• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inga nya delar till min AP Royal Oak..

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt tråkigt detta. Man tänker ju att en kvartsklocka ska vara lätt och billig att underhålla. Har ju själv ställt in mig på att en kvarts-RO är ett bra alternativ för mig som gillar enkelheten, men nu sket det ju sig. Är dock fortfarande nyfiken på hur den ser ut isärplockad. Vanliga o-ringar (om det är det) går ju i princip alltid att lösa på annat sätt, men om klockans ihopsättning är beroende av packningen så är man ju helt rökt när alla packningar är slut.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Riktigt tråkigt detta. Man tänker ju att en kvartsklocka ska vara lätt och billig att underhålla. Har ju själv ställt in mig på att en kvarts-RO är ett bra alternativ för mig som gillar enkelheten, men nu sket det ju sig. Är dock fortfarande nyfiken på hur den ser ut isärplockad. Vanliga o-ringar (om det är det) går ju i princip alltid att lösa på annat sätt, men om klockans ihopsättning är beroende av packningen så är man ju helt rökt när alla packningar är slut.
Läs hela tråden ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@eriksson850
Kan ju vara såhär:
Borttagen
Knappast en standard o-ring i så fall.

Edit: Attans, såg nu att det var en fakeklocka. Tog bort länken.
 
Senast ändrad:

legshot

Breitling
Riktigt tråkigt detta. Man tänker ju att en kvartsklocka ska vara lätt och billig att underhålla. Har ju själv ställt in mig på att en kvarts-RO är ett bra alternativ för mig som gillar enkelheten, men nu sket det ju sig. Är dock fortfarande nyfiken på hur den ser ut isärplockad. Vanliga o-ringar (om det är det) går ju i princip alltid att lösa på annat sätt, men om klockans ihopsättning är beroende av packningen så är man ju helt rökt när alla packningar är slut.

Mailet kom från AD;n men vidarebefordrat från AP :) Låter konspiratoriskt att tro att dom fejkat mailet.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Svar från AP:

"Dear Mr. @aleks,

Thank you for taking the time to contact us. We highly appreciate the interest you show in Audemars Piguet.

Following your request, we kindly inform you that our after sales service still provids all spear parts for your Royal Oak ref. 56023. In order to get your timepiece serviced or repaired, we kindly advise you to drop off your timepiece at our authorized retailer in Stockholm:

Nymans Ur 1851
Biblioteksgatan 1
10388 Stockholm
Sweden

Phone: +46 8 545 061 60
Fax: +46 8 545 061 62

We hope to welcome you soon to one of our point of sales. In the meantime, to reinforce our exclusive relationships, we invite you to register on our website, please click here : http://www.audemarspiguet.com/fr/service-portal?page=register

Should you require any further information, please feel free to contact us at your convenience.

Kind regards,

Carlos
Audemars Piguet Client Care "

Svarade att enligt Nymans så tillhandahåller inte AP reservdelar till AD längre då klockan är >25 år. Får se vad de svarar på det, mycket spännande.
 

Ryttaren

Rolex
Hoppas på positivt svar då. Står inget om att den måste skickas till Le Brassus iaf. Otroligt löjligt om de inte vill skicka en sketen packning som säkert finns på hyllan.
 

UNO

Panerai
Helt ärligt
Med sådana kostnader skulle jag se mig om efter ett ETA-verk och en adapter från en fake.
2av3 Rollsar i Califonien rullar med Chevy smallblock
.
.
.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Ny info:

Dear Mr. @aleks ,

Thank you for your email.

In fact, the information you've received by the retailer regarding your timepiece is incorrect. We've contacted our after sales department at Le Brassus who confirmed that the spare parts for your Royal Oak ref. 56023 are still available.

Please note that in order to get your timepiece serviced, the retailer will have to send your timepiece to Switzerland.

Should you require any further information, please feel free to contact us at your convenience.

Kind regards,

Carlos
Audemars Piguet Client Care

Phone : +41 21 642 32 66

[email protected]

Men då är det väl lite som Henrik säger, att den måste skickas till Le Brassus. AP skickar alltså inga delar till Nymans utan det kommer kosta en slant att få den tät då den måste till Schweiz och tillbaka. Tror han misstolkade mitt mail lite grann, Carlos. Har förtydligat och även frågat om de inte lämnar garantier på utfört arbete vid en fullservice också.
 
Senast ändrad:

BadkarsPiraten

Vacheron
Tråkigt att det blir såhär med AP.
En sån stor och exklusiv tillverkare tycker man borde kunna tillhandahålla reservdelar till AD i längre tid.

Jag är nyfiken att se hur det fortsätter med AP detta!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ny info:



Men då är det väl lite som Henrik säger, att den måste skickas till Le Brassus. AP skickar alltså inga delar till Nymans utan det kommer kosta en slant att få den tät då den måste till Schweiz och tillbaka. Tror han misstolkade mitt mail lite grann, Carlos. Har förtydligat och även frågat om de inte lämnar garantier på utfört arbete vid en fullservice också.


Mm men det visste du ju, det centrala lär ju vara om den kommer tillbaka tät och med garanti på det.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Svar från AP:



Svarade att enligt Nymans så tillhandahåller inte AP reservdelar till AD längre då klockan är >25 år. Får se vad de svarar på det, mycket spännande.

Nu säger ju iof. inte AP i ditt mail heller att det är reservdelar dom tillhandahåller. Utan spjutdelar. Undrar om det är själva spjutspetsen eller pinnen dom har i lager?

;)

Nya mailet lät ju mycket vettigare. Hoppas på positivt besked om garantierna också!

Intressant att du gräver i detta - tack för det!
 

UNO

Panerai
Vilka kan man verkligen lita på med reservdelar?

Kom ihåg 60-70tals sportbilar.
Förklaringen bakom många "barnfinds" är faktiskt att det inte gått att få tag i reservdelar.
Det har stått iallafall en Ferrari i Sverige utan 2ans drev i växellådan.

Jag är m e r skeptisk till ev Bell&Ross inhouseverk om 5 år än AP ..
 

fc2

Rolex
Vilka kan man verkligen lita på med reservdelar?
Rolex och Patek?

Patek vet jag men det kostar, Omega tror jag inte bör vara några problem. Rolex har jag hört lite skräckhistorier kring. VC har et rykte om sig att ha dyr vintageservice. De jag hört bäst om är faktiskt Longines vilket är trevlig för alla oss som vill ha en 13ZN längre fram.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Fick ett PM från @_jonte på en täthetsservice för en 36mm quartzare:

$_57.JPG


Ca. 4 lök för glas, packningar och krona samt vad jag misstänker är arbetet. Totalsumman på 10,5k avskräcker en del dock.
 
Åk till en större handlare i England typ är mitt tips. Svenska marknaden är AP rätt ointresserade av. Knappt några stora kunder, ingen "komplett" verkstad för AP och då kan det vara så att AP sneglar lite på att skicka sådana delar av ren princip.

Om du är i London, kika förbi APs butik/ta kontakt med deras servicecenter, de lär ha VÄLDIGT mycket mer delar.
 

fc2

Rolex
Fasiken innan denna tråd kom upp gick jag fortfarande runt och trodde att vintage AP var något för mig men dessa kostnader och strul skrämmer. Väntar med spänning på fler inlägg.
 
Topp