Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Inget cert?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 12 februari 2015.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Jag kollar på en rolex från 2005. Säljaren (utomlands) har inget cert till klockan.

Jag har ingen anledning att tro att det är nått fuffens med klockan. Garantin har ju också sedan länge gått ut.

Behöver jag certet? Har ju hört någonstans att handlare blivit hårdare på krav på cert vid service mm.

2. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Nymans vill ha cert vid service av lite nyare rolex.

Beastie gillar detta.
  3. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Om man inte har det då, kan man gå till kaplans och få ett äkthetsintyg först?

4. legshot

legshot Torpare

Från:
    Mörkret
    Stämmer inte vad jag vet, självklart vill de ha cert om klockan är 2-3år gammal, men annars är det inga problem. Inte hört någon ad som kräver cert om det inte handlar om just garanti

5. Ninen79

Ninen79 Biskop

Från:
    Stockholm
    Inge
    Ingen aning faktiskt.

6. POO

POO Präst

OM man nu ska kränga baxade dinkor med minimal risk så måste ju skeppa iväg dem vara smidigast. Att det sen skulle uppdagas att den är just det är kanske minimal. Men kan ju vara värt att ha i åtanke.

7. Hugii

Hugii Biskop

För mig finns bara en regel. Ingen cert=ingen affär (nu pratar vi inte klockor som är 25-40 år gamla).

8. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Ju nyare klocka desto mer måste möjligheterna öka för att ett cert medföljer.....sen finns det folk som konsekvent slänger förpackningar och kvitton utan att det är nåt fuffens med det

mackan_108 gillar detta.
  9. TCB

TCB Bonde

Från:
    Stockholm
    Certifikatet är ju precis som du skriver, en garantihandling. När garantin har gått ut så är ju den funktionen förbrukad. För att få fastställt att klockan verkligen är uttagen 2005 så behövs ju certifikatet eller annan handling som styrker det. Det kan ju också vara trevligt att få veta var och av vilken AD som den är köpt.
    När det gäller äktheten så är det enda säkra att låta öppna den hos kompetent urmakare och få den checkad. Garantikortet borgar ju inte per automatik för äktheten. När jag var i Bangkok för ett par år sedan så tryckte de upp falska Rolex-kort och sålde de tillsammans med falska pass, körkort och andra handlingar.

mackan_108, yonsson, Beastie och 1 annan gillar detta.
  10. ranepaj

ranepaj Bonde

Vilka är dessa rövhattar? Skulle vilja höra deras resonemang.

mackan_108 och Hugii gillar detta.
  11. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Ligger bara o skräpar. Klockboxarna o vissa skoboxar e det enda jag sparat. Resten hivas dag 1. Så förstår d som slänger klockboxarna, inte certen dock

gurta_g och yonsson gillar detta.
  12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Certet läggs där man har övriga garantihandlingar och vart femte år får man höra att det är överfullt så då slängs allt som inte gäller längre...

eriksson850, christian-h, Niclas och 2 andra gillar detta.
  13. TCB

TCB Bonde

Från:
    Stockholm
    "vart femte år får man höra", är det hemmets direktör som ryter till? :)

Niclas och mackan_108 gillar detta.
  14. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    En till som vet hur det är. ;)

Niclas, mackan_108 och yonsson gillar detta.
  15. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Jag slängde att till min nya kamera, lådan direkt, och kommer garanterat slänga resten då garanti gått ut....hade jag sagt det på ett forum för kameraentusiaster hade jag blivit ifrågasatt på samma sätt vi ifrågasätter någon som slängt tillbehören på en klocka. Folk som köper en klocka och inte bryr sig så mkt, även om det är en dyr klocka, skiter totalt i lådor, boxar, manualer och handtags. Så enkelt är det.

TS: klocka från 2005 är inte konstigt om cert saknas, hade klockan vart under garanti är det något märkligare.

Ryttaren, gurta_g, Beastie och 1 annan gillar detta.
  16. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Men en klocka och kamera är inte samma sak :)

ranepaj gillar detta.
  17. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Så säger de på Hasselblad Historical också fast tvärtom, inte många som har en komplett 1600f med box och papper. :)

02T1boxb.jpg

christian-h, Richispice, JohnDoe och 5 andra gillar detta.
  18. mackan_108

mackan_108 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Själv sparar jag alltid ALLA tillbehör! Kvitton, Box, manual mm mm. Frugan blir galen! Men nått jag har lärt mig är att det uppskattas vid en eventuell försäljning.

19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Och för er som bryr er så är ju bilden stulen från nätet men här är min uppsättning. :)
    PC210539.JPG

Klockor är inte det första jag snöade in mig på.

Kairo, stelah, Frazze70 och 9 andra gillar detta.
  20. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Snyggt fullset:)

21. TCB

TCB Bonde

Från:
    Stockholm
    Ordning på torpet!

22. Wsthlm

Wsthlm Torpare

Lyfter denna tråd och undrar hur viktigt det är med boxar samt cert? Är det stor prisskillnad om det saknas på en klocka som är 10 år gammal? Ni liknar det vid en kamera men om man drar en parallell till bilar, där jag iallafall noggrann med servicebok (kanske inte riktigt samma sak men ändå) ingen servicebok = inget köp

23. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Beror så klart på vad det är för klocka.
    På en sub kanske 10-15 % om den är 10 år. Ju äldre desto mer givetvis.

Hade inte brytt mig om klockan var 10 år och jag visste att det inte skulle bli en keeper.

Skulle jag däremot ha den läääänge så, ja då kanske cert är mer relevant.

24. isbjörn

isbjörn Borgare

Jag tänker nästan tvärt om. Skall klockan ägas ett tag och sedan troligtvis säljas känns certet viktigare pga bättre värdeutveckling. Om jag visste att klockan bara var till för att användas är certet mindre viktigt. Det gör ju inte själva klockan bättre på något vis.
    och ju mer premium klockan är, desto viktigare känns certet. Jag tycker att det börjar nånstans vid Omega, typ. Under den nivån spelar cert ingen roll.
    Just my 2 cents....

25. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Tror inte en klocka som är ca 10 år skulle ha högre värdeökning än en utan cert. Inte om vi nu talar som överskådlig framtid.

Mårtenssons ur Brookfield