• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Inga nya delar till min AP Royal Oak..

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fan nu blir jag osäker..
Är den bara specad 50m så har han säkert bara testat den till 50m, men är den specad till 100m så är det ju inte säkert han testat den även till 50m. Trycket i en vattenkran är 2,5-3BAR/ATM, så klarar den 50m så räcker ju det för vardagligt bruk. Värt att kolla. :)
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Är den bara specad 50m så har han säkert bara testat den till 50m, men är den specad till 100m så är det ju inte säkert han testat den även till 50m. Trycket i en vattenkran är 2,5-3BAR/ATM, så klarar den 50m så räcker ju det för vardagligt bruk. Värt att kolla. :)
Den är nog bara specad till 50m mig veterligen. Men en forummedlem har tipsat mig om en urmakare som kanske kan bistå med hjälp, kan vara värt att försök. Ska ringa denne imorgon och prata lite så får vi se. Kanske räcker det med att packningarna smörjs och att den sedan trycks ok för 50m. Känns ju inte som att det är något AP skulle rekommendera att man gör även om det kanske är fullt tillräckligt.
 

Piraya

Omega
Lämnade in min Audemars Piguet Royal Oak hos Nymans för ett par veckor sen för en täthetsservice. Klockan skickades till Henrik på Nymans i Västerås som i slutet av förra veckan kontaktade mig gällande täthetsservicen av min klocka.
Det visade sig att han inte kunde genomföra en täthetsservice då AP tydligen inte levererar reservdelar till klockor som är äldre än 25 år (min är från 1985). Alternativen jag fick var att antingen nöja mig med att klockan förmodligen aldrig kommer att vara tät igen eller att skicka den till Le Brassus och AP. Jag valde det första alternativet då AP ändå inte kommer lämna någon täthetsgaranti på klockan.

Så, min fråga till er lyder: hade någon mer koll på detta att vissa tillverkare slutar leverera delar till klockor äldre än 20, 25, 30 år osv? Med de vintage Rolex jag haft har det aldrig varit några problem att få delar till. Och de har varit betydligt äldre än AP'n. Känns tråkigt att en klocka med drygt 30 år på nacken mer eller mindre aldrig kommer kunna bli tät igen och som ändå kommer från en anrik tillverkare.

Kan du avvara klockan så skulle jag nog skicka ner den. Det tar tyvärr ett tag och antar att de vill ta lite mer för frakt etc. men för en äldre RO tror jag att man löser tätheten nere i Le Brassus men visst känns det lite så där med tanke på att 25 år inte är någon hisklig ålder för en klocka av den kalibern. Å andra sidan skulle jag nog börja med att trycktesta den först för jag är tveksam till att den behöver en täthetsservice. Det ska mycket till innan packningarna är slut om man dessutom inte öppnat upp den för andra jobb där emellan och inte bytt packningar vid det tillfället.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är ju bonde, så mina inputs vad gäller exklusiva ur är kanske tveksamma, däremot laga gamla saker med gummidelar som utgått har jag ganska mycket erfarenhet av. Jag ser två riktiga fulmekslösningar (ni får gärna skratta nu när ni äter frukost, men se dessa som kul underhållning med en ganska storportion praktisk problemlösning).

Problemet (rätta mig om jag har fel):
Osäkerhet om klockan kommer att vara vattentät på grund av åldrande -hårdnande- packning.

Lösningen, alla steg blr utföras av en kompetent person, förmodligen en urmakare och ingen bonde. (inget för den känslige läsaren):
Alt 1, om packningen är bara lite hård, behandla den med ett gummiuppmjukningsmedel. Funkar ok om gummit är hyfsat.
Alt 2, om packningen har förvandlats till bakelit, kan det gå att svarva ett smalt spår på varje sida av den och lägga i en o-ring?

Efter någon av dessa fantastiska lösningar, trycktesta. Upprepa trycktestet med jämna mellanrum.

Vad gäller lämpligheten att använda bonnalösningar på en så här pass exklusiv klocka så har jag inget att tillägga. Bättre att klockan fungerar som ägaren vill än att den ligger i en låda, jämför gärna med till exempel bilar som nämnts längre upp i tråden. Men, jag tycker också att det är risigt att tillverkaren inte kan skaka fram korrekta delar, det finns trots allt teknik för att kunna framställa gummidelar i små serier. Och, riktigt risigt att konstruera klockan så att en ickestandarddel i ett material som oundvikligen åldras är vital för funktionen!
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hela diskussionen blir ju lite märklig i och med att vi inte vet hur packningarna ser ut.

Det kan ju vara 1: En "bärande packning" som är en del av boettens uppbyggnad.

Eller 2: Vanliga o-ringspackningar.

Är det alt 1 så måste man nog gjuta en ny packning alternativt ta en AP-packning som är väldigt nära i storlek och modda den.

Är det alt 2 så bör det finnas generiska packningar som kan ersätta.

Det är mycket snack på forumet om att packningar borde hålla hur länge dom helst, men glöm inte att de sitter i press under väldigt lång tid. Ofta torkar en vanlig o-ringpackning under pressen och när den stelnat efter några år behåller den sin nya utpressade form. Ofta ligger de i ett spår och stannar där tills de plockas ut. När de plockas ut är de dock större än spåret och går inte att få i igen. Är det en bärande del säger det sig självt att det i princip är omöjligt att bara smörja delen och sätta i den igen. Den passar helt enkelt inte.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Hela diskussionen blir ju lite märklig i och med att vi inte vet hur packningarna ser ut.

Det kan ju vara 1: En "bärande packning" som är en del av boettens uppbyggnad.

Eller 2: Vanliga o-ringspackningar.

Är det alt 1 så måste man nog gjuta en ny packning alternativt ta en AP-packning som är väldigt nära i storlek och modda den.

Är det alt 2 så bör det finnas generiska packningar som kan ersätta.

Det är mycket snack på forumet om att packningar borde hålla hur länge dom helst, men glöm inte att de sitter i press under väldigt lång tid. Ofta torkar en vanlig o-ringpackning under pressen och när den stelnat efter några år behåller den sin nya utpressade form. Ofta ligger de i ett spår och stannar där tills de plockas ut. När de plockas ut är de dock större än spåret och går inte att få i igen. Är det en bärande del säger det sig självt att det i princip är omöjligt att bara smörja delen och sätta i den igen. Den passar helt enkelt inte.
Tror att konstruktionen är en blandning mellan 1 och 2. Han nämnde O-ring + "någonting annat på andra sidan" lite diffust.. Sen vet jag bara att den inte verkade vara katastrof, packningen alltså.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
@yonsson hittade en bild på en baksida av en 56023

$_57 (1).JPG
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Liten update då vad det är som händer:

Fick ett tips från en forumbroder om en fristående urmakare som har fått ta sig an uppgiften. Urmakaren fick klockan i förra veckan och idag fick jag beskedet att den kommer att bli tät! Tryckt till 50m med godkänt resultat.
Han hade plockat ur verket och tryckte boetten då det är en boett med många luftfickor vilket kan ha lurat maskinen när jag tryckte den hos Rob E första vändan.
Så nu väntar infettning av packningarna och sedan en service av verket.

Frågade även kring packningarna och konstruktionen. Är egentligen inga speciella packningar (som t.ex. den till 14790 som även är verkhållare). Det som är lite meckigt är kronpackningen som är fast och där måste alltså hela kronan bytas.
Troligtvis kommer nuvarande packningar klara sig till nästa service (ca. 5 år)
 
Senast ändrad:
Topp