• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Info tack!

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Svärfar undrade lite över en klocka han fått av sin farfar, jag har tyvärr inga svar att ge, men jag misstänker att någon av er mögelsamlare kan ha ett strå av fakta eller två!

n23Fq8g.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hej där,
Lite historik om Atlantic hittar du här: https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-atlantic-många-bilder.261/

De är feta i storleken de där, snygga med härliga index antingen som stavar (liggande eller stående) eller med siffror i ljuvlig font. Jag hsr haft varianter på tavlan men alltid med Unitas 6300 som verk. Det finns misstänkt många i bukten och länder som Rumänien, Bulgarien och Poln verkar ha ett överskott på modellen. :)

Tyvärr är de sällan stålboetter i dessa utan de är kromade och ofta i kexigt skick. Värde på Tratten runt 4-600 kronor.

Må gott!
 
C

China

Guest
Du är för vänlig. :) Har du några tankar om varför just denna modell strömmar ut i överflöd från det forna öst-ish?

En kvalificerad gissning är att det beror på handelsavtalen med öststaterna, man bytte som regel färdiga produkter mot råvaror, och billiga klockor var eftertraktade då det tog tid att få fart på den egna produktionen efter kriget.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
En kvalificerad gissning är att det beror på handelsavtalen med öststaterna, man bytte som regel färdiga produkter mot råvaror, och billiga klockor var eftertraktade då det tog tid att få fart på den egna produktionen efter kriget.
Makes sense, det är speciellt modeller från början av 70-talet när Atlantic byter logga som det finns massor av...kanske förändrades något i ägarstrukturen eller distributionsleden...
 
Topp