
Topp