• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Info om vintage Tudor Snow Flake (Blå)

Har som många andra en (hemlig) önskan att äga en gammal Rolex 1680. Då priserna är ganska höga har jag börjat kolla in gamla Tudors. Från att har varit "i stället för" har jag mer och mer börjat digga de gamla Snow Flakes:en. Framför allt de blåa varianterna.
Vad bör man tänka på om man vill hitta en i bra skick? Finns det vissa årsmodeller som är mer attraktiva? Vad är ett vettigt prisspann? etc...

/TT
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Tyvärr (om man inte redan äger en) så har priset på äldre Tudor snow flaks ökat ganska mycket de senaste åren. Men om jag ska ge något råd så är det samma som för köp av alla vintage klockor och framför allt om du köper via nätet och inte kan se den först på riktigt. Köpa av en säljare du har förtroende för. Lättare sagt än gjort men försök att kolla upp säljaren så mycket det går.
Räkna även med att det kan gå på en del pengar att serva men det kommer det att göra för eller senare ändå.
Tänk även på att om du köper från ett land utanför EU så kan du åka på moms och tull. Priser är är väl enklast att titta på chrono24 men skulle gissa på att du får räkna med minst 30 000 för en i bra skick men lite ovanligare eller militära modeler kan kosta bra mycket mera.

Och några länkar med lite läsning
http://www.vintagehour.com/snowflake-tudor-submariner-icon/
http://www.deskdivers.com/Site/Snowflake.html
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Boett, tavla/visare och insert är tre avgörande detaljer som har stor inverkan på priset. Kolla detta extra noga.

Då Tudor oftast har verk från ETA så är service sällan några problem. Vilken urmakare som helst kan skruva i dessa, vilket borde vara överkomligt i kostnad.
Dock har Rolex pimpat verken med bl a egna graveringar på rotor. Värt att ha koll på också.

Lycka till i jakten!

Nu;
7a9y7ahu.jpg


Då;
sabe6une.jpg
 

poormans

Rolex
snowflakes har blivit dyra så kolla exemplaret noga

det är väldigt ovanligt att tavla och visare matchar i färg (visarna ger sig och måste bytas)

välj gärna en med bra, fet boett och snygg tavla/visare, urverket går alltid att serva men boett, tavla och visare är dyrt att byta

billigare alternativ är 79090 och 76100 mkt rolex vintage känsla och faktisikt snyggare urtavlor

drar en ögongodis bild på min snowflake



här är den jag kör som beater just nu, en 76100 med lollipop visare ifrån ca 1979-80



 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Snowflake no date är i princip omöjliga att få tag på längre 7016 alt 94010. Har sett att NBtimes har en ute för 50 fekkrök!!!!! Men han är ju stekt!

Min följer med i graven!!!

Är det med datum du vill ha så hade jag letat efter en 7021 från 68/69 så du får roulette datumet....klart rolig feature!

image.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Rätta mig om jaghar fel, men blåa no dates är tidiga årgångar, vilka i princip alla hade problem med urtavlorna. Efter åren gått har i princip alla möglat sönder. Tricket (om man inte gillar mögel) blir således att hitta en som tillhör de sena blåa no dates-årgångarna, vilket är ett jäkla jobb. Flera av dessa är även issued och då blir det plötsligt väldigt dyrt.

Men gillar man att leta efter nålar i höstackar så är det bara att hålla ut och kött upp pengarna när man hittar en.
 
En flinga fråga.
Finns det något sätt att kolla om tavlan är en ersättningstavla eller orginal?


En sak du kan se det på är att de "nyare" utbytestavlorna ofta har "T SWISS MADE T" istället för "T SWISS T" vid kl 6 index som orginaltavlorna hade. Det enda detta egentligen säger är att en tavla som är märkt med "T SWISS MADE T" är en utbytestavla. Som vanligt finns det säkert avvikelser från detta men det kan vara en generell riktlinje iaf.

Det är dock inte givet att det är en orginaltavla för att det står "T SWISS T" då det finns äldre utbytestavlor som har denna markering och det är svårt att veta vilka som är utbytes och vilka som suttit från klockans födelse.
 
Så om man letar efter en 94110 modell lite nyare så vill man gärna ha "T SWISS T" om jag förstått det hela rätt?

Så har jag iaf förstått det. Då har man iaf smalnat av det till att det antingen är orginaltavla eller en tidig service/utbytestavla.

Som nämnts många gånger då det gäller vintage flingor så var det ganska stor andel som hade dåliga tavlor vilket ledde till att tavlan började bubbla (moon dial som det heter på nördspråk). Detta har lett till att det finns en mängd flingor som har servicetavlor.

Är det någon här på KS som har koll mer i detalj om det var specifika år som hade värre problem med tavlans kvalitet?
 
Topp