• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ingersoll, Germasians och "Made in Switzerland"

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Läste senaste King Magazine och ögnade igenom klocktipsen. En snygg klocka från Ingersoll fångade min uppmärksamhet;
unnamed.jpg

En amerikansk klocka från ett anrikt företag med lång och spännande historia.

Ingersoll
Företaget Ingersoll grundades 1882 i New York av den då 21 årige Robert Hawley Ingersoll och hans bror Charles Henry Ingersoll. Första produkterna var billiga gummistämplar mm. 1892 lanserade man sin första klocka som var en enkelt relativt billigt fickur. Klockan hade en ickefungerande krona (bara för syns skull), utan skruvades upp med medföljande nyckel. Klockan såldes på postorder.
Ingersoll_Watch_workers.jpg


1896 lanserade man ett nytt ur som fick namnet Yankee och kostade en dollar. Klockan var väldigt enkelt och billigt gjord, helt utan stenar/juveler och lanserades som klockan alla skulle ha råd med, klockan blev känd som "the Dollar watch". Rovan tillverkades inte av Ingersoll själva utan av en tillverkare vid namn Waterbury Clock Company.
untffitled.png

Klockan blev en stor succé och 1889 tillverkades 8000 klockor per dag, 1910 producerade man 3,5 milj klockor per år. Tjugo år senare var 40 miljoner klockor tillverkade.
1904 öppnade Ingersoll en filial i London som introducerade motsvarande klocka, fast under namnet "Five Shilling watch" som då motsvarade en dollar.
1921 gick amerikanska moderbolaget Ingersoll i konkurs i recensionen efter första världskriget. Waterbury köpte då upp resterna av företaget. Waterburry som sedermera döptes om till Timex år 1944.
Engelska Ingersoll fortsatte dock i egen regi och efter andra världskriget gick de samman med Smiths Industries Ltd och Vickers Armstrong byggde upp en fabrik och tillverkning i Wales. Klockorna marknadsfördes under namnen Ingersoll, Triumph och Smith Empire. Ingersoll medverkan lades ner 1969.
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Ingersoll_Watch_Company

Ingersoll idag, ett mushroom brand
Varumärket Ingersoll ägs numera av det brittiska importföretaget Zeon Ltd som i sin tur ägs av Hongkong baserade Herald Group som har sitt ekonomiska säte i Bermudas...
Zeon säljer och marknadsför bla. leksaker och prylar, de är stora på barnklockor (Hello Kitty, grisen Olivia etc) samt klockor; Ingersoll, Barbour, Vivienne Westwood, Braun mf.
Se http://www.zeonltd.co.uk/oem-product-development

Jag har innan Kings artickel aldrig dragit kopplingen Ingesoll och USA tidigare. Jag trodde att man försökt skapa en så kallad Germasian (German + Asian). Faktiskt så är man lite ambivalent då man försöker hävda att klockan har anor ända från 1882 och Amerika, samtidigt som det hävdas det att alla Ingersolls klockor är designade i Tyskland (samtidigt som Zeon som driver verksamheten sitter i ett industriområde i utkanten av London på Waterloo road med ägare i Hongkong yada yada...)
Skärmklip4p.PNG

Ingersolls tjusiga uppkomst

SÅ... Kings beskrivning av klockan "Ingersoll är USA:s äldsta klocktillverkare" är väl en sanning med modifikation. Kings annars så eminenta klockredaktör borde kanske ha formulerat texten på ett annat sätt för att inte vilseleda konsumenterna som kommer att köpa en billig kinaklocka i tron att det är något annat. Den enda kopplingen jag kan se förutom ett köpt namn är väl att gamla Ingersoll sålde billiga enkla klockor, precis som nya Ingersoll (som dock vill ge ett sken av exklusivitet). Visst, priset indikerar väl att det inte är en Hamilton men ändå. Köp liknande klocka direkt från Kina så spar man kanske 16-1700 kr.

