Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Information om P.A. Wahlén

Diskussion i 'Vintage' startad av Grape, 15 december 2014.

1. Grape
    Trådstartare

Grape Torpare

20141215_183519_resized.jpg Jag undrar om någon här har mer information om ett silverur jag har.
    På urtavlan står det P A Wahlén, Lands Krona, JMP. Öppnar man baksidan står det Omega, Grand prix Paris 1900.
    Har inte hittat någon information på nätet om P A Wahlén. Kan det vara olika delar som satts ihop?
    Något värde? 20141215_183519_resized.jpg 20141215_183545_resized.jpg 20141215_183600_resized.jpg

rogart-63 gillar detta.
  2. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Troligtvis var P A Wahlén en urmakare från Landskrona, som köpte in delar och sålde klockor.
    Ett väldigt vanligt tillvägagångsätt förr i tiden, då Omega och andra klocktillverkare tyckte det var helt ok så länge som de fick sälja klockor/urverk etc.

Jag har själv en Mido med urtavla märkt Arvid Johansson.

http://klocksnack.se/threads/arvid-johanson-uddevalla.23583/#post-482539

Edit: Ingen koll på värde...

Fixoflex, Warwian, Onelund och 2 andra gillar detta.
  3. Grape
    Trådstartare

Grape Torpare

Tack så mycket för svaret. Jag misstänkte att det var en lokal urmakare från Landskrona :) Tänkte om någon visste något om just honom.

Hade ingen aning om att Omega och liknande företag tyckte det var ok att de gjorde så .

4. antikmartin

antikmartin Stadsbo

Från:
    Hudiksvall
    Det var mycket vanligt förr i tiden att lokala urmakare beställde
    Klockor från ett visst märke men med sin egen logga på tavlan
    Vet inte huruvida de byggde i hop dem eller om de kom kompletta
    Med namn på urtavlan. Värdet idag är väl ungefär som de som är trippelsignerade omega
    Men du kan säkert få lite extra lokalt i området där urmakaren höll till för denna med lokalanknytning

Fixoflex och eriksson850 gillar detta.
  5. Torvald Wahlén

Torvald Wahlén Torpare

Hej!
    Per Alfred Wahlén är min farfar. Jag söker själv information om honom och fann då denna sida, vilket var jätteroligt. Han föddes 1869 i Lilla Slågarp. 1887 flyttade han till Ystad som urmakaregesäll. 1895 flyttade han till Landskrona och står då som urmakare. Jag har även sett uppgift om honom som urfabrikör. Han dog 1948 i Landskrona. Är klockan till salu?
    Vänliga hälsningar
    Torvald Wahlén
    Hammarö

Gummo, Guinness, Novisen och 13 andra gillar detta.
  6. Grape
    Trådstartare

Grape Torpare

Hej
    Väldigt intressant och kul att höra lite mer och dessutom av en släkting. Själv fick jag den efter min morfar som var urmakare i Helsingborg.
    Jag vet inte riktigt om den är till salu och i så fall till vilket pris.

7. Torvald Wahlén

Torvald Wahlén Torpare

Hej!
    Roligt att Du uppskattade mitt svar trots den ringa information som jag har. Det var intressant att se en klocka med farfars signatur, men jag är nog inte beredd att betala mer än 500 kr för att få äga den.

theargonaut gillar detta.