Germasians
Så kallade Germasians är nystartade klockmärken som "andas" exklusivitet och mycket klocka för pengarna. Dessa märken får ofta ett europeiskt eller germanklingande namn som anspelar på ett gediget arv och historia och inte sällan till namn som är snarlika andra. Klockorna är utan undantag tillverkande i Kina eller av kinesiska delar. Tillverkarna försöker nästan alltid utge klockorna sig för något de inte är.
Tillverkningen är en stor industri i Kina där man som beställare får "designa" ihop sina egna klockor. Stora kataloger där man väljer boett, urtavla (kompletteras med ditt önskade klockmärkes namn), visare, pushers, krona och klockarmband. Görs denna beställning ifrån tysklans så kan man väl med all rätt kalla sina klocka "German design".
Ett axplock av germasians; Elysee, Aeromatic 1912, Tauchmeister1937, Glashaus Hamburg, Olivier Witteaux, Ingersoll, Theorema, Krone & Söhne, Lindeberg & sons, Hindenberg med många fler.
Källa: http://chinesewatchwiki.net/Germasian/Eurasian_brands

Ofta är det bara en enskild person som ligger bakom märket, mer behövs inte.
I slutet av 2012 skrev jag ett inlägg i ämnet då svenska Neckwear sålde Theorema klockor och vi hade ett rabalder på Klocksnack; https://klocksnack.se/threads/apropå-theorema-och-kineser.2099/ Då hade jag letat lite och hittat manen bakom Theorema, herr Enis Tufina. Herr Tufina, en inflyttad Albansk man drev då förutom Theorema även klockmärkena Pionier, Javelle, Elysse och Compast. Dessa märken samlade i hans företag Tufina Uhren registrerade på hans hemadress i liten villa i utkanten av en liten tysk stad Wasbek-Bullenbek. En sann entreprenör, numera har klockmärkena växt med att par till!

Inte så sällan säljs dessa klockor ut till fantastiska rabatter på 70-80% på handelssidor som Campadre, Members etc. "Exklusiva tyska klockor som normalt kostar 10-15 tusen kronor erbjuds till facila priser som 3-4 tusen." Det fula i kråksången är att tillverkarna nästan alltid har egna hemsidor med möjlighet till internetförsäljning. Givetvis är priset på klockorna då "fullpris" eftersom folk som kontrollgooglar och undersöka om deras erbjudande är så fantastiskt som det låter.

Ingersoll Grand Canyon 4

IN-6900-RBK.jpg

Skall vi titta på Ingersolls "tyska design"? Jag valde ur deras sortiment en typiskt germasian design. Så, är den designad av Ingersoll? Knappast. Se några andra konkurrerande märken;

Theorema har ett flertal modeller
category4.jpg


d6086de322f98f66cc694f32ea284557.png


Hindenberg:
Hindenberg.jpg


Krone & Söhne:
kronen söhne.jpg


Lindberg & Sons:
lindberg-sons.jpg


Och så kan vi fortsätta länge. Köper man den klockorna direkt från kina kostar den ca 250 kr med frakt. Detta tex från kinesiska handelssidan Wish.com. Undrar vad klockorna kostar i Kina?
Skgmklipp.PNG
Skäryklipp.PNG

Och allt man försöker göra är att anspela och efterlikna en riktig tillverkare;
Skärmklipp.PNG



Ibland hittar man ett gammalt utdött klocknamn, som tex Ingersoll och skapar sin genuinitet. Elysee till exempel, titta på deras anrikhet! https://elysee-watches.com/en/company/history/
Här hävdas det dessutom att klockorna är "Made in Germany".
Elysee.PNG



"Made in Germany" eller "Swiss made"
Samma klockor men här påstås även att klockorna är tillverkade i Tyskland eller Schweiz. Theorema hävdade detta tidigare men har idag tagit bort det påståendet. Steinhart någon?

Men hur går detta då till? Schweizisk lag (och europeisk?);
Swiss Made defined by law


Swiss watch
A watch is considered Swiss, according to the Swiss law if:
its movement is Swiss and,its movement is cased up in Switzerland and;the manufacturer carries out the final inspection in Switzerland
Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_Made

OK, så verket är Schweiziskt, hopsättning i Schweiz och slutinspektion i Schweiz. Klart och enkelt, bomb proof! Eller? Man får ju faktiskt tillverka delar i urverket i andra länder (det gör ju tydligen hela industrin) men inte alla delar, faktiskt bara 50% behöver vara tillverkade i Schweiz.
Så då är ju ändå hälften Schweiztillverkat. Eller? Men man måste ju faktiskt kunna köpa grundmaterial utifrån för att tillverka delarna, Svenskt stål till Rolex boetter till exempel.

Claro Watch är ett bra exempel på en duktig tillverkare av Schweiziska urverk. Man tar delar och bearbetar dem och vipps! så har man klarat de hårda Schweiziska kraven!

"Our CL-888 is currently being used by twenty different Swiss and international brands. In 2008, over 100,000 pieces were produced and sold. The movement is 100% Swiss made under the terms of Swiss Federal Law."
http://www.clarowatch.com/movements.html

Denna kaliber CL-888 jämfördes med ett kinesiskt Sea-Gull verk kal. ST16. Några amerikanska klockentusiaster plockade ner de bägge verken och jämförde dem sida vid sida. Titta gärna på originallänken http://forums.watchuseek.com/f72/cl...wn-312588.html#/forumsite/20758/topics/312588 för den generöst bildbeskrivande jämförelsen.

CL-888, "Swiss made" (bilder lånade från länken ovan);
DSCF3319.jpg

Sea-Gull ST16;
DSCF3322.jpg


ST16 till vänster och CL-888 till höger;
DSCF3325.jpg
DSCF3329.jpg
DSCF3332.jpg
DSCF3336.jpg


Slutsats: CL-888 är en billig version av ST16 och betydligt sämre dekorerat och tveksamt hur man lyckats modifiera hälften av delarna för att i slutänden kunna kalla det ett Schweiziskt tillverkat urverk. Swiss made alltså. Claro Watch skryter med att minst 20 tillverkare använder deras verk och 100 000 verk per år såldes redan 2008. Jag är inte säker på hur det ser ut i dag, men Claro finns kvar och jobbar på.

Avrundning
Så, för att avrunda lite lätt. Vad ville jag denna text säga? Ja, att det inte är så enkelt för konsumenterna där ute och att vi men speciellt journalister får vara kritiska och försöka vägleda på bästa möjliga sätt.

Till sist, kan jag få locka med en klocka från en tillverkare med en gedigen historia och tradition, den äldste Amerikanska tillverkaren faktiskt, fast designad i Tyskland och som har en boett i guld och med två tourbillons! Detta till det fantastiska priset av bara 70.000 euro (jag vet dock inte om detta är före eller efter 80% rabatt...);
Yd8PJYt.png


https://www.chrono24.com/en/ingerso...h=/ingersoll/index-11.htm&manufacturerIds=121


//Rozzy :D
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Läser och dricker mitt kaffe på förmiddagen, klockan blir till natt, tar nattvard, fortsätter läsa... Jävlar vilket långt inlägg.
Tycker egentligen att det är en skam att journalister idag får kalla sig för just det när de uppenbarligen inte gör precis det som en journalist gör, fördjupar sig i ämnet. Bra inlägg! Tack.
 
C

China

Guest
Bra inlägg, som också visar att det är ganska betydelselöst var en klocka har tillverkats. Det spelar trots allt ingen roll om klockan är Swiss Made eller inte, trots allt så är det kvalitén det handlar om. Problemet jag ser med Germasians och även Svenska försök, är att man ofta tar lågprisproduktion och kränger för ett högt pris, samtidigt som man använder sig av rent felaktig marknadsföring i många fall. Till rätt pris och korrekt information till kunderna, så ser jag inget fel på den här sortens klockor, däremot blir det bara löjligt när det svamlas om exklusivitet, hantverk och egna designer.

Sedan sitter många journalister i knät på tillverkare och varumärkesinnehavare, sorgligt men sant. Man skriver en okritisk lovsång till vad som helst, så länge slantarna trillar in.
 

Frosse

Cartier
Riktigt kul att läsa. Tummen upp för ett gediget inlägg av KS-kvalitet! Svensk kvalitet, dock...eller vad krävs för att ett inlägg ska vara Swedish made? Tål att tänkas på :):rolleyes:
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Tack för ett intressant och informativt inlägg om en företeelse som jag känt till men inte funderat så mycket på.

Hur klockmärkens ursprung och ägande påverkar synen på produkten är ju en intressant diskussion i sig, men det får bli ett annat inlägg...

/Klocksebbe
 
Topp